Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg trenger hjelp til kjøp av bass. Nybegynner.


Echelon

Anbefalte innlegg

Hei! Er ei jente på 16 år som har utrolig lyst til å lære meg og spille bass. Jeg kan noter og slikt fra før, for jeg har spilt noen klassiske instrumenter gjennom årene.

Kan litt gitar men det er ikke tingen for meg. Når jeg hører musikk lytter jeg alltid til bassen og trommene, det er de som er fetest.

Greia er at jeg kan egentlig ingenting om basser, det er det jeg trenger hjelp til.

Noen som vet om basser som er billige men med bra lyd? Skal ikke ha Fender nå liksom.

Jeg er venstrehendt så det hadde vært best å spilt linx. Er det som med gitar at du bare kan snu den og bytte strengene til riktig rettefølge?

Hva trenger jeg for å komme i gang, bortsett fra en bass, forsterker og stemmer?

Skal til byen neste uke, så da har jeg tenkt å stikke innom en musikk butikk. Hadde vært greit om dere hadde kommet med noen tips så jeg vet sånn cirka hva jeg skal se og spørre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til billig-bass ville jeg holdt meg unna såkalte nybegynner-pakker. De er som oftest dritt (satt litt på spissen). Hvis du vil ha noe billig og greit er det veldig kjøpers marked nå på bruktmarkedet. Vet ikke hvor mye du tenker å legge i det, og det er kanskje vanskeligere å finne en bra og brukt lefty. Angående det å snu instrumentet og sette på strengene motsatt, så er det nok mer strevsomt enn man vil. Du må tilpasse nøtta (oppe ved hodet av bassen er det spor som strengene skal inn i), instrumentet er ikke symmetrisk (som oftest) og alt av knobs vil komme på feil sted. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den "Noen som veit om noe billig som låter bra" greia begynner å bli rar. Det er en god grunn til hvorfor du finner gitarer i både billige å dyre prisklasser.

Det som heller gir mening er kanskje å tenke på noe som er rimelig, og dekker dit behov som nybegynner.

Du nevner "Skal ikke ha fender nå liksom" Fender lager instrumenter i alle slags prisklasser. Så tenker du enda rimeligere enn det billigste til fender? Hadde vert nyttig om du la ut et CA tall på hvor mye du vil bruke...

Hvis du ikke klarer å spare opp til en brukt fender, så bør du lete etter Epiphone, Squier og Behringer basser. Kan ikke si jeg anbefaler det, men det er de typiske instrumentene i den rimeligste klassen..

Plusset med å kjøpe brukt er at du får veldig gode instrumenter til ofte langt under halv pris. Og om det er en ripe her og der gjør jo aldri noen skade. Heller god bass enn pen bass...?

Og Lefty basser er ikke kjempe enkelt å finne brukt på f.eks finn.. Du har altids muligheten til å ta en høyre bass og sette strengene på motsatt vei, men du vil jo få knottene på en litt upraktisk plass.. Men hey, Jimi hendrix klarte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orker ikke å skrive så mye nå, men velg å spille høyrehendt, mange flere valgmuligheter av bass-modeller. Kjøper du ca hva somhelst av Yamaha eller Cort sine billigbasser skal du være trygg, Husker f.eks at jeg ble kjempeimponert over tonen i en Cort GB34 en gang. har selv en billigere Yamaha som, vel, tonen er ikke verdens klareste og mest deffinerte, men den spiller helt fantastisk.

(Jeg er forøvrig venstrehendt selv og spiller "rette veien")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitift lurt å starte med en "vanlig" bass og ikke en venstrehendt en. Begge hendene gjør omtrent like mye arbeid og har omtrent like store "krav" til rytme og koordinasjon uansett. Utvalget av venstrehånds-basser er begredelig dårlig.

En Yamaha BB414 er en god og rimelig bass som er perfekt for nybegynnere. Fås vel til rundt 2000 brukt, og ca 3-3500 nytt. EBS Classic 60 er en fin forsterker som funker bra til hjemmeøving og litt jamming med andre så lenge man ikke har ekstremt høylytte gitarer og trommer å konkurrere med. Koster ca 2000 ny.

Noe særlig mindre og rimeligere enn dette ville jeg ikke anbefalt å kjøpe. Da blir det som oftest dårlige greier, er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer i med de fleste andre: Yamaha lager greie og rimelige basser for nybegynnere. Startet selv på en Yamaha RBX170 (pris ca. 2000) som jeg donerte til min lillesøster, og som jeg bruker hver gang jeg besøker hjemmet i ferier, og ikke gidder å dra med Spectoren. Lyden er ikke all verden, men rent mekanisk er det en knallbass! Jeg støtter også utsagnet om at det kan være lurt å starte med bass beregnet på høyrehendte. Det er vanskelig å selge bassgitarer for venstrehendte, og utvalget er mye dårligere.

Ellers skal visst Squier sin Vintage Modified linje være ganske bra. Har bare spilt de unplugged, så lyden kan jeg ikke vitne om, men de jeg har prøvd føles bra, hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye moro med Cort-bassen min. De gir mye bass for pengene.

Ser at noen synes "noe billig som er bra" er rart. Jeg synes ikke det. Prisen er fastsatt av mange faktorer, og noen av dem har lite med spillbarhet og lyd å gjøre.

Men uansett er det kanskje bedre å angi et budsjett og spørre hva som gir mest for pengene ut fra noen preferanser. Man får gjerne ikke alt på en gang.

Links eller ikke? Det er større utvalg i vanlige basser, men føles links riktigst i hendene dine, så blir det vel bare frustrerende med noe annet.

Lykke til!

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel tro at Squier, Yamaha og Cort er verdt å sjekke ut. Hold også øynene oppe for bruktmarkedet.

Du kan også sjekke ut Thomann de har en egen seksjon for venstrehendte basser med en del greie saker fra Ibanez. Ibanez er jo også et anerkjent merke, og jeg regner med at man får omtrent like mye for pengene ved kjøp av en Ibanez som for de ovennevnte. Jeg ser at Warwick-bassene også har fornøyde eiere på talkbass.com.

Det viktigste er at den funker bra for deg. Det er jo det som er dumt med rene nettbutikker som Thomann. Man får ikke prøvd selv.

For din første bass er det kanskje greiest å finne en i en velassortert musikkforretning.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det de fleste sier her. Squier sine classic vibe og vintage modified serier pleier å være bra instrumenter til prisen hvis du vil ha en Fender type, f.eks. jazzbass. Ellers holder vel Yamaha og Cort sine basser ganske jevn kvalitet.

Bruk litt tid og sjekk bruktmarkedet, da kan du også finne Mexicofendere til en grei pris. EBS Classic 60 er en ok forsterker, ville mye heller kjøpt den istedenfor f.eks. Ampeg BA115 som de fleste forhandlere selger i billig-sjiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig (og jeg vil understreke at det er en personlig preferanse), så er jeg allergisk mot neckdive, altså at gitaren ikke er i balanse og at halsen trekker nedover. Når man snur en vanlig gitar for bruk som lefty, så får man ikke brukt det lange "hornet" som man normalt fester bærereima i. Da er sannsynligheten stor for at tyngdepunktet ikke lenger ligger mellom de to reimfestene, og man får neckdive. Jeg ville også følt det veldig unaturlig å ha "plukkehånda" (min høyre, din venstre hånd) hvilende på volum- og tonekontroller. Tror det spesielt føles knotete om man bruker plekter.

Man skal ikke undervurdere ergonomien i et instrument heller.

Mange dyktige, venstrehendte gitarister og bassister har snudd vanlige instrumenter opp-ned og strenget om, ingen tvil om det. Men det er en grunn til at de fleste lefty-spillere jakter på de gode lefty-instumentene...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene. Hvis jeg skal gi et budsjett så er jeg ganske villig til å gå opp til 4-5000,-

Når jeg har spilt gitar har jeg alltid gjort det den 'riktige' veien, og det har funket fint, får et mye sterkere grep om halsen.

Jeg har øye oppe for brukte basser, men i næromeråde er det bare 5 og 6 strengere, det vil jeg ikke ha.

Jeg har undersøkt på nett for å se hva som er der ute, jeg er en Yamaha fan, må si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor slå fra seg 5- og 6-strengere egentlig? Det er ingenting som sier at man "skal" begynne å spille på 4-strengere. Du har jo flere muligheter med fler strenger, og det er ikke så mange ulemper med det, nødvendigvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.