Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Telecaster, hvilken?


Co0O

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en Tele som julepresang til meg selv, men usikker på hvilken. Og da mener jeg ikke en American Standard eller Select Carved Maple Top eller en Masterbuilt Custom Shop, men en Squier. Har for det meste spilt bass de siste 20 årene, har tre Precision basser og er gammel Fender-fan, så når jeg skal kjøpe meg en gitar igjen nå, blir det en Telecaster, punktum :-) Men altså, lavt budsjett, og dessuten bare for hjemmekos.

De jeg vurderer er Squier Standard, Squier CV 50's og Fender Modern Player. De koster hhv. cirka 2300, 3000 og 3600 hos 4sound - klarer ikke bestemme meg; er fristet til å betale 600 ekstra for Fender-spaghettilogoen på MP, selv om jeg har hørt så mye bra om CV-en. Begge er vel laget på samme fabrikken i Kina? Og kanskje Standard er grei nok? Har god erfaring med Squier-basser fra Indonesia.

Noen innspill?

Edit: Har selvsagt trålet Finn for slike, men finner bare MIA, MIM og Affinity. Så det må bli en ny en.

Endret av Co0O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en tur innom butikken, men jeg forventer meg ikke at de har alle tre der. I den grad man har anledning å teste og sammenligne selv, må det jo gjøres - kan være enorme forskjeller slik jeg har erfart, selv på MIAs. Men klarer nok å justere og inntonere den greitt selv. Så for å spissformulere spørsmålet: All tings being equal - er de dyrere Squierene verdt de ekstra kronene? Er de bedre bygget, har bedre pot-er, mic-er og annet hardware?

Edit: Heller mot CV-en, men så var det den logoen på MP da...

Endret av Co0O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Squier Tele Standard i litt over et år, og den har elendig hals. Bånda er er svært følsomme for trykk, så den kan bare spilles med lett hånd eller tykke strenger. Sliter også med å få strengene ned i noe som ligner på standardhøyde uten skurr. I tillegg har den kropp av agathis, og det gir krisp men litt ullen lyd i bånn.

Har testa Squier CV 50's, og der får du mye for penga. Den ligger mye nærmere en klassisk tele i lyden enn Standarden. Den har gode pickuper som ikke trenger å byttes.

Så det hele koker ned til hvilken lyd du er ute etter.

Klassisk Tele - CV 50's

Allround tele til blues/ rock - Modern Player

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G&L Tribute er heilt genialt om eg skal dømme utifrå den Rampage-en eg har. Topp kvalitet og ekstremt billig. Meir fornøgd med den gitaren enn det eg har av Gibson, Taylor, Gretsch, Charvel osv.

Klarer ikkje heilt å skjønne korleis G&L USA kan vere verdt over dobbelt så mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G&L Tribute er heilt genialt om eg skal dømme utifrå den Rampage-en eg har. Topp kvalitet og ekstremt billig. Meir fornøgd med den gitaren enn det eg har av Gibson, Taylor, Gretsch, Charvel osv.

Klarer ikkje heilt å skjønne korleis G&L USA kan vere verdt over dobbelt så mykje.

Han kan kjøpe en ny G&L ASAT Tribute med norsk garanti for 4249 kr inkl frakt her:

http://www.idmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1_11&products_id=8311

Jeg har US-utgaven, men de har samme pickuper og elektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På grunn av sviktende gitarbudsjett i førjulstiden, lå jeg Tele-planen på hyllen, og kjøpte en USB Strat i stedet. Var vanskelig å finne detaljert info om den, og den selges kun fra Apple Store. Tenkte at what-the-heck, for 1490 kr inkl frakt, er det ikke så nøye. Til min store overraskelse var den faktisk veldig fin. Nøyaktig og solid bygget, ålreit lyd. Virker mer påkostet enn (de dyrere!!) Affinity-ene. Kjekk bonus med USB-tilkoblingen, som faktisk virker, også på Windows 7 x64.

Så nå sparer jeg heller opp til en Fender Tele, og koser meg med denne imens. Vurderer å kanskje kjøpe en brukt MIM Standard, og oppgradere pickups-ene. Har en MIM Precision Bass som jeg oppgraderte med American Vintage '62 pups. Det var så sykt vellykket at jeg kunne tenkt meg å gjøre noe lignende med en Tele :)

Endret av Co0O
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.