Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Fender Strat


Soundmannen

Anbefalte innlegg

Nei, min '62 er definitivt ikke en Hot Rod, det er en '07 AV.

Da jeg kjøpte den prøvde jeg flere eksemplarer i butikken, den jeg kjøpte ble pakket ut av originalembalasjen mens jeg så på, så den kom fra fabrikken sånn,

okei. ja skal komme meg til 4 sound å få testet flest mulige strater, så får vi se. men falt veldig for hot rot vintage 57en, og tviler på dem har den på 4 sound i stavanger/sandnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

EJ-stratten har 12" gripebrettradius, '57-modell har radius på 7.25"

EJ har andre pickups (Hot Rodden har jo til og med bøkker i bruposisjon, EJ har kun singlecoils).

Som Greener sier, test maange eksemplarer, så mange som du er i stand til, og du vil finne din strat.

Husk og test de uten at de er koblet til amp også.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer? Den koster nok fort nesten det dobbelte av mange av de andre modellene som er nevnt i denne tråden.

Man får såvidt jeg husker en EJ-strat til 1900 dollar, som vil si en dødsbra strat til rett under 12.000 norske kroner. Det er en veldig fin pris det!

Forstår fort argumentet ditt når en ordinær strat koster 6-7000 kroner der borte da. ;)

hvordan er Eric Johnson Stratocaster? i forhold til vintage/(hot rod) 57 strat?

Det er en gitar som må prøves fremfor å forklares! Men det er kort fortalt bra greier. Har hørt folk si at halsen er uvanlig for dem å spille på, men det handler som regel om instilling og tilvenning. Pickupene låter kjempetøft, jeg husker for noen år siden når jeg skulle ha nye pickuper på en strat at det var EJ-pickupene alle snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei du, hør nå her:

Det er ingen i verden som kan gi deg råd om hvilken gitar "DU" skal kjøpe.

Det er altfor individuelt. Som å spørre: hvilken "dame" skal jeg skaffe meg?

" Joda, vi har ei berte på rema'n her nede som kunne passe for deg....væææ.."

Drit i råd om merke, halser, strenger, fysikken på dama. Det er helt opp til deg sjøl.

Skjønner? Et håpløst spørsmål som bare gir håpløse svar.

MEN: Ta deg en runde, ut og test, kamerater, butikker. Drit i hva andre mener.

Du velger "dama" di sjøl...: :)

Endret av DeecoyX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, hør nå her:

Det er ingen i verden som kan gi deg råd om hvilken gitar "DU" skal kjøpe.

Det er altfor individuelt. Som å spørre: hvilken "dame" skal jeg skaffe meg?

" Joda, vi har ei berte på rema'n her nede som kunne passe for deg....væææ.."

Drit i råd om merke, halser, strenger, fysikken på dama. Det er helt opp til deg sjøl.

Skjønner? Et håpløst spørsmål som bare gir håpløse svar.

MEN: Ta deg en runde, ut og test, kamerater, butikker. Drit i hva andre mener.

Du velger "dama" di sjøl...: :)

Gitarer er nok litt mer generelle enn damer likevel. Selvfølgelig bør man teste forskjellige gitarer før man kjøper, men det er da ikke noe i veien å spørre litt ut om hvilke forskjeller det er på forskjellige Strat'er, slik at man kan få en viss ide på forhånd om hva man faktisk skal teste, og det hender også at enkelte ikke har muligheter til å teste all verdens gitarer.

Håpløst spørsmål? Nei, det vil jeg absolutt ikke si, men at man kan få tildels håpløse svar, det.....

Edit: Det kunne forresten vært interessant å høre om trådstarter har kommet noe videre i sin søken, og gjort seg noen erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Gitarer er nok litt mer generelle enn damer likevel. Selvfølgelig bør man teste forskjellige gitarer før man kjøper, men det er da ikke noe i veien å spørre litt ut om hvilke forskjeller det er på forskjellige Strat'er, slik at man kan få en viss ide på forhånd om hva man faktisk skal teste, og det hender også at enkelte ikke har muligheter til å teste all verdens gitarer.

Håpløst spørsmål? Nei, det vil jeg absolutt ikke si, men at man kan få tildels håpløse svar, det.....

Edit: Det kunne forresten vært interessant å høre om trådstarter har kommet noe videre i sin søken, og gjort seg noen erfaringer? :)

Jeg har nå vært å prøvet en hot rod vintage 62 strat! var den eneste di hadde inne som jeg hadde kunne tenkt meg å få prøvet!

Men når det er sagt så syntes jeg det var en god strat! likte denn kjempegodt! tykk, men god hals å spille på å hadde en fyldig og god lyd. Prøvde både uten og med forsterker.

Uten om det har jeg tenkt litt. Når det kommer til Eric johnson strat trur jeg du betaler mye bare for signaturen. Og den hot rod vintage 57 trur jeg kanskje ødelegger kanskje litt med den singel humbuckeren (med tanke på bridge/mid posisjon som er typist strat lyd etter min mening) men SKAL(!) prøve den også uansett!

Men dere kan fortsatt komme med forslag til hva jeg burde prøve og dele erfaringer. er som sakt helt SYYYKT mange strater, og det er umulig å få prøvd alle.... og som sagt, IKKE tenk på pris. liker jeg den og om den så kåster 3000 dollar, så må man bare TA seg rå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er i USA og på jakt etter et Strat, bør du benytte anledningen til å prøve ut G&L. En G&L Legacy er av mange holdt for å være minst like bra som en Fender, og G&L gir veldig mye for pengene. Sjekk G&Ls web-sider for hvilke forhandlere de har der du skal:

http://www.glguitars.com/

Jeg fikk nettopp hjem en G&L ASAT Classic fra USA. Har i årevist drømt om en skikkelig Fender Telecaster, men da jeg begynte å undersøke og gjøre alvor av drømmen, havnet jeg på en G&L og angrer ikke et sekund. Fantastisk instrument. Du får en G&L Legacy USA-modell for ca. 1100-1200 USD og oppover, med hard case.

Her er noen linker til info og diskusjon blant gitarsister om G&L vs. Fender:

http://www.gearslutz...er-guitars.html

http://www.strat-tal.../9780-g-ls.html

Wikipedia: https://en.wikipedia...cal_Instruments

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er 100% sikker på at du skal beholde den resten av livet, er det nok mer økonomisk å kjøpe en Fender kontra en G&L, fordi en Fender holder seg mye bedre på bruktmarkedet. Og ja, Gilmour-stratten er den beste stratten jeg noensinne har spilt på. Den bør testes ut!

Det stemmer at du i dag ikke kjøper G&L for å tenke på videresalg. Men det kan endre seg i framtida hvis flere får øynene opp for G&L-gitarenes kvaliteter. De lages i beskjedent antall, så hvis etterspørselen øker, blir det fort selgers marked. G&L er gjennomgående høyt verdsatt blant gitarister som bruker dem, ikke minst blant dem som verdsetter de viktigste Fender-kvalitetene, lyden, håndverk, materialer og spillbarhet. Tross alt konstruerte Leo Fender disse gitarene som en forbedring av dem han lagde på 1950-tallet, etter de samme ideene, men med mer erfaring. Og G&L har aldri falt for fristelsen til å sette volum foran kvalitet.

Har man mulighet, bør de prøves av folk som er ute etter en god Fender.

Og selv om de ikke gir like gode bruktpriser som Fender ennå, koster de mindre enn en Fender av samme kaliber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.