Web Analytics
Jump to content

Akkustisk gitar 2500-3000, Heltre lokk, amp, cutaway


buestad

Recommended Posts

Jeg ville først og fremst sjekket brukt Furch.

Etter dette ville jeg sjekket brukt Yamaha.

Dette er GODE gitarer, som du kan få til en billig penge brukt. Tenk at pris vanligvis synker opp imot 50% ved bruktkjøp. Det vil si at du med din prisramme på 2500. Kan gå i butikken og finne langt dyrere gitarer du liker, og siden gå på finn.no eller tls. og kjøpe brukt.

Når ingen av "de store kanonene" er i det prismarkedet vi snakker om, kan det faktisk hende du får enda mer kvalitet for mindre penger. Det som er ukjent selger ikke like godt vet du!

Link to comment
Share on other sites

Får tvinge meg på jeg også da. ;)

Jeg ser etter en akkustisk cutaway gitar med preamp til 2500+ Jeg ønsker at den skal ha heltre i lokket og ellers så vet jeg ikke så mye.

Finnes det andre gode alternativer?

Jeg holder en knapp på Fender sin Sonoran som et godt alternativ. 2495,- heltre lokk og knall spillbarhet. Evt hvis du ikke vil ha cutaway så får du Cort sin Earth 100F som er en like god gitar lydmessig med like godt mikrofonsystem (men uten cutaway) til 1995,-. Begge veldig solide og gode alternativer. Skal heller ikke kimse av Yamaha sine gitarer, og de bør prøves. Du må opp på FGX720 for å få god lyd (FG700MS er også bra, men uten mik og cutaway er den uaktuell for deg). Det er mine 3 favorittgitarer for tida under 4000,-

Har lest at Morgan er et norsk merke, og er designet for å tåle norsk vær. Ser for meg at det er en fordel om jeg skal ha med meg gitaren ut i skjærgården...? I tillegg tenker jeg kanskje at jeg betaler mindre for merket om jeg kjøper Morgan og får mer gitar enn om jeg kjøper Fender. Er jeg inne på noe eller på jordet?

Morgan-gitarene er så kinesiske som de får blitt, på akkurat samme måte som Tanglewood er kinesisk. Ikke at det er noe galt i det, for all del, men de er ikke laget for det norske klimaet. Karl Morgan Johnsen sitter på Stathelle og plukker instrumentene fra en katalog fra fabrikken i Kina (Og drar forsåvidt ned jevnlig for å se på fabrikkene, komme med innspill etc). Deretter settes det en M på headstocken, og de sendes av gårde, altså en typisk OEM-produksjon. På noen modeller er det gjort "custom" designvalg, men treverket og byggeprosessen er lik for alle land og produsenter. Morgan er en av de som er flinkest i Norge på nettopp Kina-produksjon, og derfor er gitarene mye for pengene. Det vanskelige for en OEM-leverandør i et lite land som Norge er at fraktutgifter, kvantumsrabatter og antall timer arbeid som må gjøres administrativt per solgte gitar er større enn for de virkelig store leverandørene (Yamaha Fender, Cort, Martin, Taylor, Gibson etc) og derfor er ikke nødvendigvis modellene like mye for pengene som de største. Verdi for pengene kommer riktignok veldig an på 2 faktorer; hvor høy avanse har importør, og hvor høy avanse har butikken du kjøper instrumentet i.

Altså er produksjonskost målt opp mot kvalitet ofte betydelig bedre på de virkelig store merkene, men alt kommer an på avansen i de øvrige leddene. En del produsenter har derfor droppet importør-leddet (Taylor, Fender, Pearl, Steinberg, Yamaha, Roland). Generelt sett har dette presset prisene ned, og gjort at prisnivåene ligger jevnere i de fleste land.

Har Furch gitarer i den prisklassen da?

Husker jeg hadde en samtale med Morten(?) fra Backstage, og han anbefalte meg å gå for Furch fremfor Taylor i prisklassen under 10k. Fyren har god peiling :)

Furch har mange veldig gode modeller, og D40CM og D41CM sammen med OM-32-SM er noen av mine absolutte favorittgitarer. Når det gjelder hva man bør velge er jo det veldig individuelt: Ser man objektivt på det bygger Taylor mer presise gitarer, har lavere kost i forhold til specs, bedre mikrofonsystemer, bedre garanti, mindre variasjoner blant eksemplarene og bedre spillbarhet og justeringsmuligheter. Furch på den andre siden har mer håndarbeid, tynnere lakk, tynnere treverk, litt lavere vekt og litt kraftigere volum.

Når alt kommer til alt blir det bare 1 ting som er viktig der; Hva liker man best etter å ha spilt på dem. Mange foretrekker også Yamaha sin nye A1R under 10k og faktisk en del som liker Tanglewood TW-40 bedre enn de andre modellene. Ingenting kan kompensere for å faktisk holde gitarene i fingrene og finne ut hva som passer for deg. Hør gjerne på andre, men det er du som skal spille på gitaren(e), så velg det som passer deg best. Mange gitarer har jo forskjellige bruksområder også, og det er jo det aller viktigste.

Veldig hyggelig at du var fornøyd med tipsene Troll.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • PS, forumet ble egentlig nedlagt for 2 år siden. Av en eller annen merkelig grunn lever det fortsatt, men det er grunnen til at det er ekstremt lav respons her. Utrolig nok havner jeg tilbake her, hver gang jeg googler reviews eller gitarutstyr på norsk. Viser hvor mye historie og kunnskap som ligger lagret her. 
    • Jeg har aldri polert noen av mine gitarer. Tørker de bare av med en bomulsklut ved behov Litt fukt er fint hvis det er mye svette etc på lakken.  Ellers har jeg brukt Dunlop sin lemon oil til å rense ebony og rosentre gripebrett i kanskje 10(+) år? Jeg har kun kjøpt denne flasken, og jeg har fortsatt 1/3 igjen i flasken - har ca 8-10 gitarer til enhver tid. https://evenstadmusikk.no/dunlop/1025860/dunlop-6554-lemon-oil-4oz   Veldig fornøyd. Smører på, venter 1 min - skraper med et gammelt kredittkort - tørker av med bomull-pads og rask runde med tørkepapir for på fjerne overflateoljen. Får vekk det meste av skit på denne måten. Husk at den ikke er til smøring, men til rensing - smører du for mye kan det ha negativ effekt på bånd og inlays. Den etterlatser seg en mørk "behandlet farge" selv ved minimalt med olje, jeg bruker det ca en gang i året per gitar - eller sjeldnere. 
    • Her var det jo overveldende mye respons  Uansett, jeg tenker jeg ender opp med MusicNomad Guitar One og mikrofiber til gitarkroppen, og satser på at det holder i første omgang. Så får man heller se senere, kanskje det ikke trengs mer enn det Så har jeg tre forskjellige rengjøringsartikler til gripebrettet, blir vel å teste D'Addario (Planet Waves?) Lemon Oil snart. Dette skal bli veldig interessant, har aldri prøvd å skikkelig rengjøre et rosewood fretboard før
    • Hei, jeg har nylig oppdaget PRS. Startet dette eventyret med en SE Standard 24 (fra 2018, tror jeg det er), som, imo, er en grei gitar. Det blir nok flere PRS etterhvert Kan også opplyse om at jeg har solgt alle Ibanezene jeg hadde, så jeg er vel muligens ikke noen IbanezFanatic nå.. Uansett, generelt når det gjelder rengjøring så kan det vel holde med å tørke av med en (fuktig?) mikrofiberklut, men har noen noe tips til hva man kan polere med? For å få bort riper og swirls. Skjønner forskjellige PRS har forskjellig finish men noen som har noen generelle råd? Og kan man bruke vanlig carnauba bilvoks (evt hybridvoks) på gitaren? Eller er det noe man skal holde langt borte? Ja, jeg vet det finnes et PRS rengjøringssett.. Og ja, jeg vet hvordan man bruker Google 👍
    • Det er dog vanlig Studio med gloss lakk og humbuckere. Usikker på hva p90s og faded finish har å si.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.