Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA - Hva trenger vi?


Gjest Elma

Anbefalte innlegg

Skjønner at det må kraftigere skyts og stativer til enn det jeg hadde tenkt meg. Takker igjen alle sammen. Fikk svar på det jeg ønsket meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjøpte et par Mackie Thump TH-15A fra Thoman som vi bruker på bandøving og på mindre opptredener. Mener hele herligheta inklusive en Behringermikser (Xenyx 1832FX el. noe sånt) og kabler kom på under 6.000,- eks mva.

Her snakker vi topper med 15" element på 400w, som etter mine begreper låter decent og vel så det, krone for krone!

Kanskje noe å vurdere?

Edit: Typo...

Endret av bento
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et par Mackie Thump TH-15A fra Thoman som vi bruker på bandøving og på mindre opptredener. Mener hele herligheta inklusive en Behringermikser (Xenyx 1832FX el. noe sånt) og kabler kom på under 6.000,- eks mva.

Her snakker vi topper med 15" element på 400w, som etter mine begreper låter decent og vel så det, krone for krone!

Kanskje noe å vurdere?

Edit: Typo...

Sjekket prisene på thomann nå, og det stemmer ganske bra. Bare husk at frakt og MVA kommer i tillegg.

Jeg satt sammen følgende pakke:

2 stk 238953 Mackie Thump TH-15A aktive høyttalere

2 stk 168996 Millenium BS-2400 høyttalerstativer

1 stk 243148 Behringer Xenyx X1204 USB mixer

2 stk 108724 Cordial CCM 5 MP kabler for høyttalerne

Det endte på 6173 kr med frakt, uten MVA. Den mikseren har nok innganger for en duo, og innebygget både compressor og effekter (f.eks. romklang og delay).

Tror fort dette er en totalpris man må regne med om man skal spille i en gymsal. Personlig ville jeg nok også vurdert en scenemonitor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et sett med sånne Thumbper, og kan gå god for de. Mye lyd for pengene, og artig skrift på esken. Når man har fått åpnet det første laget står det noe slikt som "Congratulations, you are almost there! You are obviously not a drummer!"

Sjekket forresten VEKTEN på disse og alternativene nå, og de Mackie Thump TH-15A-høyttalerne med 15" element veier kun 16.5 kg. Det er overraskende lite. De fleste aktive 12" veier jo jammen godt over 20 kg. Mange av 15"-konkurrentene veier over 30kg. Lett vekt er gode nyheter for ryggen når man skal rigge.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg nok også vurdert en scenemonitor...

Jepp, helt enig!

Kan i den forbindelse anbefale Laney CXP-112. Låter overraskende bra, og faktisk er en fullblods scenemonitor til under to tusenlapper.

Vi vurderer enda en sånn i tillegg til den vi har allerede... Sånn siden vi deler budsjett-PA-oppleggene våre, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å slenge inn i debatten: Etter min erfaring, låter fulltone-kasser med 15" i bassen dårligere enn de med 12". Spesielt på vokal. (Dette er en veldig generell betraktning...) Dessuten vil jeg også påstå at hvis man etter hvert finner ut at man vil spe på med en sub eller fler, er det mer gunstig å ha 12" sammen med, da den fint spiller av den litt stramme bassen litt oppi frekvensene, mens suben tar seg av rummelet i bunn. Så vidt jeg kan se, har man også 12" ere i Thump-serien til Mackie, og de er tydeligvis enda billigere enn de med 15".

Jeg har aldri prøvd denne serien, så jeg skal ikke uttale meg om lydkvaliteten. Men det blir sagt at de er veldig lette og det faktum at de er veldig billige, får meg til å bli lett skeptisk. I mine ører bør man ikke noe særlig under prisklassen Mackie SRM 450, JBL EON hvis man skal ha noe som låter bra. (Ikke til nød, greit....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah... Jeg har ingen problemer med å finne enda billigere (uten å si mer om kvalitet). ;) Poenget om toveis med 15" og lav ytelse på vokal er imidlertidig godt.

Det skjer stadig ting på teknologifrontene, og blant annet introduksjonen av klasse D-forsterkermoduler som har falt veldig i pris og utviklingen av strømforsyning til disse er med på å øke ytelse/pris og ytelse/vekt-faktorene. Dynamiske høyttalerelementer er vel sånn sett den eldste teknologien her, og her har man en del fysiske trade-offs som ofte har vært problematiske å løse billig.

Jeg ser poenget med at 15" kan være problematisk på vokal, for kombinasjonen av lette membraner (som må til for å gå høyt i frekvens) og stive membraner (for å ikke bryte opp for tidlig i frekvens) gjør gjerne at man får membranoppbrytning tidlig eller lav følsomhet (dårlig effektivitet) på grunn av vekt. Selv om man klarer å lage stive elementer, så vil også de ha en oppbrytningsfrekvens, og stive membraner får ofte en stygg forvrengning når de bryter opp, sammenlignet med mykere elementer som bryter opp ved lavere frekvenser.

Skal man ha noe som låter bra på vokal, så bør man egentlig forsøke å unngå at man har delefrekvensen mellom elementene for lavt, i kjernefrekvensområdet for tale og sang, der øret også er mest følsomt. Det betyr at dersom man skal ha noe som yter bra på vokal, så er kanskje ikke toveis med 15" i bunn det ideelle.

Til OP/trådstarter: Om du ikke er i rockeregisteret av musikk, så kan det godt hende dere kan klare dere med 12"-topper for duoen deres og at det faktisk låter bedre vokalmessig.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng ifht. teknologi og utvikling, sarge. Både JBL EON og Mackie SRM 450 er jo konstruksjoner som har vært med lenge, og så vidt jeg vet uten de helt store forandringene. (Noen oppgraderinger har det likevel vært). Likevel har disse solgt som hakka møkk, og gjør det vel delvis enda. Det er det nok en grunn til. De er også veldig pålitelige ved normalt bruk, og holder normalt sett i mange mange år. Sånn sett er det ikke noen voldsom fare å kjøpe disse brukt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse gode innspill. Jeg suger til meg kunnskapen fra dere. Har lite erfaring på dette området. Jeg gjentar med selv kanskje til det kjedsommelige, men takk til alle for hjelp. Dette er gull verdt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Thump- kassene stammer jo fra et firma sjom Mackie har kjøpt opp, nemlig Tapco.

For meg låter 15" helt fint, og man kan spille helt greit uten sub også. I tillegg er kassa lettvint for meg som er bassist. Skal det bare låte "generisk bass", slenger jeg med meg en slik i stedet for bassforsterkeren som veier det dobbelte. med femtentommer funker den helt gerit som bassanlegg.

Ellers er jeg enig med Audun i at 12" kan være minst like bra, men altså ikke til mitt bruk. Dessuten fikk jeg tak i den ene kassen brukt, veldig rimelig, så da var det et poeng i å skaffe maken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare komme med et innspill til det som går på ytelse/vekt, og en annen erfaring fra i går.

Jeg skulle kjøre lyd for en konfirmantfremføring i en ganske stor kirke i går. Mesteparten av fremføringa var drama-relatert, så det var stort sett snakking. Det var også en sanggruppe som skulle synge til et backingtrack, og ei jente som skulle spille gitar og synge. Vi fikk tilgang til en nyinnkjøpt liten PA, og siden det ikke skulle være band og svære greier så tok vi bare den for å ha mindre som skulle rigges. Det var da to aktive 12" topper av typen FBT EvoMaxX 4a. Jeg hadde før dette ikke noen verdens kjennskap til FBT, og hadde ikke hørt om merket engang, men mtp hvem som hadde kjøpt det inn så regnet jeg med at det var noe billig skvip. Når jeg rigget dem opp så fikk jeg denne følelsen underbygget enda mer. De var aktive 12" som veide omtrent det samme som mine passive 10", og de hadde skikkelig plast-følelse. Jeg ble usikker på om det i det hele tatt var nok kraft i disse til å klare å spille høyt nok siden de veide så lite.

Etter at det var rigget opp tok jeg en liten research, og fant da ut at det var langt unna noe billig skvip, da de kosta 9k pr. stk, og at den innebyggede forsterkeren faktisk var på 400W RMS på fulltone-elementet og 100W på tweeteren. Så ja, når vi begynte å kjøre lyd på dem fant vi jo ut at de spilte jævlig høyt.

Poenget mitt er vel at to aktive 12" som ikke veier stort mer enn en passiv kan spille høyt og flott i massevis, og nok er et bedre valg enn 15", da de låter penere til vokal og en 15"-topp i mine øyne (ører) ikke vil forandre så mye på hvorvidt man føler man trenger en sub eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Altså, til et så lite anlegg som dere skal ha, der man kan ha powermikser (mikser med innebygget forsterker) så er jo det faktisk enda enklere enn aktive topper. Da er det strøm til mikseren, og høyttalerkabel til høyttalerne, også er det oppe, og den Yamaha-pakka synes jeg så veldig fin ut.

Nå skal det sies at powermikser-PA'n min har en mikser til 20k, så jeg vet ikke om billige powermiksere har noe dårligere forsterker og dårligere lyd enn hva man får av de som er innebygget i aktive topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.