Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Fender Strat


Soundmannen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal til USA nå i mars og skal invistere meg i ein stratocaster, men har ikke fått muligeten til å prøvd så mange, og det fins jo MANGE forselige stratocastere.

De to jeg har blitt anbefalt er Mexico Road Worn og American Standard.

Noen som har noen innspill? dårlige og/eller gode erfaring med noen av disse? Eller noen andre å anbefale?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er vel i grunnen litt hipp som happ når du kjøper en Strat i det prissegmentet du er inne på (Rundt 10000 norske). Jeg har hatt en eldre am std, en Classic Player '60s og nå en Jimmie Vaughan. Den største/viktigste forskjellen på de er halsprofil og radius på gripebrettet, så jeg ville valgt det som kjennes mest riktig ut for meg der. Pickuper og slikt kan man jo bytte hvis man ikke synes man kommer helt i mål lydmessig med den modellen man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

American Vintage er 100 ganger kulere enn American Standard, og "bare" et par lapper dyrere. :)

Jeg har en Road Worn '50s (som forøvrig har samme specs som Auduns Jimmie Vaughan) som jeg er utrolig fornøyd med, men dette må du nesten selv finne ut av. Det er ingen fasit her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får stort sett det man betaler for hva angår Fender. Mange aktuelle modeller er nevnt i denne tråden og alle har de sine særpreg som noen vil elske, men andre igjen ikke vil sette særlig stor pris på. Det er ikke snakk om bra eller dårlig, riktig eller galt, men bare smak og behag.

Jeg tror gripebrett-radius/frets og halsprofil er det mest avgjørende for folk flest, og da er det bare en ting å gjøre - prøve gitarene.

Hvis trådstarter ikke har aning om hva han liker, er det fryktelig vanskelig å gi gode råd. Totalt sett av alle nevnte modeller vil jeg vel si at Standard og De-luxe er de mest moderne gitarene og dermed også enklest å like for "folk flest" Hvis man kan leve med, eller liker vintage halser er både Am-Vintage og Roadworn flotte gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Mange gode råd her og takker for det!

Hvordan er lyden i American Vintage i forhold til AM. standard og Mex. Road Warn?

Har en opphora RG550 fra før og ønsker ein god strat til clean lyd, blues, rock.... ja det meste egentli uten om Metal (blir RG550 sin jobb)

Har nå en Fender Blues junior Amp og skal invistere meg i en Blackstar Series one 45 combo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tre vil nok gi deg typisk Fender Strat-lyd som vil passe bra til det du ser for deg. Likevel er det nok små forskjeller som følge av litt forskjellige pickups i de tre modellene. Personlig liker jeg Tex-Mex pickupene som sitter i Road Worn-serien. Om man velger lønn eller rosentre i gripebrettet kan også ha en innvirkning på lyden. (lønn blir betraktet som brightere enn rosentre.)

Igjen; veldig vanskelig å forklare lyd med ord, og forskjellene er nok relativt små, så man må enten teste de forskjellige opp mot hverandre, eller rett og slett sjanse på en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tre vil nok gi deg typisk Fender Strat-lyd som vil passe bra til det du ser for deg. Likevel er det nok små forskjeller som følge av litt forskjellige pickups i de tre modellene. Personlig liker jeg Tex-Mex pickupene som sitter i Road Worn-serien. Om man velger lønn eller rosentre i gripebrettet kan også ha en innvirkning på lyden. (lønn blir betraktet som brightere enn rosentre.)

Igjen; veldig vanskelig å forklare lyd med ord, og forskjellene er nok relativt små, så man må enten teste de forskjellige opp mot hverandre, eller rett og slett sjanse på en.

Ser det er ganske stor forsell på pris på disse 3. hot rod er jo dobbel så dyr som mex. road warn. og am. standard ligger mitt i mellom.

Frister litt å gå for hot rod vintage 57. kjenner jeg meg selv rett, vis jeg kjøper en mex. road warn, blir jeg å invistere i en Vintage Hot Rod 57 etterpå, så hvorfor ikke kjøpe den med en gang? eller tenker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.