Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Potting av pickuper i Oslo


Anbefalte innlegg

Jeg har en del pickuper jeg skulle ha pottet/vokset, men har ikke utstyr eller oversikt over hva jeg trenger. Har da selvfølgelig ikke gjort det før heller.

Det jeg tenkte er at det sikkert er andre også i samme situasjon, eller andre som har gjort slikt før. Vi kunne jo da slått oss sammen en kveld, satt over en kjele med voks, og gått til verks.

Jeg har vel 7-8 pickuper som burde vært en tur i kjelen.

Om det ikke er noen interesse:

Hva trenger jeg, og hvor kjøper jeg det?

Er vel parafinvoks, gjerne blandet med bivoks, varmet opp til rundt 50 grader i varmebad, om jeg har forstått det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin den Stewmac-artikkelen. De sier jo en bør holde seg unna komfyren. Og det er kanskje vanskelig å holde temperaturen jevn på 140 F = 60 C grader på en komfyr?

Om det er parafinvoks som brukes til å lage stearinlys av er det vel kanskje lettest å finne på panduro, eller en annen slik hobbybutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk man tak i såklat "syltevoks" i vanlige butikker, men det er nok ikke handlesvare lenger. Så Panduro er en god idé. Jeg hadde hivd i en plate bivoks også, nesten bare for luktens skyld. :)

<Husk at når Steve sier man bør holde seg unna komfyren, har det mye med at i USA har veldig mange gasskomfyrer. Her i Norge går det greit med de elektriske komfyrene vi har. Bruk et egnet termometer, og skru deg inn på rundt 60 grader. Det klarer du helt fint. Et vannbad gjør det lettere å kontrollere. Du kan alternativt bruke stekeovnen, men jeg ville ikke ha gjort det. Voks gasser litt på 60 grader, og du kan få en ubehagelig lukt i ovnen etterpå. Har du en gammel kokeplate og gjør dette utendørs, er det det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg potter på komfyren. Vann begynner å ryke ved ca 60 grader, så jeg bruker det som mål for varme. Det tar ca en halvtime / trekvart for at voksen smelter ved en sånn temperatur. Og så har jeg mikkene oppi i 10-20minutter. Easy peasy, men det lukter helvette så vinduer må opp og ventilatoren på full juice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en fin tråd fra et annet forum som viser hvordan det gjøres og hva du trenger: http://forum.vintage...voks#msg_113385

PS. tror du må være medlem for og kunne lese tråden, men det går jo kjapt og fikse :)

Jeg er forfatteren av den tråden :)

Apropos lukt; Synes det lukter helt fortreffelig, ihvertfall med en liten bit bivoks oppi gryta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafinvoks fra panduro, kjele med en kjele/karr oppi. Steketermometer, tolmodighet. Svak varme, vente på stabilitet når du har oppnådd riktig temp. Dyppe pickups, se etter bobler, vente 15min. Ta de ut og legg de på tørkepapir. Tørk av overflødig voks. Kjøl ned monter. No more 14 åring som ser justin beeber.

Jeg syntes faktisk jeg hører at pickupene blir mørkere hvis man blander i bivoks.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.