Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til jamming


plornt

Anbefalte innlegg

Peavey Valveking er vel en transistoramp med et rør i pre-ampen, hvis jeg ikke tar veldig feil. Det skal sies at det er mange år siden jeg har prøvd en, men jeg var ikke spesielt imponert over lyden, syntes den var direkte dårlig. Jeg tror du kan treffe bedre blink enn den uten å måtte betale skjorta. Dersom du skal spille så øra blør, så har jeg en 100w rørtopp og 212 cab jeg tenker å kvitte meg med, det finnes jo ikke overdimensjonert for hjemmebruk! ;)

Edit: Trykkleif og feilinformasjon, tenkte på feil amp. Er en tråd på denne forsterkeren fra før, du kan jo titte innom den:

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres dette ut som en plan? : Peavey valveking 112 kjøpes inn (300 brukt)

300 eller 3000?

Hvis det er 300 for en helt fungerende amp, slå til! Er den brukt, så syns jeg at 3000kr litt stivt, da ampen er litt "utdatert" i forhold til hva man kan få nå til dags :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utdatert!? Whatthefuck? Her hiver folk seg ende over for 50 år gamle forsterkere, også skal en fra midten av 2000-tallet være utdatert? :lol:

Og hvor utdatert kan egentlig en helt streit 2-kanals rørforsterker med gain- og volumboost være? Med unntak av ISF-bryteren til Blackstar så er det jo ikke akkurat noen revolusjonerende ny teknologi som har kommet i rørforsterkere de siste åra. Ikke som jeg har fått med meg hvertfall.

Kjøper man en VK112, og bytter ut elementet med noe bedre (1000-lapp for element, og en 500-lapp for noen til å gjøre jobben om man ikke gjør det selv), så har man en flott amp for 4500kr, med flott cleanlyd, heftig vreng og stort headroom. De går også ganske tregt på bruktmarkedet såvidt jeg vet, så det bør være mulig å prute de ned litt også. Vet ikke om trådstarter har sett ut en spesiell, eller om han bare så meg uttale at de går for rundt 3 på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 selvfølgelig, liten skrivefeil der ^^ Jeg gikk en kjapp tur innom finn og det ligger 3 VK'er ute til 3000 hver. Jeg må ærlig si at vk virker veldig interresant. er det noen som evt vet om mulighetene for å låne med seg en slik hjem fra butikken i 24 timer? evt, bare noen få timer, slik at jeg får hørt den i praksis og hvor den vil legge seg i forhold til trommene? Det er jo tross alt derfor jeg er på utkikk etter en ny forsterker, fordi enkelte av symbalene (chrashen spesielt) får gitaren til å drukne.

og det skal ikke være noe problem å koble opp i værste fall et 4x12 kabinett og mute Valvekingen slik at det i praksis blir valvekingen som er toppen? eller vil det gi problemer i forhold til strømtilførsel?

mye spørring fra undertegnede her, men når jeg første skal kjøpe ny amp, så vil jeg at det skal holde noen år, slik at hvis jeg skulle trenge et kabinett en gang, selv med 4x12 så trenger jeg ikke å måtte kjøpe en topp i tilegg?

setter veldig stor pris på all respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tross alt derfor jeg er på utkikk etter en ny forsterker, fordi enkelte av symbalene (chrashen spesielt) får gitaren til å drukne.

Kjent problemstilling i øvingslokaler, og på små scener. 2 tips før du bestemmer deg for amp ....

1. Har du forsøkt å flytte deg litt vekk fra trommene? Om du står rett ved siden av trommesettet, så blir det lett problematisk..

2. Har dere snakket om dette i den forstand at trommisen må ta hensyn til at chrash'en / ride'n ikke må trakteres med hemningsløs styrke?

Det er en meget viktig og god øvelse å lære seg å spille med kontrollert styrke. Det gjelder alle instrumenter, og ikke minst trommisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du forsøkt å flytte deg litt vekk fra trommene? Om du står rett ved siden av trommesettet, så blir det lett problematisk..

2. Har dere snakket om dette i den forstand at trommisen må ta hensyn til at chrash'en / ride'n ikke må trakteres med hemningsløs styrke?

1, ja trommene har stått over alt hvor det er plass til dem her inne, og forsterkeren har vi også flyttet rundt, blir stort sett likt, hjalp litt og løfte forsterkeren opp fra bakken, så jeg pleier å sette den på bordet.

2, han bruker chrashen minst mulig, men har ikke snakket om å slå på redusert styrke, han gjør det på roligere låter selvfølgelig, men skal man blåse ut metallica låter så mener jeg vel selv også at en trommis skal ikke da sitte og beherske seg ;)

hvis stort sett alle comboer har det hvorfor hører jeg da aldri om noen som har en combo opp mot et kabinett? eller er det bare meg igjen som hører om få gitar amper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå henger jeg med. og jeg kommer til å satse på en 1x12 rørkombo, det er jeg 95% sikker på, er det noen som har noen komboer og anbefale i min prisklasse? (opp mot 5000) peavey valveking 112 virker å være veldig grei, litt usikker på lead kanalen og om det blir nok distortion på den, men dette skal vel la seg fikse med pedaler.

tenker å kjøpe brukt, da dette normalt gir mest for penga.

og nok en gang, tusen hjertelig takk for alle svar. For en som meg som ikke er så altfor kjent hva gjelder amper så er det gull og bli guidet gjennom den jungelen det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke helt med meg hva slags musikk du spilte?

TIl under 5k brukt, så har du noe å velge blant ihvertfall. Til rock og metal så ville jeg nok sett på Blackstar HT-40 eller lignende, ellers er Valvekingen fin den og.

Jeg syns den er en smule utdatert pga det har kommet mange gode rørforsterkere til under 10k det siste året, men for all del, den er verdt 3k. Jeg bare husker de gikk litt billigere på bruktmarkedet en stund.

Skal du ha røramp, så "bør" man ha en fin overdrive. Er du redd for at Valvekingen har for lite vreng, kan du mate på med en Boss SD-1, som koster rundt 300kr. Tingen med overdrives, er at de ofte forbedrer lyden fremfor å dekke til den slik som dsitortion gjør.

Mao, man kan pushe mer vreng ut av ampen, få tightere bass, mer mids og diskant og likevel så låter ampen som den skal :)

Skal du ha en ren metalmonster, så har du jo Peavey 6505:

http://www.finn.no/f...nnkode=29249567

Denne har fått mye skryt i det siste, og Laney er veldig god på å lage amper på budsjett. Er du heldig, så kan du finne en GH50L + kabinett til rundt 5k.

http://www.finn.no/f...nnkode=34907005

Men generelt sett, er forsterkere som Blackstar HT, 6505 og Laney Ironheart litt enklere å skru enn Marshall-baserte amper som GH50L.

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiller for det meste eldre rock og metall, altfra led zeppelin, metallica, acdc, til ensiferum, innom satyricon. noe deep purple

om det gir et bilde på hva vi spiller mest av =)

men for 5 lapper, blir det da bedre og kjøpe 112 enn en 212? jeg tenker som så at 212 da vil være en betraktelig dårligere 212 ettersom den blir for samme pris som en 112?

lest litt rundt at 112 kan gi litt tynn og spjælete lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.