Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Made in Japan vs Crafted in Japan vs Made in Japan


Byljer

Anbefalte innlegg

Til stadighet ser jeg annonser og uttalelser om at 80-talls Fender Japan er såååå mye bedre enn dagens MiJ Fenders. Jeg lurer litt på hvorfor!?! Jeg har hatt begge deler, mange av dem, og har helt motsatt oppfatning. Jeg synes dagens Fendere fra Japan er langt bedre enn 80-talls MiJ's, bl.a. på grunn av treverk, byggekvalitet og mikrofoner. Jeg hadde en 80-talls Tele fra Japan, og ut av de 5-6 Telecasterne jeg har hatt fra Japan, MiJ, CiJ og igjen MiJ, var den absolutt dårligst. Dårligere treverk (3-4 sammenlimte biter) og hardware, dårligere pickups.... Jeg skjønner ikke helt hvorfor mange sverger til 80-talls MiJ? I dag får du f.eks. en '62ri eller '52ri Tele med USA Texas Specials pickups, mens de tidligere kom med Japan pickups som ikke....kremt...var så veldig bra. Jeg har hatt ett par-tre Telecastere/ Stratocastere fra nyere tid, og den kvaliteten de hadde var minst på høyde med standard USA produksjon, om ikke bedre i enkelte tilfeller, og jeg lurer egentlig på.... Er 80-talls MiJ Fenders blitt en "motegreie"? "Det er ikke bra så lenge det ikke er gammelt"?

Uansett, skal jeg ha Fender i dag (og det skal jeg!!), så blir det Japanprodusert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 80-talls Fender er så sinnsykt bra leser jeg stort sett i salgsannonser. Har ikke personlig hørt noen påstå dette eller erfart dette selv.

Derimot så har jeg lest at -91 til -92 MIJ Fendere står seg bedre enn Made in USA Fendere fra 90-tallet og er på høyde med USA-Fendere ellers.

Sent på kvelden så jeg ønsker ikke søke videre, men jeg mener å huske at de som laget Fendere for lisens for Fender USA i Japan fra -90 til -92 gjorde seg litt mer flid enn de fleste så Fender ga lisensen til noen andre som begynte i -93. Så fra -93 og ett stykke utover så kan du lese CIF (Crafted in Japan) på de.

Så eier jeg faktisk en Fender Stratocaster MIJ fra -92. Den fyller 20 år i år og er svært, svært god å spille på. Jeg ser ingen grunn til å oppgradere den til USA modell. Jeg skiftet derimot ut all elektronikken for den var veldig fin til å ta imot støy og lyden var så som så. Den fikk godt med juling de første 7 årene før jeg fikk meg en pause i Live-spillinga. Bærer godt preg av å ha blitt kastet rundt på scenen og i bil med gigbag men står seg veldig bra ennå.

Akkurat nå så er den vel egentlig litt vond å spille på for jeg tenkte (for gøy) å teste ut disse "glow in spotlight" http://www.musiciansfriend.com/accessories/dr-strings-neon-phosphorescent-yellow-electric-guitar-strings-light

Det står glow in the dark, men det gjør de altså ikke og det kjennes ut som de er dekket av ett tynt lag med klebrig plast (noe som sikkert er temmelig nært sannheten). Bare å styre unna.

Når det er sagt så har jeg også en Fender (Made in USA) Telecaster og helt ærlig så vinner den over Stratocasteren... hands down... Jeg skal ikke være "skråpåståelig" men det kan være noe med at jeg liker plasseringa av volum og tone potene på Telecasteren pluss at jeg ikke er noen stor fan av middle pickup. Joe Bonamassa og jeg ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har en MIJ '68 Reissue Strat 86-87 mod. Bra gitar. Jeg har hatt en '72 Reissue Tele Custom 85-86 mod. Bra gitar bortsett fra en håpløst elendig "widerange" humbucker i hals. Ingen av de er "bedre" enn noen av de Mexicanske Fenderne jeg har og har hatt. Hype? Muligens....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt om «MIJ» Fender er at det er 93-94 som er the shit. Flaks at jeg har en '94 da :rolleyes:

Lest meg opp litt... Kontrakten endte i 1992 og fabrikken som laget CIJ Fendere startet opp da. MIJ Fendere ble likevel produsert opp til 1996/97 og de fleste CIJ Fendere er fra 1996 eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabo'n bytta nettopp pickuper på sin -85 MIJ Fender Contemporary. Han putta i rimelige Dragonfire-pickups, og de var det mer Strat-lyd i enn de originale Fuji Gakki. Jeg fikk pickupene og tester de for tida i en annen gitar, men jeg er ikke så imponert. De vil nok bli bytta ut.

Hardwaren og trearbeid var upåklagelig i alle fall, veldig god hals og lav action om man vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt noen mij og cij fendere, og har også det inntrykket av de at det er gjennomgående god kvalitet på de, uavhengig av årstall.

Unntaket er elektronikken som etter personlig erfaring er ganske varierende.

På strattene var det somregel de med flate poler på s pickupene og plastledninger som var litt kjipe.

Og etter hva jeg kan huske er det bare en som ikke hadde disse, som var en cij strat. Men kan ikke si med hundre prosent sikkerhet at den kom med de originalt fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av hypen kan vel ha med JV-serien fra Fender/Squier som også var laget på FujiGen Gakki-fabrikken. Har forøvrig en tidlig 90-talls MIJ strat og synes denne er veldig god, bortsett fra at hard ware og elektronikk kunne vært bedre. Hals og treverk ellers er veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fenderjapan.co.jp/

Her finner du mye snadder, men ikke alle modeller er å finne på denne siden. Fender Japan har en del gitarer som kun er ment for Japan (de fleste modeller er vel egentlig for Japan, men noen er lisensiert for eksport), og de legges ikke inn på websiden. Den gitaren jeg har bestilt er en '71ri Strat i Olympick White med USA Texas Special pups, og den finnes ikke sånn "offisielt" i den fargen og med svarte knotter/ pickup deksler. Ser ut som en Blackmoresignatur uten signaturen og scallopert hals :) Fant den her: http://www.ishibashi.co.jp/u_box/e/ Det er bare å søke på Fender Japan.....eller Gibson.....eller Edwards....eller....hva som helst ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har en MIJ '68 Reissue Strat 86-87 mod. Bra gitar. Jeg har hatt en '72 Reissue Tele Custom 85-86 mod. Bra gitar bortsett fra en håpløst elendig "widerange" humbucker i hals. Ingen av de er "bedre" enn noen av de Mexicanske Fenderne jeg har og har hatt. Hype? Muligens....

Jeg har den telecasteren nå. Synes det er en fantastisk god gitar. Neck pickupen er som sagt ikke all verden, men jeg bruker den heller ikke. En kar jeg deler øvingslokalet med har en nyere meksikanskprodusert ´72 Reissue som ikke kan måle seg det grann hverken på spillbarhet eller lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt om «MIJ» Fender er at det er 93-94 som er the shit. Flaks at jeg har en '94 da :rolleyes:

Det har jeg hørt og, selv om jeg ikke har så all verdens tro på hele MIJ vs CIJ-debatten. De finnes gull og gråstein fra begge fabrikker.

Når det gjelder 93-94 så er Japan-straten min også fra 1994, eller..., dvs hva som er igjen av den. Sitter kun igjen med kropp, tremolo, halsplate og monteringsskruer. Angrer en liten smule på at jeg solgte originalhalsen, men igjen ikke. Den var refrettet med jumbo-bånd som komibnert med v-profil var særs behagelig, men 7.25" ble og blir for krum radius for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.