Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

3-finger teknikk bass


simenandreas

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lenge øvd på denne teknikken som billy jean og john myung bruker, men jeg klarer bare ikke å komme i nærheten av deres tempo. Jeg har brukt teknikken i mange år, men har bare ikke sjangs til å nå deres speed.

Er det flere som har erfart dette? Er det bare timer med teknikken på metronom som er tingen? Eller kan det hende at noen av oss har gener som ikke gir oss muligheten til dette? Jeg har aldri brukt så lang tid på å lære å gjøre en teknikk raskt som denne. Begynner å lure på å om jeg ikke er i stand til å gjøre det, selv med mye øving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har med flyten å gjøre, hvordan du får fingrene til å fungere sammen. Alex Webster er sykt dyktig på det f.eks, han kjører kronisk et "1 - 2 - 3 - 2" mønster som gjør at han får det tempoet, det tar timer, kanskje månder å få inn i hendene. alt handler om muskelhukommelse, få inn et mønster som funker for deg og som du blir med slik at fingrene blir vant til det. Det funker ikke å komme opp i noe særlig tempo om du driver å skifter mellom forskjellige måter å bruke 3 fingre på.

Billy Jean? Billy Sheehan? Billy har et annet triks han og bruker, han har heldekkende pickup-cover som han bruker som motstand mot fingrene som og hjelper ham til å spille kjapt.

personlig så bruker jeg bare 3 når jeg begynner å bli sliten av å bruke 2, det er fullt mulig å oppnå et anstendig tempo med 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall viktig å øve inn dette slik at du blir "rock steady" på tempoet. Som TF sier, du må få dette inn i muskelhukommelsen. Det krever mange timers trening i et tempo du behersker. Kult og gjør at du kan spille fort, men det spørs jo hvor ofte du har bruk for det? Det blir jo opp til hver enkelt.

Det er bedre å spille litt færre toner med god timing enn trefingersbevegelser med der tonene ikke kommer på riktig sted.

I blant kommer man over bassister som har en fantastisk teknikk, selv om de kanskje ikke egentlig trenger det. Jeg har de få gangene jeg har sett det, blitt helt satt ut av høgrehåndsarbeidet til Svein Helge Høgberg. Han bruker konsekvent fire fingre, veldig imponerende, tight og fint er/var det jo også.

Hvordan jeg har sett han på scenen? Joda, kjerringturer der syklubben har spart opp og spandert, firmaturer også videre. Det gjelder å få med seg det positive i alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge øvd på 3-2-1-3-2-1. Klarer det ganske kjapt for har vanskeligheter med å for ekspempel spille lamb of god - laid to rest. Eller Dream Theatre - under a glass moon med bare 2 fingre. Muskelhukommelsen sitter ganske bra vil jeg si. Jeg spiller med 3 fingre uten å tenke at jeg gjør det. Det er bare det høye tempoet. Teknikken til Webster må vel gjøre han ganske sliten i langfingeren?

Det er sant at 2 fingre holder til det meste, men å kunne spille enda raskere med 3 er ikke galt ;) Og mange låter i metal-sangeren krever 3 fingre eller plekter for å holde oppe tempoet med diverse gitarriff. Så klart hvis man ikke er dritrask med to !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever og krever.. Jeg har spilt både Melodisk Death og Power Metal med 2, men 3 er grei for å roe de ned innimellom :P Egentlig pleier jeg å bruke langefingeren og pekefingeren som plekter når jeg ikke gidder mer :P

Jeg vet ikke om Webster blir sliten, men han har gjort det i veldig mange år og ser ikke ut som han stresser, så tror det går greit :P Øve øve øve vettu.

Edit: Sitter å hører på Under a glass moon nå: Ser ikke helt hva det er som går så fort at det burde være umulig å gjøre med 2 fingre, med mindre du skal kjøre Gitar og Keyboard soloene. Cannibal Corpse hadde jeg aldri klart å holde følge med dog :P (Nå høres jeg flinkere ut en jeg er, men..)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går noe så fort at 3 fingre kreves spiller jeg heller noe annet fra eget hode. For det første så er langefingeren så lang forhold til de andre at det blir veldig knotete, og for det andre låter bass skikkelig dass om det går ekstremt fort. En bass trenger litt tid på å få satt notene skikkelig da det er såpass lave frekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Går noe så fort at 3 fingre kreves spiller jeg heller noe annet fra eget hode. For det første så er langefingeren så lang forhold til de andre at det blir veldig knotete, og for det andre låter bass skikkelig dass om det går ekstremt fort. En bass trenger litt tid på å få satt notene skikkelig da det er såpass lave frekvenser.

Spenstig konservativ uttalelse. Om du ikke klarer å henge med når det går så fort at noe krever tre fingre, så indikerer dette enten at du må øve eller at du spiller feil musikk. Selvfølgelig vil fingerlengde og fysikk være en faktor som spiller inn, men tar man seg tiden til å lære seg noe nytt (ikkeno weekend warrior piss), så skal du se at det faktisk gir resultater. Min langefinger er et ledd lengere enn nabofingrene og har spilt med tre fingre fra dag èn i nærmere 20 år (fire fingre de siste 7-8 årene), og kan ikke tenke hvordan det hadde vært å måtte begrense seg til kun to. Det har faktisk skjedd mye rart siden Jaco satte standarden for vel 30 år siden. Hadrian Feraud, Bill Dickens, Matthew Garrison, Adrian Brewer og til dels Victor Wooten er særs gode eksempler på at man kan spille med 2-4 fingre og dobbeltommel+2-3 fingre i 250-300BPM segmentet med fet og klar tone. Det er ingen logikk som tilsier at det er faktum at om man går over en viss BPM så låter bass bajs, dette har utelukkende med vedkommende som spiller instrumentet og hva slags utstyr som blir benyttet. På samme måte som at doble stortrommer må flytte luft ut av stortromma for at lyden skal "sette seg" over en viss BPM, så beror dette igjen helt på utøver selv og utstyr.

Problemet til folk flest er åpenbart forskjellig styrke i fingrene og at man spiller over et stort spenn fra hals til pickup, kontra det å bruke 2 fingre over pickupen, som selvfølgelig vil gi en langt mer konsekvent tone. Begge disse problemene overkommer man enkelt - øving. Kan forstå at det kan virke skremmende for noen som aldri har benyttet seg av dette om det ikke foreligger åpenbare fordeler, og man må jo se på bruksområdet - er målet utelukkende å spille rock'n roll fiskebåll resten av livet så er det åpenbart bare å blåse i. Vil du på den annen side ha litt headroom over hva du normalt spiller og være villig til å takle alle situasjoner du måtte stå ovenfor i en bandsituasjon, ja da skal du ikke se bortifra at dette faktisk gir deg et hestehode eller to foran en del andre.

Poenget er heller ikke hvordan det låter når du sitter hjemme på gutterommet, men hvordan sluttproduktet i en bandsituasjon\skive vil låte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at uttalelsen var konservativ, da den er høyst subjektiv og basert på egne opplevelser. Poenget var vel det at jeg synes bass låter forferdelig dårlig over en viss fart, og det er ikke begrensa til min egen spilling. Hastigheten i seg selv er irrelevant mtp. vanskelighetsgrad, det er lyden jeg er fokuserer på. Den kommer ikke skikkelig fram og blir bare grøt og flaff uten trøkk dersom det spilles veldig fort på de dypeste strengene, og det gjelder i høyeste grad også om man heter Victor Wooten, John Myung eller noe annet fiffig. De låter etter mine ører også elendig om de spiller grisefort i bånn pga. instrumentets fysikk. Uavhengig av antall høyrehåndsfingre man benytter selvsagt, jeg har ikke not imot å bruke tre fingre i seg selv (selv om jeg ikke synes det er en ergonomisk god teknikk for egen del). At jeg heller endrer basslinja fra en typisk 3-fingerslinje er altså utelukkende av lydmessige årsaker, da jeg alltid spiller det som for meg låter best (både som bassist og tekniker). Ikke at jeg har for vane å måtte endre på linjer i det hele tatt altså, da jeg nok befinner meg i et helt annet musikalsk landskap enn der ting går veldig fort.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.