Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Wet-dry / blend / mix-potmeter?


Anbefalte innlegg

Jeg er glad i tube screamer, men noen ganger savner jeg muligheten for litt mer direktesignal i gitarlyden. Det finnes jo noen ts-kloner der ute med blend-pot, som voodoo lab sparkle drive, men jeg tenkte heller å pynte litt på den ts'en jeg allerede har.

Noen som sitter på et skjema eller lignende som forteller en hvordan en slik mod kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var at dette er sikkert enkelt med en 1M pot, hente signalet fra input og mikse det med poten ved output. Men det vil vel også utgjøre en feedback loop, så ved nærmere ettertanke må det nok gjøres noe mer. For eksempel sette inn en buffer i clean-signalveien. Så vidt jeg kan se har TS'en to ikke-inverterende transistortrinn og to inverterende IC trinn, så buffertrinnet bør vel da være ikke-inverterende for å matche polaritet på output.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Dere kan være så uenige med meg til dere blir like grønne i trynet som en middels god TS-klone. :)

En tube screamer syns jeg som regel låter knall med gain fra 'klokka 12' og videre mot høyre, men noen ganger savner jeg noe av 'spruten' som ligger i cleanlyden fra en skikkelig god amp, som jo blir noe borte når man lefler med alskens pedaler. Altså, greia er at jeg syns pedalen fargelegger originaltonen litt for mye og tenker at et blend-potmeter kan være spennende å sjekke ut. Tenk Xotic AC Booster (som jo ikke har et slikt potmeter, men som er 'dødstransparent'), eller Sparkle Drive som nevnt innledningsvis...

Burde jeg heller få tak i en AC Booster eller en Sparkle Drive? Joda. Enig, så enig, men hvorfor det når det er mye mer moro å se om man klarer å ro et ønske i land med å fikle litt med noe man allerede har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var at dette er sikkert enkelt med en 1M pot, hente signalet fra input og mikse det med poten ved output. Men det vil vel også utgjøre en feedback loop, så ved nærmere ettertanke må det nok gjøres noe mer. For eksempel sette inn en buffer i clean-signalveien. Så vidt jeg kan se har TS'en to ikke-inverterende transistortrinn og to inverterende IC trinn, så buffertrinnet bør vel da være ikke-inverterende for å matche polaritet på output.

Du er inne på noe der. Linken som Lotzboy postet gør akkurat dette.

Du splitter signalet i to med to buffere og så inverterer sluttsignalet igjen med enda en buffer. Kort sagt, du trenger 3 stykk op-amper, et par 1M-ohm motstander, et par filterkondiker, så er du i mål. Legg merke til den lille kretsen under der som splitter signalet, denne skal sørge for forsyning og forspenning av signalveien sa kretsen ikke klipper:

http://www.runoffgro...tter-blend.html

Enkelt i prinsippet da. Hvis du er en smule kreativ, sa bygger du denne i en egen boks med 4-5 jacks og et par patchekabler dersom du ikke ønsker å modde inni TS'en din.

EDIT: Lurt a sjekke ut de andre linkene ogsa :P

http://seanm.ca/stomp/bblender.html

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over avatarbildet mitt står det "musikkterapeut". Det burde si nok.

Om noen har lyst til å mate meg med teskje, gjør gjerne det. For de som ikke liker tanken på å mate en voksen mann, men heller vil ha æren i behold med loddebolten i hånda, så sender jeg gjerne pedalen avgårde om noen har lyst til å forsøke å modde pedalen min med noe slikt noe... Sjansen for at jeg roter det til er heller stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden mangler et skjema.

ts-808-schem-1024.jpg

Jeg forstår ikke alle disse kompliserte løsningsforslagene. :huh: Den originale TS-808 og TS9 har allerede alt som trengs, bortsett fra selve blend-potmeteret.

Det er fire gaintrinn, ingen av de inverterer:

  1. Transistorbuffer (emitterfølger) med gain like under 1
  2. Ikke-inverterende op-amp klipper
  3. Ikke-inverterende buffer til tonekontroll med gain nær 1 for de frevenser som ikke fanges av tonekontrollen
  4. Transistorbuffer (enda en emitterfølger) med gain like under 1

Da er det bare å koble seg til på bypass-linja for å hente clean-signalet, og etter LEVEL-kontrollen for å hente wet-signalet. Selve BLEND-poten vil bli en resistiv mikser, og dermed er man i mål.

Nodene man kobler til er den som heter "4" på printkortet, og til noden mellom C111, R118 og Q104.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg helt hva de jFET-transistorene gjør, men hadde ikke det vært en idé å koble seg opp før Q101-bufferet, og sette inn et likt buffer i clean-signalveien for å splitte signalet 50/50, dvs likt? Hvis ikke så vil jo signalet splitte seg ganske ulikt pga impedansenivå. Og i tillegg så vil du uten buffer i clean-signalet skape en resistiv tilbakekobling fra level og tilbake til inngangen etter Q101-bufferet.

Og hvordan blir det da med Av/På siwtchingen dersom du implementerer en blend-pot i bypasslinja? Da må man jo også tenke på det.

Muligens jeg tenker helt feil her.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.