Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Korleis få gitar til å hres ut som bass? (oktav drop)


Anbefalte innlegg

Hei. For øyeblikket eiger eg ikkje noko bass, så eg har brukt gitaren rett i lydkortet, og putta på ein bass amp vst og ein oktav drop vst. Programmet eg bruker heiter reaper. Problemet mitt er at det høyres staccato, tynt, og ikkje som ein bass i det heile tatt... Kan nokon gje meg tips om korleis eg kan få bedre bass lyd? Eg er eigentlig ganske fersk når det gjeld musikkproduksjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke helt riktig nei...

Selv brukte jeg tidligere en "bass preset" på ett Boss GT6 brett jeg hadde.

Det hørtes ut som bass og gjorde jobben, men ikke noen god basslyd, men det er vel heller ikke å vente.

Det er vel derfor vi har basser og bassforsterkere ;)

Kanskje Line6 POD'er klarer det samme på en grei måte? Brukte Boss brett burde være greit å finne til grei penge også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ReaPitch (Innebygget effekt i Reaper).

Dra den øverste baren - Shift (Full Range) ned -12 semitones.

Så fyrer du på en bassamp, og det skal høres bedre ut.

Prøv det ;)

Sliter litt med å se hvordan du i noen som helst sammenheng kan anbefale de innebygde effektene i Reaper! Det er den største driten jeg noensinne har vært borti, med unntak av noen få gratis-saker funnet på tvilsomme nettsider. Ikke engang kompressoren, EQ'en eller Reverben som ligger inne i Reaper er brukelig. Kjøp ordentlige VST plugins eller en bass, så tenker jeg du skjønner hva jeg mener med at de innebygde effektene ikke gjør jobben.

Riktignok må jeg si med enig i at det muligens vil låta BEDRE, men langt, langt ifra BRA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De innebygde greiene i Reaper fungerer aldeles utmerket. Det du gjør er å spille på neck-pickup med tonen helt eller nesten helt av, og deretter komprimere resultatet ut av ville helvete. Så pitch shifter du ned en oktav. Så kjører du det igjennom en software bassamp, gjerne med litt vreng for å få tilbake litt overtoner. Og spiller som en bassist, dvs jevnt og godt. Du må kanskje EQ-e litt også. I sammenhengen kan det hende dette er greit nok.

Ellers vil jeg anbefale en rimelig bass til slikt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griffin- jeg må innrømme at jeg synes at du glemte en ganske viktig faktor i det "å få det til å høres ut som en bass".

Gitarister har av en eller annen merkelig grunn lett for å glemme denne faktoren, da de tror de fikser det minst like bra selv.

Bassisten.

Noen spiller da bass også ;)

Men ja... for å få det til å høres ut som en bass så trenger en: Bass, bassforsterker og Bassist... Enig nu??? ^_^

Når det er sagt så tolket jeg det nok som han trenger noe til å simulere bass slik at evt. demotracks og ideer som han spiller inn ikke høres så voldsomt skarpt ut... til det trenger en faktisk ikke en bassist... men det blir jo bedre demotracks også med folk som vet hva de driver med og har riktig utstyr. Sånn må det vel nødvendigvis være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.