Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med Marshall JVM


Alfi27

Anbefalte innlegg

Ja... Men jeg mener, må jeg gjøre noe mer utover å justere bias om jeg bytter til KT77 eller 6CA7?

Det kommer an på hvor mye du har å gå på med biaspoten, 6CA7 burde gå greit, usikker på KT77, uansett er det ingen stor jobb å skifte en motsatnd for å regulere rangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Dette er uansett ikke noe jeg kommer til å gjøre selv, kommer til å få den lokale gitarpusheren til å gjøre det... Hva er de tonale forskjellene med 6CA7 og KT77?

Det står jo sånn ca. beskrevet på nettisden du linket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaddaaaa..... Da tok ampen fullstendig kvelden, ingen lyd å spore... Etter 1 time og 45 min på standby, kom de velkjente knitrelydene, etterfulgt av komplett stillhet.

For de som lurer på/ergrer seg over hvorfor jeg har den så lenge på standby er at jeg skrur på forsterkeren i det jeg kommer inn i rommet, og mens den varmer seg opp gjør jeg mye rart, som å spille piano, spille bass osv, og det blir ofte litt lenger enn man hadde tenkt...

Endret av Alfi27
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette reguleres desverre av fysikkens lover. Det skal være sånn.

Du har fått oppskriften for å fikse feilen du opplever, og du har fått hint om hva du kan gjøre for å få rørene dine til å leve lenger. Da er vel alle happy? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"While the above is fairly simple and basic explanation,

one should also be aware that EXCESSIVE USE of a

standby switch can cause another destructive process

within the tube. If the tubes in the amp are allowed

to operate for considerable lengths of time with the

standby switch off (no B+/high voltage) the cathode

material itself tends to build up a destructive process

within itself, and this is referred to as “cathode poisoning.”

The “old timers” used to call this phenomenon

“SLEEPING SICKNESS!” When a tube is at full operating

temperature and no current is being drawn (as is

the case with no B+/high voltage) a high resistance

layer is gradually formed at the “interface” between the

oxide coating and the nickel cathode structure. This

layer of barium orthosilicate causes tube performance

to degrade significantly. It is important that the standby

switch NOT be left in the “off position” (no B+) for more

than 15 to 20 minutes at a time to avoid “poisoning” the

tube’s cathodes.

Ideally (in the standby mode) a tube should be operated

with REDUCED heater current AND REDUCED

plate voltage (instead of FULL heater current and NO

plate voltage). I know of no instrument amp that has

ever used this expensive technique.

In addition to the current inrush limiters, Peavey utilizes

a somewhat different approach to standby operation.

The inrush current limiters help protect the amplifier at

turn on (cold start) but conventional standby switches

(that remove the B+ from the plates) can cause poisoning

of the cathode, which can rapidly damage tube

performance. We have found that disabling voltage to

the screen grids of the output tubes effectively shuts the

tube operation down to a major degree yet (by retaining

full voltage on the plates) allows current to continue

to flow albeit at a greatly reduced rate. This “standby”

technique effectively prevents so-called “sleeping sickness”/

cathode.

poisoning if the standby switch is accidentally left on

for an extended period. This method also reduces

stress and arcing in the standby switch itself because

of the reduced current draw of the screens of the tubes/

valves.

Given that the true purpose of a standby switch is generally

not understood, and the fact that the improper

operation of the standby switch can cause problems

when EITHER ON or OFF, I feel it is vital that the player

understand the true purpose of a standby switch. However,

the player also needs to understand the problems

that can occur when the standby switch is used improperly,

causing the aforementioned “cathode stripping”

on one hand, and “cathode poisoning” on the

other hand, both of which can (and often do) cause

tubes to fail prematurely."

http://www.peavey.com/support/technotes/hartley/chapter_6.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"når den åpenbart ikke liker det"... Det skal jo ikke være sånn?

Poenget mitt går mer på at du har fått et uønsket resultat av å ha forsterkeren lenge på standby, men gjorde igjen, enda lenger denne gangen. Hvem var det som sa at å utføre samme handling men forvente et annet resultat var definisjonen på galskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.