Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Wiring-trøbbel.


Truckstop Chuckie

Anbefalte innlegg

Sliter litt med wiringen på straten min og klarer ikke helt å komme til bunns i problemet.

Den er en HSS satt opp med treveisbryter, tele-stil, med en ekstra switch for å koble inn midt-pickupen. De to single coilene fungerer som de skal, både neck alene og i kombinasjon med mid-pickupen. Bridge-pickupen fungerer som den skal når den er alene, men straks den skal kombineres med en annen pickup, enten sammen med neck, sammen med mid eller alle tre samtidig, får jeg fasetrøbbel. Jeg har tidligere gjort erfaringen med å bytte om på "hot" og "lead" (eller hva de kalles) på single coils for å leke med fasevending, men samme hva jeg gjør (altså bytte om hot og lead på humbuckeren) så ender jeg allikevel opp med fasevending om bridge kombineres med en av de andre pickupene.

Noe som aner hvor jeg skal lete? Er greit å nevne at coilene på humbuckeren er satt opp parallelt og ikke i serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtpickupen er koblet rett til output med en 2-veis ON/OFF-bryter. Siden jeg opplever fasetrøbbel både når bridgepickup kombineres med halspickupen alene, med midtpickupen alene og alle tre samtidig så tror jeg ikke at problemet ligger her (ettersom bryteren gjør at midtpickupen kobles helt ut av kretsen). Jeg skjønner rett og slett ikke hvor feilen kan ligge. Jeg tror nok jeg kommer til å røske ut treveisen og sette inn en femveis igjen, samt lodde om ON/OFF-bryteren til å koble inn neckpickupen. Ikke det at det nødvendigvis vil gjøre underverker, men det er jo verdt et forsøk (i tillegg til at jeg er mer komfortabel med vanlig femveisoppsett enn telestyle slik den er satt opp nå). Gitaren skal gjennomgå et pickupskifte i halsposisjon, så da kan jeg like gjerne gjøre en skikkelig opprensking under panseret når jeg først er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg si meg mer enig i tipset. :) Denne treveisbrytern stod i telecastern min tidligere, og femveisbrytern som stod i stratocastern denne tråden dreier seg om står i telecastern nå. Den fungerte fint når den stod i telecastern i hvert fall, men noe kan ha skjedd ett eller annet sted på veien fra telecaster til stratocaster. Mulig den ble fornærmet av overgangen fra 60-talls partso-tele til 80-talls HSS partso-strat. Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I første post skriver du å "bytte på hot/lead på singlecoils" hvor du rett etterpå skriver at samme hvor mye du bytte hot/lead men denne gang på humbucker…? Hvorfor kunne du ikke bare forholdt deg til singlecoilene? Bytt lead og jord på begge singlecoil så var du i mål. Nå forstår jeg ikke om du har byttet på alle, bare noen, eller kanskje noe internt i humbuckeren.

Koble opp humbuckeren normalt, og bytt lederne kun på singlecoilene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klargjøre litt så har jeg ikke rørt noe på ledningene på single coilene. Jeg har tidligere bytter om og lekt med fasevending, men ikke på denne gitaren. Det er altså kun ledningene på humbuckeren som har blitt 'tuklet' med.

Godt tips, tar gladelig i mot og skal teste det neste gang jeg er under "panseret". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, fasevendingen oppstår når bridge kombineres med midt- eller halspickup. Humbuckeren er satt opp slik at de to coilene er i parallell og ikke i serie som "normalt". Det kan ikke være det som er problemet da det samme skjedde når den var koblet i serie (dog en annen pickup, som ble forsøkt både i serie og i parallell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.