Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kind of stereo-problem? I Think.


Anbefalte innlegg

Hei allmektige studio-orakel. Jeg retunerer med et nytt spørsmål ang studioopptak. Ganske greit under nytt brukernavn også, da jeg var noe feil med forrie brukeren min.

Jeg har brukt langt tid på å finpusse lyden på opptakene mine, og har nå kommet til en sound jeg er ganske fornøyd med. Men, når jeg tar opp gitarene mine, så ender jeg opp med en slags stereoeffekt jeg gjerne skulle hatt vekk. Når jeg tar opp en enkel linje i mono, så er alt fint og flott, men når jeg jeg skal ta opp to gitarer, og "panner" dem over til hver sin side (ene gitaren på LEFT og den andre på RIGHT) så ender jeg opp med en slags stereo versjon, og mister den "crushen" som opprinnlig er i gitarene. Har sett en del klipp på youtube om dette, og virker som om ingen har samme problemet.

Gearet jeg har og bruker til opptak er Gitaren (emg pickups) --> Guitar Rig kontrol --> inn i cubase --> mellom Guitar rig --> opptak. Kjører ikke noe serlig mer effekter enn det.

Lydeksempel på problem (første del er en gitar, andre er to.) Ønsket et er å kunne få "clean-metal" på left- og right-side. Noe lignende Lamb of god, dimmu, satyricon osv.

Endret av Metal-FTW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt, og det er slett ikke mindre trøkk i den stereo versjonen, men det du antagelig reagerer på at det blir veldig tomt i midten.

Når du får lagt på bass vil alt samles bedre. Prøv eventuel å legge et tredje gitarspor som du lar bli i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt normalt ut her også. Du får den effekten der når du hard-panner gitarene til siden slik. Som Amund også sier, du kommer nok til å oppfatte lyden annerledes når du får lagt bass.

Enkel oppskrift til stor og kraftig metal sound er å panne gitarene helt til siden og legge bass i midten :) Hvis du ikke liker det så kan du jo prøve å panorere litt mindre til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel med bass og synth. - Er ganske fornøyd, men skulle ønske det var litt mer "clean metal" som jeg nevnte i ste. Et mer direkte lydbilde om dere skjønner. - Er fremdeles ikke helt som jeg skulle ønske det hadde vært. Som sagt, ønsker mer direkte brutal lyd. <_<

Her er noen eksempler på ønsket lyd.

1 uten bass (desidert ønsket)

2

(linker også til YT channelen til han som har tatt disse opptakene her. Da jeg vi gjøre en RP deal :P)

Endret av Metal-FTW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skjønner hva du mener.. Da må du nok forandre på miksen litt.

- Trommene er veldig høye, spesielt basstromme og skarp syns jeg.

- Mere mellomtone i gitarene kanskje, og sørg for at de begge har likt ut-volum

- Bassen kan gjerne ha mere attack.

EDIT: Hørte på det der opptaket uten bass du linka til. Skal du ha noe sånt så må du nok tweake på Guitar Rig preseten din, masse mellomtone og skru opp gitarene i miksen.

Hvorfor sier du at den uten bass er desidert ønsket? Gitar soundet på begge de linkene er jo forsåvidt helt identiske. Har du tenkt å lage musikk uten bass? :P

Endret av Teppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte litt tid i natt på å mix og trikse. Brukte noen av tipsene dere har kommet med. Resultat =

1 og 2

Ble ganske fornøyd, men mangler "bitte-litt" etter min smak. Litt mer jobb for å få det 2 til 3% mer brutalt, så er jeg i boks. Takk for hjelp folkens! Alle tiders!

Endret av Metal-FTW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ondskapens Hersker er en god venn av meg personlig, og jeg kan røpe at han først og fremst er i besittelse av en AxeFX 2 (stor del av kvaliteten). Punkt to, han er ekstremt nøye har vel brukt rett over 200 timer på å tweake frem sin nåværende rytmelyd. I tillegg er han en eksepsjonelt dyktig gitarist, og en del av resultatet sitter som sagt i fingerne.

Men jo, det låter ganske bra i de to siste eksemplene der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.