Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA - Hva trenger vi?


Gjest Elma

Anbefalte innlegg

Jeg skal kanskje være forsiktig med å ta forhastede sluttninger. Ser den med strømledning. Tanken med aktiv var at man eventuelt kunne plugge rett i "ræva" på en aktiv høytaler på noen oppdrag. Men en mikser er nok et behov, så kanskje powermikser ja. Sorry Bugbass, lover å høre på fagfolk neste gang. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Passive topper har passiv deling. Det vil si at man har delefilterkomponenter som må håndtere langt høyere spenning og strøm enn ved aktiv deling. Dette gir også dårligere utnyttelse av effekten fra forsterkerne på grunn av tapet i delefilterkomponentene. Ved lange høyttalerkabelstrekk og underdimensjonerte kabler vil man også kunne få effekttap i selve kabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo snakk om et anlegg som er såpass lite og svakt, og skal brukes på såpass små steder at hverken lange kabelstrekk eller underdimensjonerte kabler vil være en issue, så lenge man bruker høyttalerkabel og ikke signalkabel.

Det du sier om delefilteret kan jo dog være et poeng, selv om jeg heller ikke det blir noen stor issue, hvertfall ikke med det spesifikke anlegget som er linket til med de spillestedene som er nevnt. Min "passive" PA har 2x300W powermikser på 2x10" topper, og det klarer fint å fylle vokal og kassegitar i en gymsal.

Elma: De fleste aktive topper har jo ikke innebygget mikser, og gjerne bare én inngang, så da må du jo ha én kasse til hver ting som skal forsterkes opp, og da er det vel så greit å bare ta med en mikser og et par kabler ekstra. Det tar ikke SÅ stor plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til utsagnet Duckling er at noen aktive kasser har flere innganger. Men som dere begge nevner, har jeg innsett at jeg trenger en mikser. Spørsmålet er bare i hvilken form. Det som er helt sikkert er at vi ikke skal spille på Wembley, men jeg tenker at det kunne kanskje vært lurt med noe power for mye i utgangspunktet. Surt å kjøpe et anlegg som kommer til kort om man skulle få et oppdrag utenfor eldresenteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo ikke snakk om sort eller hvitt. Ingen av svarene, angående powermixer eller aktive kasser er jo så veldig mye "bedre" enn de andre, og jeg vil tro for trådstarter ganske så hipp som happ. Vi snakker om rimelig PA, ikke "gullørelydutstyr".

Har man styr på strøm, kabler, og hvordan det skal kobles, og har ting på plass i en kasse/boks/rack eller noe lignende, blir trolig pris den største faktoren. Logistikk her er viktig. Jeg vil tro at både den ene eller den andre løsningen blir bra. Men Elma- en mikser trenger du et eller annet sted.

Har du en mikser, og to kasser med en 12 eller 15" i, vil dere (min sønn og jeg) kunne få god lyd til en ganske liten penge, uansett om dere velger aktive kasser, eller en powermikser.

Jeg vil tro at lyttere av en duo kanskje ikke trenger det aller høyeste lyddtrykket. Man fyller glatt en gymsal med letthet med dagens oppskrytte 2-400 watt opp til et lydrykk på 100 DB, og da har de som hører på klaget flere ganger.

Hadde du spurt om PA til dine tre gitaristvenner med hver sitt marshallstack så hadde svaret blitt et litt annet.

Som et eksempel- jeg brukte mine Mackie- kasser til et Thin Lizzy coverband for en tid tilbake, og det var mer enn nok lyd til 50+ tilhørere ute i det fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig her CF. Tror nok vi har større krav til god lyd enn tilhørerne. Styr på strøm, kabler og koblinger skal gå greit.

Men jeg tenkte på en ting til. På en mikser er det som regel en Mic-inngang og en Line-inngang. Vil det da si at vi må ha en DI boks for både en akustisk gitar og en el-gitar? Eller kan man koble de i en av inngangene?

Marshallstackvennene skal nok spille på en helt annen arena :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke heeelt spørsmålet ditt.

Kassegitar med pickup har gjerne innebygget preamp, og disse kan fint kjøres med jack rett i line in. Om Elgitar skal rett i mikseren bør den gå gjennom en multifx med amp- og cabsim i forkant. Elgitar rett i PA låter heller kjipt. Det går til nød, men da er en aktiv DI nesten et must for å få noe særlig lyd vil jeg anta. Har bare gjort det én gang selv, og da gjennom aktiv DI.

De går på hver sin kanalstripe, evt med hver sin DI om du ønsker DI på begge gitarene. Det finnes DI-bokser med to "kanaler", og om du har en slik eller to enkle spiller ingen trille. Man kan ikke koble begge instrumentene i samme DI.

edit: Noen er kanskje uenig med meg, men er man på budsjett og kjøper en budsjett-PA så duger DI-bokser til et par hundrelapper i lange baner, bare pass på at den er aktiv om du skal kjøre passive instrumenter gjennom den.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elma- selv en liten mikser i dag har for eksempel 8 kanaler, la oss si 4 mikrofonkanaler, og fire "line in"- kanaler. Slikt koster noen hundrelapper, hvis man ikke skal ha en powermikser. Derfor, hvis du er to stykker, vil du kunne kjøpe en mikser som er mer enn stor nok for småpenger. Hvorvidt det er lurt med di- bokser og så videre blir en litt annen diskusjon, men kort sagt så trenger du det ikke til å begynne med.

Elgitar med vrenglyd låter kjipt rett i bordet uansett. Dessuten ser jeg kanskje ikke for meg et slitk lydbilde, så lenge dere ikke lener dere tungt til backingtracks?

La oss si at mikseren har fire kanaler med preamps og fantommating, pluss trolig litt ekstra, og da snakker vi om en mikser til en tusenlapp, så vil du altså kunne koble til en sangmikk av alle tenkelige typer, samt en "gitarting" for to brukere. I tillegg kan du koble til en "trommemaskin", en "CDspiller og en enhet til uten problemer. Dette er ment som eksempler, og ting står derfor i anførselstegn.

Det å kjøpe en dobbelt så dyr mikser fordi du "kanskje trenger flere kanaler siden" eller av en eller annen grunn, er liten vits. Om en stund, vil du kanskje da ha en mikser med innebygget lydkrot, noe som begynner å bli mer og mer vanlig, eller at du får andre behov. Den billige mikseren kan du kanskje da selge, eller bruke den hjemme, eller noe annet. Så mange kronene er det ikke snakk om uansett.

Du bør kanskje nå avsløre litt om sjanger, hvis det er mulig. Råd videre, og kanskje for lenge siden, hadde blitt mer presise hvis du avslører det. Det er stor forskjell på far og sønn som growler med sint gitar og trommesett med backingtrack, og far og sønn som synger om solsikker og kaniner på to kassegitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt tips.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33340364

Dette, og en enkel mixer til et par lapper. Da har du power, sub, og topper med stativ. Mye lyd i små forsamlinger. Hadde en sjøl i mange år, funka fjell, til vettug penge.

Eller denne om du vil...

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33485852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den første lenken er toppene passive, her trengs egen forsterker. Jeg er også litt skeptisk til "oppgraderingene" som er gjort. Subforsterkeren er f.eks. en rimelig hjemmekinoforsterker, ikke PA-standard.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den første lenken er toppene passive, her trengs egen forsterker. Jeg er også litt skeptisk til "oppgraderingene" som er gjort. Subforsterkeren er f.eks. en rimelig hjemmekinoforsterker, ikke PA-standard.

Nei nei sarge. Skjønner at du ikke har vært borti disse anleggene.

Dette er originale HK Audio anlegg. De er slik, det ligger forsterker i suben, som driver toppene. Lucas er det mnste anlegget, og inngår i en serie med komplette små anlegg for trubadurer og småband. Låter kuler og krutt. Hadde et slikt sjøl i flere år. Har brukt det i små settinger, og også øvd på det med fullt band. Sammenpakket i original forpakning er hele anlegget som en liten koffert med uttrekkbart håndtak og hjul, som én person enkelt drar med seg alene, med den ene handa. Geniale små anlegg. Sjekk hjemmesida til HK Audio, http://hkaudio.com/flashcat.php5

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei sarge. Skjønner at du ikke har vært borti disse anleggene.

Jo, jo, Tommern! Skjønner at du ikke har lest annonseteksten.

Den første annonsen du lenker til ( http://www.finn.no/f...nnkode=33340364 ) står det følgende om:

"Forsterker byttet på sub, og mellomtone oppgradert på topper"

Det står også følgende i lista over spesifikasjoner:

"Aktiv Sub - Passive topper."

Ser du på bildene så ser du at det er satt inn en Zachry-subwooferforsterker (Ljudia-produkt for selvbygging av hjemmekinosubwoofere). Her trengs ekstra forsterkning for toppene, garantert!

64_1372381956.jpg

Jeg ville styrt langt unna den der, for slike utskiftninger (mellomtoneelementer er også skiftet) vitner om hard bruk.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Ok Ok sarge, touché...

Poenget var at et slikt anlegg, i original stand, utgjør en ypperlig løsning for hva jeg oppfatter som trådstarters behov.

De kosta i sin tid ca 9k, og man kan sikkert finne et slik anlegg i mint condition for 5 - 6 k.

Har du spilt på et slikt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.