Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[41]Ukens låt!


Kian

Anbefalte innlegg

Her er første låt ut i "ukens låt"

Complex - Someone around me

Jeg kopierer det de skrev i mail til meg:

"Vi er 3 gutter fra Sandnes. Jarle Rondestveit: Vokalist, Per Olav

Halvorsen: Trommis, Bernt Ove Kaasen: Gitarist . Hver konsert så leier vi

inn bassist Jone Aaslestad. I den siste tiden har vi skiftet på medlemmer

i bandet, vi har skiftet vokalist! Vi har spilt sammen ganske lenge. Vi

har egen nettside. www.complexband.com . Sidene er ikke helt ferdig enda,

men etterhvert kommer sidene opp.

Vi har et live opptak fra 20 Juli, da vi hadde konsert på ålgård (rett

utenfor Sandnes). Sanger heter Someone Around Me.

PS: Det er den gamle vokalisten som synger her:!"

Last ned låta her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syntes jeg var et veldig rotete arrangement. For det første synes jeg at trommer og bass overhodet ikke har noe felles puls/groove. Dessuten er trommisen alt for opptatt med å spille på alle tammene sine etterhvert, i forhold til å drive låta fremover. Så...tenk på felles rytme gutter.

Desuten har gitaristen gått i en av de store live-gitar feller som finnes: nemlig at clean lyden faktisk er STERKERE enn vrenglyden; hvilket selvsagt fører til det som skal være et høydepunkt i sangen, faktisk blir et antiklimaks. Vær derfor nøye med dette på lydsjekker...tenk etter...hva er sterkest her. Dessuten...tenk hvilke frekvenser dere fremhever; greit nok det høres fett ut når du spiller alene når gitarlyden din kun består av bass og diskant,mens mellomtonen er skrudd helt ned, men NÅR DERE SPILLER I BAND SÅ BETYR DETTE AT GITAREN FORSVINNER. Bassfrekvensene i gitaren blir spist opp av basstromme og bassgitar, mens diskanten forsvinner veldig mye i hughhat og cymballer. BRUK MELLOMTONE :) Det er der maten i gitaren ligger

Forresten, bruker dere egen lydmann eller kjører dere lyd selv? Var litt vel mye klang generellt sett synes jeg. Dessuten overstyrer vokalkanalen en god del ganger. Sjekk gainsettingen deres :)

Dette høres ut som en veldig negativ post. Men det er bare in good spirits.. prøver bare å komme med konstruktiv kritikk dere kan ta med dere videre :)

vegar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig du gir oss råd. Setter veldig stor pris på det. Vi er jo veldig unge å er det noe vi trenger så er råd :)

Jeg må si at vi har tatt opp med minidisk, så det er dårlige opptak. Det er et live opptak! Vi har ikke egen lydmann, men vi kan skaffe en lett.

Men det jeg også vett er at når jeg skrudde på vrengen så skrudde lydmannen ner volumet på gitaren.

Det er 2-3 mnd siden vi spilte, da hadde jeg nettopp fått forsterkeren, så jeg var ikke helt inni forsterkeren da. Men jeg tror jeg har fått nokså god vreng å clean lyd nå.. Modefour`en min er jo skapt for vreng...

Jeg har et opptak her, uten vokal så vi tok opp hjemme hos trommisen. Hva syns du om lyden her?:

http://www.flashplane.com/someone%20around%20you.mp3

Kansje du kunne kommentert på selve sangen åg :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skjønner det problemet med lydmann. Skulle spille solo i en sang, og lyden ble tatt opp med digitalt videokamera. Men når jeg skulle spille soloen så hørte du den ikke. Men han skrudde opp etterhvert. Hørte heller ikke at jeg brukte wahwah...

Savner kanskje litt vokal på det opptaket

Men det er du sikkert fullt klar over :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Bra at du har fått i gang opplegget Kian, dette lover veldig godt.

Når det gjelder denne sangen har dere i grunnen fått den nødvendige detaljkritikken, litt leking med knottene på miksebordet ville utgjort en stor forskjell. Ellers virker det som om dere har en god sang dere kan bygge opp til å bli veldig mye bedre med litt teknisk fikling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.