Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til jamming


plornt

Anbefalte innlegg

Hei gitarnorge. Jeg trenger en ny forsterker / halfstack med topp til jamming.

Jeg jammer mye med en komerat som sitter på slagverket.

Min lille Fender g-dec thirty http://www.fender.com/products/gdec3/models.php?prodNo=2354000 føler jeg ikke er nok til å henge med i svingene den må stå på 9/10 (minst) om ikke blir den litt borte i symbal lyden, eller partier med dobbel bass.

Jeg spiller med en Esp ltd explorer ex-400 og vi spiller for det meste eldre rock eller metall. rommet vi jammer på er ca. 30 kvadrat.

Jeg har lest mye på nettet den siste uken, men klarer ikke å konkludere.

2x12 combo ser mer og mer ut som det mest fornuftige valget, men selv er jeg usikker på om dette er nok. har også sett etter 4x12 kabinett med topp. men alt dette er en veldig stor verden som det er vanskelig å få grep om.

det jeg ønsker er at det skal holde og sette forsterkeren på volum 5-6-7 men at det ikke skal være behov for å slite den helt ut, sann som jeg gjør nå ved å spille på 9.

har satt av et budsjett på rundt 5000 (er dette nok?)

om vi har gig så er det foreløpig bare på vorspiel med venner, eller hvis naboen har noen sammenkomst og ønsker litt underholdning. så vekten er ikke noe å tenke på.

jeg slo meg også litt vekk fra rørforsterker da jeg leste at rørene må byttes fra tid til annen og at disse er veldig dyre om man ønsker god lyd. Jeg ønsker å ha det morro, men noen ny Jimi hendrix blir jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du kommer til å klare deg med en 1 x 12" røramp.. Og nei det koster ikke en formue å bytte rør på en slik forswterker. Det er heller ikke noe du må gjøre særlig ofte med mindre du spiller gitar 24/7

Et annet tips er jo å prøve den største Fender Mustang comboen hvis du absolutt ikke vil ha rør, men liker g-dec forsterkeren lydmessig.

Forøvrig må du ikke tro at den vesle g-dec forsterkeren representerer hva du kan få ut av en relativt liten combo lydmessig. En bra 1 x12 eller 2 x 12 forsterker vil være mer enn nok til "jamming" og alt annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være redd for at rør er dyrt; Det er sjeldent disse ryker helt uten videre, og kan med god samvittighet byttes ca. hvert andre år. Med mindre noe skjer selvsagt. Jeg hadde sett etter en brukt Marshallkombo, eller noe lignende. Siden er "on budget" kunne du sett på Bugera. Ikke prøvd de selv, men de får kun varme ord her inne på forumet. 212 holder i massevis; Den ene fordelen du får ved bruk av flere elementer er at bassen "holder seg" i lydbildet og at det høres mer massivt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si jeg blir mer og mer interresert i rørforsterker nå, da jeg hørte fra min onkel at rørene kun må byttes hvert 4-5 år, og at dette kommer på rundt 1000,- .

så spørsmålet nå blir om 1x12 er nok hvis det er rør, og om man kan finne en 2x12 med rør som holder budsjettet, eller om det da er bedre med en god transistor(?) som er på 2x12

Fender mustang har jeg sett litt på, den får man jo i 2x12 på 150W for 4000,- eller hva det var, skal si det virker som et røverkjøp. men vil kanskje heller ha en mer tradisjonell med clean og gain(?) channel og heller supplementere med fotpedaler. slik jeg har det nå må jeg bøye meg ned og stille på forsterkeren for å gå fra clean til gain. så heavy låter med rolige partier eller omvendt er sjangseløst, hvilket er litt kjipt.

setter forøvrig pris på alle svar, dette med ny og bedre amp er en jungel som jeg finner det vanskelig å manøvrere i.

hvis man har en 2x12 evt 1x12 combo forsterker kan man da koble den opp mot et kabinett? på si 2x12? slik at man ender på totalt 4x12?

Endret av plornt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på ampen, men de fleste amper har mulighet til å koble til et eksternt kabinett ja.

Transistor eller rør, har lite å si for kabinett. Ikke heng deg for mye opp i det.

Som sagt, både 1x12 og 2x12 vil spille høyt nok i massevis. Har du råd, så kjøper du 2x12, har du ikke råd, så er det greit nok med 1x12. Til 5k får du uansett mest for pengene ved å kjøpe en combo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du spille høyt med vreng på transistoramp, så velg for guds skyld en forsterker med forsterkersimulering, som Fender Mustang, Line6 Spider (eller se om du finner en brukt Line6 Flextone. Disse låter dritfett!) eller Peavey Vypyr. Reine transistoramper uten simulering låter sjelden veldig bra når du skal spille høyt med vreng. Du får jo også simuleringsamper med rør i forsterkertrinna, og disse virker veldig spennende. Eksempler er Fender SuperChamp X2, Line6 Spider Valve og Peavey Vypyr Tube.

Du kan jo også koble til fotbryter på disse simuleringsampene for å skifte mellom forskjellige parametre, slik at du kan bruke den til å skifte mellom f.eks clean/lead/soloboost.

Ellers vil jeg nok anbefale en røramp. Om du skal spille høyt med vreng så låter dette unektelig best. Blackstar er nevnt, Vet ikke om du får noe særlig mer enn 1x12" på 5W innenfor ditt budsjett, men det kan jo sjekkes ut. Ellers har de fleste comboer i disse dager utgang for eksternt kabinett, men det er mange som da muter den innenbygde høyttaleren, så om du regner med å utvide med kabinett senere ville jeg bare gått for en 112. Ligger vel til stadighet f.eks Peavey Valveking 112-comboer ute for salg (mener jeg så en på forumet her for ikke lenge siden), og disse går gjerne for rundt 3000kr brukt. Bruker du de siste 2000 på å sette inn et element, f.eks et V30, og en røff overdrive, så har du en knallgod amp som låter kult på både clean og vreng, kan spille høyt og takler pedaler godt. Kan være noe å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har for meg at 2x12 rør spiller mye høyere en 2x12 transistor? stemmer dette?

fender mustang virker nesten for godt til å være sant med 150w og 2x12 (transistor) til 4000,- (ny)

da blir det å finne en god kombo som passer budsjettet, noen som har noen forslag?

føler kanskje mest for 2x12 ettersom det blir mest fremtidsrettet da vi plutselig vil finne en gitarist / bassist i tilegg.

samtidig så skal det sies at min onkel har en 1x12 rør som jeg har testet litt, og den virker jo å være nok til å spille skjorta av det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røramp er nok det lureste!

Bare en kommentar til Mustangen, du bytter enkelt mellom to patcher med medfølgende fotbryter, på III og IV kan du få kjøpt en fire knappers bryter, dvs. Bytte mellom fire patcher. Hvilke det skal byttes mellom kan settes opp på sekunder mellom sangene om du trenger nye patcher or hver sang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackstar HT-20 finner du til rett over 5000,- ny og 3800,- brukt på finn. Som sagt tidligere av andre, sjekk ut denne, tror den passer din musikksmak veldig bra.

Edit: En topp til 3500,- ligger også ute, da skulle du kunne klare å få tak i et kabinett med 212 fra tyskland om du er veldig bekymret for at 112 ikke er fyldig nok. Ender på litt mer enn budsjett, men det er en mulighet: http://www.thomann.d...212_vintage.htm

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres dette ut som en plan? : Peavey valveking 112 kjøpes inn (300 brukt) selger g-decen jeg har stående hjemme (2000 minst, tilbake igjen) også da senere supplementere med pedaler til valveking, evt et 2x12 / 4x12 kabinett som den kan kobles opp mot? hvilket da vil si at når jeg øver for meg selv hjemme så holder jo 1x12 valveking lenge, men hvis vi skal spille ute f.eks så har jeg kabinettet stående klar til dyst. evt, om kabinettet vil gi fyldigere og bedre lyd når kameraten sitter på slagverket. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.