Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisering av en gammel fiende.


Anbefalte innlegg

Jeg har en gitar som jeg ikke liker. De som har prøvd den, har sagt at det er en av de beste eksemplarene av sorten de har prøvd, men jeg og LP-en blir ikke venner. Det er trolig mest fordi jeg er vant med bolton.

Dette er en "modifiseringstråd" som beskriver hvordan jeg forsøker å endre litt på en kurant gitar som jeg ikke er venner med. Så får vi se da, når jeg er ferdig, om det blir en ny hjertevenn eller om forholdet holder seg slik som i dag.

Dette er relativt enkle ting å gjøre, så ikke forvent avanserte og fantastiske øvelser som tar puste fra deg, men litt mer vanlig gitarvedlikehold. Det som er lett for en, er kanskje litt mer vanskelig for andre, så da er det forhåpentligvis noen som synes dette kan være litt spennende lesestoff.

Mine to store innvendinger mot gitaren er at den er daff i lyden, og at den faktisk har dårlige stemmeskruer. Jeg får ikke vettug lyd fra stock pickupsene, det låter flatt og kjedelig, uansett hvordan jeg ratter og skrur. Ratte og skru gjør jeg også når jeg forsøker å stemme driten.

Jeg har sagt, og mener fortsatt at "stemmeskruer på gitarer over en tusenlapp er nesten aldri grunn til stemmeproblemer". Det mener jeg fortsatt. Grover-skruene på Epi er ikke bra. Punktum. Nå har ikke jeg prøvd en enorm mengde, men de få jeg har forsøke å stemme har vært grusomme. Unnskyld til alle opp gjennom tiden på forumet som har sagt at "Epi Grovers er møkk", og jeg har kommet med mantraet "alle stemmeskruer på blablabla" i retur. Dere har rett, jeg har feil.

Derfor, nye stemmeskruer skal på plass. Det samme med pickups.

Det er to ting jeg liker ved gitaren. det ene er at jeg synes den er fin på en litt jålete måte. Defor blir det gull erstatningsdeler.

Det andre er at den er god å spille på. Som andre har påpekt, er den lettspilt, og båndarbeidet er prikkfritt. Det er ikke noen selvfølge på gitarer i denne prisklassen.

Finner du flere skrivefeil og slikt enn vanlig fra min side i denne tråden, er det rett og slett fordi jeg sitter her med en hånd i gips, og det er vanskeligere å skrive enn det jeg er vant med.

Slik ser altså elendigheta ut før jeg startet opp på jobben:

DSC_0598.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende :)

Forøvrig enig at grover skruer ofte kan variere en god del.

Samt en slik gitar skal ha gull ;) svart med gull på en lp er jo slik det skal væra! :wub:

eneste jeg ikke liker er den typen knotter på potmeterne.. elendig å skru på, å ser "billig ut" men det er nå bare min forskrudde mening :P

Hva har du tenkt på at pickups da? har jo en god del valg når du skal ha inn 3 stykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg plukket av strengene, merket jeg meg en grunn til at gitaren har vært vodn å stemme. Det er litt flaut, men jeg har faktisk aldri skiftet strenger på den. To av strengene "kneip" i nutta, og disse to er merket av, slik at jeg kan file de til passende størrelse for den blir strenget opp.

DSC_0599.jpg

Headstock med trange nutfilinger

Nå er det jo ingen grunn til å gå over stag i forhold til hva man setter på av strengeskruer. Kreavet mitt er akseptabel kvalitet, og at det er gullfarget. Det fant jeg hos Guitarfetish. Selvsagt er ikke skruefestene makne med Grover, og jeg fant ut at jeg skulle ta en "quick and dirty fix" på dette. Det er jo ikke snakk om noe edel vare, og det er en brukt gitar med skrammer her og der, så jeg fant ut at jeg skulle teste ut en enkel variant.. Jeg valgte å lime igjen hullene, tross alt. Jeg kunne ha latt de være, men det manglet lakk rundt skruehullene når jeg hadde tatt av Grover- mekanikken. Det så rett og slett ikke pent ut, ikke et lite sort hull, men mer et område der lakken var flerret av.

DSC_0600.jpg

Som du ser, har jeg brukt coctailpinner for å plugge hullene. Jeg har aversjon mot å bruke fyrstikker i gitarer. Fyrstikker er ment for å brenne bra, ikke for å reparere gitarer. Coctailpinner er runde, og laget av mye bedre trekvalitet enn fyrstikker. Superlim gjør susen, særlig hvis man lar det tørke til dagen etter.

DSC_0604.jpg

Så kommer vi til luretriks nummer en. Neglelakk. Som en voksen herre, er vel dette det eneste jeg kan bruke sort neglelakk til uten å dumme meg kraftig ut. En liten klunk neglelakk på en bit papir, og så en plasttannpriker til å legge på litt lakk der jeg har skjært vekk pinnene. Det er viktig å skjære helt gjennom pinnen, og ikke knekke den av. Du vil ikke ha trefibre stående igjen, så ta tiden til hjelp og skjær helt gjennom pinnene. Da får du en glatt og fin overflate. Som du kanskje kan se, er det et matt område rundt der hullet har vært. Det er fordi jeg har skrapt og skjært vekk superlimrester med et barberblad før jeg legger på lakk.

DSC_0605.jpg

Pickuper og modifisering av elektronikk kommer jeg tilbake til, men jeg har handlet inn pickups fra GFS, også, så får vi se hva det ender opp med av lydendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert plast i nuten. Jeg har ikke tenkt å skifte den ut, bare tilpasse den.

Etter skraping og litt pussing med 600- og 1000- papir, så headstocken slik ut. På forhånd har jeg lagt på to lag med neglelakk, og skjært/skrapet vekk lakken med et lite verktøy som fungerer veldig bra. Enkelt, og genialt. Som vanlig har jeg ikke tenkt det ut selv, men funnet dette på nettet. Et skarpt blad, og maskeringstape:

DSC_0610.jpg

Jeg hadde egentlig tenkt å finne fram airbrushpistolen, men fant ut at det var like greit å bruke sprayboks. Jeg har jo allerede jukset, så resultatet blir nå bare såå som så uansett hvordan man ser på det. Her har jeg mattet ned baksiden av hodet med resten av 1000- papiret jeg brukte til å slipe over neglelakken. Du kan tydelig se neglelakkområdene på headstocken, og d kommer også til å synes når jeg har lagt på litt klarlakk.

DSC_0606.jpg

Klarlakk på plass. Det var litt for kaldt, bare 16 grader, og det fikk jeg svi for. Selv om jeg hadde vært flink gutt og satt boksen varmt i timesvis, ble resultatet ikke helt slik som jeg pleier å få det.

Legg merke til at Kineserne har hatt det travelt da de monterte hardware. Lakken har trykkmerker etter de gamle stemmeskruene, og det er på grunn av kort tørketid. Når det er sagt, så er det ganske vanlgi på gitarer til høyt opp i prisklasser.

DSC_0608.jpg

Litt matt resultat, men ikke verre enn at det lar seg fikse med litt våtsliping og rubbing om en stund.

Uansett er dette mye bedre enn om jeg hadde gitt blaffen i hullene, og bare satt inn nye stemmeskruer. Lydmessig har det nok ingen effekt. :)

Nærbilde:

DSC_0609.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå og bytter pickupdeksler. Ser ikke for meg at det er nødvendig med bilder av det, men jeg er glad for at jeg har en elektrisk skrutrekker, særlig siden jeg har gips på venstre arm. :)

Det blir GFS Crunchy PAFs i neck og bridge, og en GFS P90 i humbuckerstørrelse i midposisjon.

Jeg har tenkt å koble dette slik at front og neck er koblet som på en "standard" LP, og at p90-en får sin egen volumkontroll. Tonekontrollen, som jeg aldri bruker likevel, blir global på alle pickupene.

Jeg kjøpte p90-en brukt, og har da fått et problem. Skruene som fester pickupen til rammen er selvsagt ikke med, og GFS bruker tydeligvis tynnere skruer enn resten av verden. Jeg har lett i det relativt romslige skruearkivet mitt, og finner ikke noe jeg kan bruke. Er det noen her som har noe å avse? Betaler gjerne porto og noen få kroner for riktige skruer, her jeg sitter får jeg ikke til noe mer nøyaktig enn at "de er tynnere enn vanlig.."

Blir det for ille, så får jeg finne fram gjengesettet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

På tide med en ny post her. Takk til Audun som reddet meg fra selvpost nummer tre i en DIY- tråd. :)

2012811_DSC_0616.jpg

Det er flere ting som er mindre trist enn å bore tvers gjennom headstocken på en gitar. Derfor er det lurt å utstyre boret med en dybdestopper. Legg merke til at denne vil på snedig vis vifter bort trestøv også, slik at man ser hva man driver med. Låseskruene fra GFS er ikke verst, synes jeg.

2012811_DSC_0611.jpg

GFS har selvsagt klart å levere pickupene med noe annet enn vanlige M- gjenger. Denne ble kjøpt brukt, og skruene fulgte ikke med. Da var det da lurt at jeg hadde noen gjengetapper liggende, slik at jeg kan bruke skruene fra Epi- pickupene.

2012811_DSC_0612.jpg

Slik ser det altså ut. Ikke verst, synes jeg, ser jo helt likt ut som originalen. Legg merke til den lille "stabelen" med gaffa. Når man skal skru dette sammen, kan du bite deg i nesa på at trekkeren glipper, og du kjører den ned i lakken. Det å ha vanen med å legge på slike beskyttelser forhindrer det, Særlig viktig hvis man skrur på andres dyre gitarer.

2012811_DSC_0617.jpg

Jeg hadde nøye merket kablene fra pickupene. med biter av gule lapper, fordi jeg ikke fant maskeringstapen i farten. Neste dag hadde de lappene falt av, og lå i en velordnet haug inne i hulrommet. DA er det vel bare å skru ut alle pickupene? Nei, man kan feste en magnet til en pickup mens man ohmer den. Den pickupen som blir "magnetisert" endrer motstand. Ikke dumt, sparer en for masse jobb.

Har ikke bilder av det, men har kledd dekslene med alutape på innsiden. Dessuten har jeg lagt inn et papirark i hulrommet der koblingsskjemaet er tegnet opp, siden gitaren er koblet ganske forskjellig fra en standard Black beauty.

Har også justert litt på nøtta. Det var ikke så mye som skulle til før strengene gled fint, et par- tre rasp i hvert spor var nok.

Så kommer vurderingen, da. Jeg har ikke spilt mye på den etter at jeg gjorde dette, men stemmeskruene gjør gitaren myye mer lettstemt. En god oppgradering, og kvaliteten virker kurant.

Lyden? Ikke vet jeg, men noen har i hvert fall tatt det tykke ullteppet som det hørtes ut som hang foran forsterkeren og kastet det langt vekk. Jeg liker den nye lyden i gitaren, i motsetning til den innestengte diskantfattige lyden fra originalpickupene. P90-en er en mye morsommere sak å ha i gitaren enn enda en humbucker som låter likt som de to andre. Den kan brukes fint alene, og gir nyanser i lyden når man mikser den inn sammen med en eller begge de to andre pickupene.

Verdt en tusenlapp? Ja, jeg synes det. Får jeg igjen den tusenlappen hvis jeg selger gitaren? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.