Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Electronica - 98% ferdig mix


Stjerneskruen

Anbefalte innlegg

Sist uke ble jeg inspirert av Mars-landingen og lagde denne låten her. Miksen er så og si ferdig men har gått litt blind her mot slutten så lurte på om noen kanskje har noen kommentarer?

Det er ingen mastering eller limiting, har kun normalized. Prøvd med SD FG-X limiteren men den skapte problemer. Tror det er noe trøbel med dynamikken i lead-synthen som skapte en stygg ugjevnhet. Skulle gjerne prøvd litt med en god linear pahse multiband kompressor på akkurat det sporet (tror faktisk det er synthpatchen problemet stammer fra) men har for øyeblikket ingen og vet ikke om jeg orker å tukle mer med det akkurat nå. En dyktig ME kan kanskje gjevne ut uten å skape problemer. De fleste sporene og gruppene er foreløpig komprimert med -1 til -2 i flere stadier. Waves API 2500 er flittig brukt. Desidert min favoritt-kompressor om dagen :)

Å få til det gyngende samspillet mellom trommer, bass og orgelet uten å skape pumping var ur-vanskelig, så jeg håper det fungerer som det skal. Trommene var heller ikke lett i og med at det er gjort med et par looper som i utgangspunktet hadde riktig feel men ikke helt riktig frekvensinnhold.

http://soundcloud.com/stjerneskruen/curiosity-mix-b-04c-mixdown

Mvh, Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største nedtrekket med låta her for min del er er trommene, både hvordan de høres ut lydmessig og hvordan beaten er lagt. Bakgrunnssynthen eller hva jeg skal kalle det, du hører på 0:35 og utover. Kombinasjonen av de to får det til å høres ut som kompet til et danseband.

På den positive siden: Introen, melodien på 0:50 og pianolinjen.

Det er i hvert fall hva jeg synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å være litt streng, siden jeg vet du er dyktig og ikke nybegynner.

Jeg holdt på med denne musikktypen med Amiga for en del år siden, og kjenner igjen stilen.

For det første, kjempetøff intro. Den puster, hveser og formelig ber takarmaturen om å slippe ned lysrørene fra soklene. Det er dynamikk og kos og gøy og moro, slik som jeg bare får til når jeg har faks og ikke helt vet hva jeg driver med. Så skjer det noe negativt.

Det låter "oppfylt", som at ting ikke har plass i lydbildet, den gode dype pustende bassen er borte, og det er bare en litt småtrist og ikke så veldig kul strøm av lyd.

Dette låter alt for glætt. Det er for mye pene lyder, for lite dynamikk, og for lite møkk, rett og slett.

Som Roar er inne på låter det danseband, og det er ikke noe feil i det, men det er kanskje ikke noe du er ute etter? Jeg vil vel ikke tro det?

Litt mer smell i starten på bass- sampelet hadde vært det første jeg hadde prøvd.

Uansett, mer pitchbend, mer filter, mer sweeps, mer multiekko, arpeggio, andre effekter og ikke minst mer luft!

Til inspirasjon,

Dette er utdatert og mer enn møkkete nok. :) Ikke alt er like bra, men innomellom her er det noe å lære. Så enkle og rå verktøy, og så kul lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel innom mange editorer, deriblant fasttracker, men brukte også mye tid med Bars'n Pipes og MusicX.

Startet vel opp med Casten Obarskys "ultimate tracker" Han var vel den eneste amigaeieren som hadde sampler (Tilgang til Fairlight) , så alle låtene lignet jo hverandre de første åra, før flere fikk samplere, og trackerne fikk muligheter til filterering, arpeggioer, og så videre.

Så ble det noisetracker, Octamed og så videre i forskjellige mer eller mindre stabile versjoner, samt Fasttracker. som de fleste andre. :)

Husk at dette er knøttsmå samples, 8-bits, kun fire kanaler i pingpongsterero, mange av låtene er på 256 KB, inkludert samplene.

Et spor fra min tidligere samarbeidspartner Bjørn:

Han hadde sikkert gremmet seg over at jeg valgte dette, men det er litt artig, siden han har samplet stemmesyntesen til Amigaen og brukt det i sangen. På denne tiden var det jo stas hvis en PC hadde 16 farger på skjermen. De kunne bare si "pip".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.