Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sandberg bass til funky og groovy spill - Noen erfaringer?


MrBassisten

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spiller endel Tower Of Power, Earth Wind & Fire, Jamiroquai, fusion og funk. Dvs spillestiler med fremtrende og detaljert bass.

Pr nå spiller jeg på en Warwick Thumb, men denne egner seg ikke til slaphand. Samtidig savner jeg litt trykk når jeg gir på, slik som en Fender Jazzbass.

Men Fender sine 5str låter ikke tight nok! Jeg vurderer nå en Sandberg.

Har noen erfaringer på disse bassene til slik musikkstil?

Snakk om Sandberg TM5 MN NT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på flere Sandberg basser, det er fine saker og vil nok helt klart passe fint til ditt bruk. Men det finnes faktisk en Fender som er tightere enn alle Sandbergbassene jeg har prøvd, og det er den nye American Deluxe jazz, den har en h-streng som kan konkurrere mot mye dyrere custombasser, og er i samme prisklasse som Sandbergen, eller kanskje litt under. Veldig bra bass rett og slett! Jeg spiller samme musikken som deg.

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel interessert i den som ligger på finn.no :) Jeg prøvde en sandberg i en butikk for litt siden. Den var utrolig digg, og man har masse muligheter med active/passive switch og pan til singelcoil og humbucker. Du bør sjekke ut MarloweDk på youtube hvis ikke du har. Han blir sponset av sandberg, og spiller meget godt. Skulle gjerne ha kjøpt den Sandbergen selv bare jeg hadde penger nok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar!

Ja, det er den Sandberg som ligger på finn.no. Har snakket med han, og han sier den er tightere enn Fender. Men jeg har også hørt at Fender Deluxe er tight.

Sandberg kan jeg dra og prøve i Oslo (jeg bor i Sandefjord), men Fender Deluxe er det ingen som har, så den må jeg bestille...

Er det andre baser enn disse to som tåler slap-hand og finger style funk på en skikkelig måte?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Ikke kall det "slaphand", vær så snill, får gysninger hvergang jeg ser det :P "Slapping" duger bra, Forengelsking av et allerede engelsk ord er bare teit.

De gangene jeg er innom 4sound kongensgate henger det somregel en Fender Deluxe eller 2 der, mener ikke sikker akkurat nå.

Men: Jeg vil tro at Music Man Stingray er noe for deg og, Snappy og aggresive saker. det er jo en blanding av Stingrayer og Jazz Basser de gutta der bruker. Gjerne aktive. Eller du kan dra til Drammen og prøve noen Sadowsky Metro basser hos Jonny Musikk, velkjente fancy-basser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Ikke kall det "slaphand", vær så snill, får gysninger hvergang jeg ser det :P "Slapping" duger bra, Forengelsking av et allerede engelsk ord er bare teit.

De gangene jeg er innom 4sound kongensgate henger det somregel en Fender Deluxe eller 2 der, mener ikke sikker akkurat nå.

Men: Jeg vil tro at Music Man Stingray er noe for deg og, Snappy og aggresive saker. det er jo en blanding av Stingrayer og Jazz Basser de gutta der bruker. Gjerne aktive. Eller du kan dra til Drammen og prøve noen Sadowsky Metro basser hos Jonny Musikk, velkjente fancy-basser det.

Heter det ikke slaphand på engelsk da? Og når man først er i det pirkete hjørnet: Forengelsking...? Hallo...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å sette "forengelsking" i klammer og slenge ved en " :P ", sorry.

Nei, Jeg tilgode å se noen av pioneerene innen slapping kalle det slaphand.. egentlig noen som ikke er norsk, har dog sett det referert til som "Thumbslap", noe som er litt mer logisk.

"Slaphand" høres ut som det jeg driver med på en sang i bandet, Hvor jeg holder en Power chord fra 7bånd, på E strengen og slår til alle strengene med åpen høyrehånd. (Den bassen er stemt i H)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sting Ray har jeg aldri testet, men ser for meg en begrensning i justering av pickup'ene.

Skal teste en Fender Jazz Deluxe 5str til helga. Og vurderer da også å teste Sandberg sin.

Jeg er jo vant til Warwick Thumb til finger-style funk, så gleder meg til å teste!

Slaphand eller slapping?! Bare det groover, så kall det hva du vil for min del:-)

Takk for gode tips og innspill. Legger ved en liten bass-snutt fra Tower Of power hvor jeg bruker en Yamaha TRB1004. Den solgte jeg etter 1mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har en Sandberg selv og har en basskompis med tre andre Sandberger. Jeg gjør mye studioproduksjoner og har aldri vært borti tightere basser. Alle de fire jeg da jobber med ganske jevnlig låter fantastisk!

Også er de gode å spille på. Halsen minner mye om Jazzbass-halser. De bruker samme halser på alle standardmodellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.