Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En "Jarle Berhoft" Bass/gitar-hybrid el-gitar? Mulig?


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er både gitarist og bassist, og er fascinert av Jarle Bernhofts EKO-gitar der han har byttet til basstrenger på de to øverste strengene, altså en oktav lavere på de to dypeste strengene enn vanlig EADGHE-tuning, men ellers altså standard tuning.

Jeg har lurt på om det samme er mulig med en elektrisk gitar, og ønsker å diskutere opsjoner her. Jeg har tenkt på følgende varianter:

  1. Vanlig skala (25.5") 6-strenger der man bytter de to øverste med basstrenger - hvilke gitarer kan egne seg her?
  2. Baritone-gitar (lenger skala, typisk 27-30") der man bytter til basstrenger øverst og tuner lysere nederst (vil det fungere, eller blir strengene for stramme/tynne)?
  3. 7-strenger der man setter på kun EN bass E-streng øverst (blir ikke Berhoft-strenging av dette).
  4. Multi scale (fanned fret) gitar med 6 eller 7 strenger som en variant av 2 og 3 over.

Jeg synes dette er ganske spennende, og er først og fremst ute etter svar på følgende spørsmål:

  • Hvilke (rimelige) el-gitarer kan egne seg til dette?
  • Vil det være mulig å få til dyp E-streng på en vanlig skala el-gitar uten at den blir for slakk?
  • Vil det være mulig å tune EADGHE på en baritone gitar uten at de lyse strengene blir for stramme/for tynne?

Kjør debatt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har bygd en omtrent identisk gitar som bernhoft bruker, en Eko Ranger med bass-strenger.

Er vanskelig å få noe sånt veldig bra intonert da..

Men trenger du å lage den selv? Det finnes jo ala sånne gitarer fra før. John Mayer har hvertfall en..

Jeg tror ikke jeg sa at jeg trengte å lage en selv. Men jeg tror ikke sånt kommer som standard til en rimelig penge. Jeg har ikke tenkt å bygge opp selv fra bunnen, men heller modifisere en ferdig gitar. Det jeg er på jakt etter er det beste utgangspunktet...

EKO Ranger er vel en akustisk gitar... Jeg tenker som sagt på en elgitarvariant.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.