Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten sak som fikset intonasjonen!


Ichi

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Epi LP for ikke så lenge siden, men uansett hvor mye jeg intonerte klarte jeg ikke å få den rein i grepa, den lå omtrent en kvarttone for høyt i de første to bånda og låt surt uansett hvordan jeg prøvde å plassere brusadlene. Typisk for feilplassert oversadel eller bånd.

Fant denne lille saken hos Gitarist som absolutt gjorde susen, null problem å få nærmest perfekt intonasjon etter å ha installert denne :

http://www.gitarist.no/products/sound-offset-spacer-eg1-elgitar

Var bare å skyve den på plass under strengene foran oversadelen, jeg måtte putte på et par tynne teipbiter for å få den høy nok. Jeg veit ikke hvilket materiale den er laga i, men antar at det er plast av et eller anna slag, muligens noe i nærheten av TUSQ sine saker. Blei i alle fall ikke hørbar forskjell i sustain eller tone etter installasjonen. Laga i Japan, så det skulle vel borge for god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å informere om slikt i tidligere tråd angående sur gitar og intoneringsproblemer. Problemet kan også løses med vanlig bånd som man filer til og skyver inn mot nøtta. Det ble ikke kommentert så virket ikke som noen hadde tro på det. Men på noen gitarer er dette en veldig god løsning. Har ikke sett denne duppeditten før, men har laget slike selv, med earvananøtta som model.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det funker. Det er ikke ofte man trenger så mye kompensasjon som en slik oversadel/ dings gir, som regel klarer man jo å kompensere ved brua. Har en del andre gitarer hvor det ikke har vært problemer med intonasjonen, men på Epien kan man nesten se at oversadelen/ første bånd er for langt bak/framme.

Ser at Earvananøtta har de tre nederste strengene motsatt vei av den jeg har, og logisk sett ville jo Earvananøtta gitt enda dårligere intonasjon da det var lav E, A og G som var mest ute å kjøre. Det er jo i grunnen typisk, så jeg synes ikke Earvana sine målinger er optimale. På kompensasjonsnøtta jeg har er lav E er dratt 2,5 mm lenger fram og G er 3 mm. De andre gitarene mine er jo kompensert omtrent slik ved brua. Ideelt sett burde man jo måle avvik i de første fem båndene når gitaren er intonert i 12. bånd og lage en kompensert nøtt ut fra skalalengden på hver streng, dette kan jo variere fra gitar til gitar.

Optimalt sett burde man lage en oversadel som er en miniversjon av brua hvor man kan justere høyde og sadelplassering på samme måte som ved brua, rart at ingen har tenkt på det. :) Muligens fordi det vil gi mindre sustain og kroppslyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil en slik dingsboms som det her fungere på en Gibson RD stemt i drop c mon tro? Har justert og intonert meg blind på laveste C på den og den blir bare ikke bedre. Alle de andre strengene er så og si perfekt, men denne må jeg stemme en kvarttone lavere for at den skal høres bra ut når jeg slår løst. Innsikt om produkt og bedringer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de båndene må jo virkelig være flotte når man skal bende...

produsenten sier at man ikke merker noen forskjell...bending ser jo ut til å bli rart...kanskje de ikke har tatt høyde for dette da:)

det er en kar på forumet som har flere truetemp gitarer/halser..husker bare ikke hvem.

han karen her sier at han kan forklare dette med bending. :

!

og det gjør han til de grader mot slutten av videoen sånn rundt 3:20

og her er en til som har mye fint å si om dette systemet..vet ikke om noen har hørt om han jeg:P

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

If it ain't broken don't fix it. Sliter faktisk med det motsatte problemet. Øra er vant til at gitaren låter "surt" så Suhr'en med Buzz Feiten låter helt "feil". Utrolig hva man vender seg til. Anyhow, ser for meg at refret er en bitch og hvor mange av dere har kompensert bassist.... just saying. Skal mye til å kompensere for en bassist dag, ha ha ha ha ha.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukkere streng.

Jeg har .012-sett på nå og det har holdt i de fleste sammenhenger tidligere. Har det samme på telen min som er stemt ytterligere lengre ned i drop B. Telen holder seg nydelig etter litt justering, men RDen vil bare ikke føye seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.