Web Analytics
Jump to content

Forsterker til jamming


plornt
 Share

Recommended Posts

Hei gitarnorge. Jeg trenger en ny forsterker / halfstack med topp til jamming.

Jeg jammer mye med en komerat som sitter på slagverket.

Min lille Fender g-dec thirty http://www.fender.com/products/gdec3/models.php?prodNo=2354000 føler jeg ikke er nok til å henge med i svingene den må stå på 9/10 (minst) om ikke blir den litt borte i symbal lyden, eller partier med dobbel bass.

Jeg spiller med en Esp ltd explorer ex-400 og vi spiller for det meste eldre rock eller metall. rommet vi jammer på er ca. 30 kvadrat.

Jeg har lest mye på nettet den siste uken, men klarer ikke å konkludere.

2x12 combo ser mer og mer ut som det mest fornuftige valget, men selv er jeg usikker på om dette er nok. har også sett etter 4x12 kabinett med topp. men alt dette er en veldig stor verden som det er vanskelig å få grep om.

det jeg ønsker er at det skal holde og sette forsterkeren på volum 5-6-7 men at det ikke skal være behov for å slite den helt ut, sann som jeg gjør nå ved å spille på 9.

har satt av et budsjett på rundt 5000 (er dette nok?)

om vi har gig så er det foreløpig bare på vorspiel med venner, eller hvis naboen har noen sammenkomst og ønsker litt underholdning. så vekten er ikke noe å tenke på.

jeg slo meg også litt vekk fra rørforsterker da jeg leste at rørene må byttes fra tid til annen og at disse er veldig dyre om man ønsker god lyd. Jeg ønsker å ha det morro, men noen ny Jimi hendrix blir jeg ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper du kommer til å klare deg med en 1 x 12" røramp.. Og nei det koster ikke en formue å bytte rør på en slik forswterker. Det er heller ikke noe du må gjøre særlig ofte med mindre du spiller gitar 24/7

Et annet tips er jo å prøve den største Fender Mustang comboen hvis du absolutt ikke vil ha rør, men liker g-dec forsterkeren lydmessig.

Forøvrig må du ikke tro at den vesle g-dec forsterkeren representerer hva du kan få ut av en relativt liten combo lydmessig. En bra 1 x12 eller 2 x 12 forsterker vil være mer enn nok til "jamming" og alt annet..

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke være redd for at rør er dyrt; Det er sjeldent disse ryker helt uten videre, og kan med god samvittighet byttes ca. hvert andre år. Med mindre noe skjer selvsagt. Jeg hadde sett etter en brukt Marshallkombo, eller noe lignende. Siden er "on budget" kunne du sett på Bugera. Ikke prøvd de selv, men de får kun varme ord her inne på forumet. 212 holder i massevis; Den ene fordelen du får ved bruk av flere elementer er at bassen "holder seg" i lydbildet og at det høres mer massivt ut.

Link to comment
Share on other sites

Skal si jeg blir mer og mer interresert i rørforsterker nå, da jeg hørte fra min onkel at rørene kun må byttes hvert 4-5 år, og at dette kommer på rundt 1000,- .

så spørsmålet nå blir om 1x12 er nok hvis det er rør, og om man kan finne en 2x12 med rør som holder budsjettet, eller om det da er bedre med en god transistor(?) som er på 2x12

Fender mustang har jeg sett litt på, den får man jo i 2x12 på 150W for 4000,- eller hva det var, skal si det virker som et røverkjøp. men vil kanskje heller ha en mer tradisjonell med clean og gain(?) channel og heller supplementere med fotpedaler. slik jeg har det nå må jeg bøye meg ned og stille på forsterkeren for å gå fra clean til gain. så heavy låter med rolige partier eller omvendt er sjangseløst, hvilket er litt kjipt.

setter forøvrig pris på alle svar, dette med ny og bedre amp er en jungel som jeg finner det vanskelig å manøvrere i.

hvis man har en 2x12 evt 1x12 combo forsterker kan man da koble den opp mot et kabinett? på si 2x12? slik at man ender på totalt 4x12?

Edited by plornt
Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på ampen, men de fleste amper har mulighet til å koble til et eksternt kabinett ja.

Transistor eller rør, har lite å si for kabinett. Ikke heng deg for mye opp i det.

Som sagt, både 1x12 og 2x12 vil spille høyt nok i massevis. Har du råd, så kjøper du 2x12, har du ikke råd, så er det greit nok med 1x12. Til 5k får du uansett mest for pengene ved å kjøpe en combo.

Link to comment
Share on other sites

Skal du spille høyt med vreng på transistoramp, så velg for guds skyld en forsterker med forsterkersimulering, som Fender Mustang, Line6 Spider (eller se om du finner en brukt Line6 Flextone. Disse låter dritfett!) eller Peavey Vypyr. Reine transistoramper uten simulering låter sjelden veldig bra når du skal spille høyt med vreng. Du får jo også simuleringsamper med rør i forsterkertrinna, og disse virker veldig spennende. Eksempler er Fender SuperChamp X2, Line6 Spider Valve og Peavey Vypyr Tube.

Du kan jo også koble til fotbryter på disse simuleringsampene for å skifte mellom forskjellige parametre, slik at du kan bruke den til å skifte mellom f.eks clean/lead/soloboost.

Ellers vil jeg nok anbefale en røramp. Om du skal spille høyt med vreng så låter dette unektelig best. Blackstar er nevnt, Vet ikke om du får noe særlig mer enn 1x12" på 5W innenfor ditt budsjett, men det kan jo sjekkes ut. Ellers har de fleste comboer i disse dager utgang for eksternt kabinett, men det er mange som da muter den innenbygde høyttaleren, så om du regner med å utvide med kabinett senere ville jeg bare gått for en 112. Ligger vel til stadighet f.eks Peavey Valveking 112-comboer ute for salg (mener jeg så en på forumet her for ikke lenge siden), og disse går gjerne for rundt 3000kr brukt. Bruker du de siste 2000 på å sette inn et element, f.eks et V30, og en røff overdrive, så har du en knallgod amp som låter kult på både clean og vreng, kan spille høyt og takler pedaler godt. Kan være noe å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

jeg har for meg at 2x12 rør spiller mye høyere en 2x12 transistor? stemmer dette?

fender mustang virker nesten for godt til å være sant med 150w og 2x12 (transistor) til 4000,- (ny)

da blir det å finne en god kombo som passer budsjettet, noen som har noen forslag?

føler kanskje mest for 2x12 ettersom det blir mest fremtidsrettet da vi plutselig vil finne en gitarist / bassist i tilegg.

samtidig så skal det sies at min onkel har en 1x12 rør som jeg har testet litt, og den virker jo å være nok til å spille skjorta av det meste.

Link to comment
Share on other sites

Røramp er nok det lureste!

Bare en kommentar til Mustangen, du bytter enkelt mellom to patcher med medfølgende fotbryter, på III og IV kan du få kjøpt en fire knappers bryter, dvs. Bytte mellom fire patcher. Hvilke det skal byttes mellom kan settes opp på sekunder mellom sangene om du trenger nye patcher or hver sang..

Link to comment
Share on other sites

Blackstar HT-20 finner du til rett over 5000,- ny og 3800,- brukt på finn. Som sagt tidligere av andre, sjekk ut denne, tror den passer din musikksmak veldig bra.

Edit: En topp til 3500,- ligger også ute, da skulle du kunne klare å få tak i et kabinett med 212 fra tyskland om du er veldig bekymret for at 112 ikke er fyldig nok. Ender på litt mer enn budsjett, men det er en mulighet: http://www.thomann.d...212_vintage.htm

Edited by MartheyG
Link to comment
Share on other sites

høres dette ut som en plan? : Peavey valveking 112 kjøpes inn (300 brukt) selger g-decen jeg har stående hjemme (2000 minst, tilbake igjen) også da senere supplementere med pedaler til valveking, evt et 2x12 / 4x12 kabinett som den kan kobles opp mot? hvilket da vil si at når jeg øver for meg selv hjemme så holder jo 1x12 valveking lenge, men hvis vi skal spille ute f.eks så har jeg kabinettet stående klar til dyst. evt, om kabinettet vil gi fyldigere og bedre lyd når kameraten sitter på slagverket. ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.