Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspillingsutstyr


Alfi27

Anbefalte innlegg

Pappa har gått med på å sponse oss med innspillingsutstyr, og lurer nå på hva som er veien å gå. Akkurat budsjettet er jeg noe usikker på, er det veldig bra greier er jeg sikker på at pappa går med på det om det så kommer på 3-4 tusen.

Det å spille inn gitarene er null problem, da forsterkerene har line out, og vi har PA-anlegg med mikser, men det er egentlig trommene som blir en utfordring her, må jo ha 5 meter bred miksepult ved å ha en mikrofon til hver tromme/cymbal... Må vel være en enklere måte å gjøre ting på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overheads, kick, snare, toms og hihat er nok mikker til trommene :) om budsjettet er begrenset ville jeg sett på et lydkort med nok inputs, og ikke en hardwareløsning a'la Yamaha 01v96 eller presonus studiolive. De fleste lydkort har medfølgende opptakssoftware som holder i første omgang. Skarp-mikken bør være en SM57 eller tilsvarende og da kan den også brukes på gitarampene, dog ikke i live-innspilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her så utmerket ut, men skal vi ha overheads, kick, snare, toms og hihat blir det jo utrolig dyrt, spesielt om vi velger å spille inn gitarene via mikrofon i stedet for line out..

Hmmm ... har prøvd en sån ... Hadde mye heller kjøpt ett USB lydkort med f.eks 8 inputs ... Og så, hvis det blir før lite, en mikser ...

Då må man jo ha en PC på øvingslokalet, men ni/du har kanskje en laptop ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(NB! Man trenger altså ikke datamaskin for å kunne ta opp med R24.)

Har en MacBook ja, og vi skal øve hjemme hos meg der vi har vi en iMac stående... :P

Har jo som sagt også en mikser med 12 kanaler

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en MacBook ja, og vi skal øve hjemme hos meg der vi har vi en iMac stående... :P

Ok ! Då syns jag helt klart ett lydkort er "the way to go" !

Zoom R24 virker helt genial ... Liten og lett, mange kanaler, går å bruke som stand-alone recorder / lydkort / kontrollflate + en masse andre fine ting ...

Men jag syns mic-preampene ødela allt ... En hel del støy + at min hadde noe tull med fantome-matinga som resulterte i en irriterende 1.5kHz "pipetone" hvis jag brukte fler en to kondensatormikker ... Mulig jag hadde maks uflaks med min, men jag har lest andre beskrive samme problem ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig ikke planen å mikke opp trommene nei, men trommisen sier han vil ha en monitor så han hører hva som skjer siden han har klaget mye på at han ikke hører en dritt av oss andre.. Så da må de vel mikkes opp de også uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er gitarer, bass og vokal som han ønsker å høre i monitoren, og dermed trenger man ikke mikke opp trommesettet til dette, men det blir fort vanskelig å ta opp trommer uten å mikke de opp. For halvkjipe demo-opptak så kommer man langt med en mic på kick, og et par overheads, men ønsker man god kvalitet på opptaket så bør man mikke opp tammene og hihaten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at elektrisk trommesett er veien å gå, det virker dritstress og dyrt å spille inn med akustisk trommesett.. Trommisen vurderer å la trommesettet sitt stå her permanent, så da slipper vi jo egentlig kostnaden med trommesett, men så kommer jo småkjipe trommemikrofoner på mer enn det settet Euphor linker til..

Det er vokal, gitar og bass (når vi får bassist på plass :P ) som han vil høre i monitoren ja, men blir som du sier vanskelig å ta opp trommene uten mikrofoner... Ønsker helst kvalitet over småkjipe demo-opptak.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.