Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til hjemmebruk og band


ansi

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan anbefale en amp under 6000, en som kan spille lavt nok i volum til ikke å få naboklage, men samtidig kan spille høyt nok til å spille sammen med trommer. Må kunne ta pedaler, og ikke ha noe innebygd digital modelerings crap. Rør er ikke en nødvendighet, men det er alltid fett. Bruksområde: øving hjemme og mulige små gigs:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du spille med den? Trenger den å ha heftig hi-gain innebygget, eller får du det evt fra pedaler?

Lav-watts røramper som får gode skussmål;

Blackstar HT-5R (låter ganske heftig selv på lavt volum, men vet ikke om den har kraft nok til å konkurrere med trommer)

Ibanez TSA-15

Fender Super-Champ X2 (ja, den har modellering, men også rør i forsterkertrinnene og ser ut til å låte jævlig fett, så kan være verdt å sjekke ut)

Fender Blues Jr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra jazz til blues og relativt tung moderne rock. Trenger ikke nødvendigvis ekstrem innebygd gain da jeg har pedaler. Har hatt en blues jr. var ikke helt min greie, litt for lite naturlig overdrive. Forbilder lydmessig er vel jimmy page, paul gilbert, tool og tidlig dio.

Endret av ansi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hughes & Kettner statesman serien - kan være vanskelig å skaffe i Norge, men de låter bedre, og er mer allsidige enn veldig mye annet. Marshall Haze40 er også en fin amp. Har noen enkle digitale effekter, men disse kan kobles helt ut av kretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg si en Blackstar HT-20 kombo. Får du mer kraft og headroom enn i HT-5'ern, samtidig som det vil funke på lavt volum og med trommer. Jeg bruker en HT-40 med en meget hardtslående trommis med kanalvolum på 5 og master på maks, det er mer enn nok, og jeg har også fått 40'n til å spelle fint nok hjemme. Dog er jeg ikke helt sikker på prisen på denne i Norge da er jeg bor i det "store utland".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hughes & Kettner statesman serien - kan være vanskelig å skaffe i Norge, men de låter bedre, og er mer allsidige enn veldig mye annet.

Næhhh, thomann vettu! ;)

Vil anbefale deg å bestille en H&K statesman combo fra thomann. Funker hjemme, og til gigs. Ingen stygge effekter (kun reverb), og selvfølgelig en rørcombo. Den takler effekter minst like bra som en fender (bedre, mener jeg), og den har innebygd effects loop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt Orange Tiny/Dark/Dual Terror eller Vox Nighttrain?

Vox Night Train er en bra amp, men jeg for min del oppfattet den som veldig lite "pedal vennlig" da jeg hadde en (ser dette er ett av kravene). Mulig jeg er jækla dårlig til å justere slikt da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fetest med røramp ja ansi! Du trenger en som går fra 15+ watt (live/øving) og ned til 1 watt (hjemmebruk).

Man trenger ærlig talt ikke en forsterker som har noen form for "powerscaling" - selv spiller jeg på en 60w 2x12" combo hjemme. Så lenge forsterkeren har fornuftige tonekontroller og en bra vrengkanal eller i alle fall variabel gain fungerer mange større combo'er helt greit til hjemmeøving. Problemet kan være at de kan få en litt overdreven bass og/eller loudness effekt når man spiller lavt, men dette kan man som oftest justere med tonekontroller eller eventuelt benytte en eq pedal e.l.

Det er jo veldig populært med små wattsvake rørforsterkere for tiden, men mange av disse er enten typisk "one-trick-pony's" eller de fungerer bare med et større eksternt kabinett og med en veldig begrenset evne til å gi deg noe særlig clean-lyd i bandsammenheng.

Misforstå meg rett, disse småforsterkerne er ofte fine til hjemmebruk e.l. men skal man bruke de i bandsammenheng blir kompromissene og merkostnadene ofte så store at man like godt kunne kjøpt en større forsterker først som sist.

Men skal man handle en forsterker til 6k er jo rør omtrent det eneste alternativet. Nøyer man seg med transistorer/modeling får man f.eks en Fender Mustang med 12" høyttaler og masse krefter for bare noen tusenlapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.