Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt hjelp i effektjungelen


simon73

Anbefalte innlegg

Etter flere års inaktivitet mht gitarspilling har jeg startet opp pånytt. Har kjøpt meg en liten hjemmeforsterker Ibanez TSA15H Tubescreamer og kabinettet som hører til toppen.

Har gamlefjøla Gibson Les Paul Standard og en Blackheart Overdrive..mener å huske jeg hadde noe som het quadra verb fra alesis tidlig på 90-tallet.. men til poenget:

Hva anbefales av multiprosessorer og eller effekt-rack? Vet at Behringer, Boss, Korg og T.C. Electronics har endel å by på.. Er det noen som kan anbefale bra rack med effekter? Trenger tips om hva som er bra av disse effektgreiene..

Har hørt at nova system er bra, men lite brukervennlig..stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er øvings/hjemme forsterkeren min..har også en Peavey 5150 med 4 12" kabinett som jeg rett og slett ikke har plass til hjemme. Greia er det at jeg solgte unna hele racken jeg hadde på 90-tallet..Spiller mest hard musikk.. Alikevel er Jason Becker og Randy Rhoads to av mine store yndlings gitarister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez-ampen liker godt vrengpedaler foran, og kan låte veldig bra sammen med den innebygde Tubescreameren. Også har den jo FX-loop...

Jeg ville kjøpt en eller flere OD/Distortion/Fuzz-pedaler, også en delay og reverb (om du liker det) til å ha i loopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere års inaktivitet mht gitarspilling har jeg startet opp pånytt. Har kjøpt meg en liten hjemmeforsterker Ibanez TSA15H Tubescreamer og kabinettet som hører til toppen.

En undervurdert liten sak det der! Litt biskere enn jeg liker, men din musikkstil er litt annen enn min :-)

Har gamlefjøla Gibson Les Paul Standard og en Blackheart Overdrive..mener å huske jeg hadde noe som het quadra verb fra alesis tidlig på 90-tallet.. men til poenget:

QuadraVerb selges vel den dag dag den...:-)

Hva anbefales av multiprosessorer og eller effekt-rack? Vet at Behringer, Boss, Korg og T.C. Electronics har endel å by på.. Er det noen som kan anbefale bra rack med effekter? Trenger tips om hva som er bra av disse effektgreiene..

Har hørt at nova system er bra, men lite brukervennlig..stemmer det?

Det er vel ikke såååå vanlig lenger med rackmontert utstyr.

Pedalene nå tildags har mer CPU enn racksakene for kort tid tilbake...

En annen kar her foreslo Pod HD, som er Good Shit.

Alternativer er vel Digitech RP1000, som har helt unike muligheter for routing. Les test på soundonsound.com!

En rimelig liten outsider er Zoom G3, som har veldig bra effekter for veldig lite penger.

Når det gjelder brukervennlighet så er de fleste multieffekter/rack ikke spesielt enkle før du har satt deg inn i dem (unntaket er Zoom G3)

De fleste av dem er grunnen enklest å redigere ved å koble til PC/Mac med USB slik at man slipper å knote på gulvet på et pisslite display.

Istedet for multieffekter kan du hive noen pedaler i front, og noen i loopen?

f.eks. T.C electronic sin NOVA serie er enkle å bruke, og låter helt utrolig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Aph sier, ingen multileketøy er å anbefale. Line6 m9 eller m13 er kanskje ok, men dog.......

Line6 Mxx er i grunnen omtrent samme hardware/software som Pod HD - same shit different wrapping/betjening

Forøvrig helt ok saker, men ikke nødvendigvis noen god erstatning for et par greie vrengpedaler foran en god amp. Men smaken er som baken og behovene ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude, det er like mange gromme pedaler og merker som det er medlemmer på GN. Det her er som å gå på tur på hardangervidda med bind for øya. Kom deg til en musikksjappe og prøv alt de har så ser du om du finner noe du liker. Det er mange av oss her som har og bruker masse pedaler og vi har sikker mange sære referanser men det betyr ikke at det er relevant for deg.

Jeg bruker stort sett bare 4 pedaler en Fulltone Clyde Wah, en Sweetsound mojovibe, en Strymon El Capistan og en Fulltone Octafuzz. Og gjør så godt jeg kan for å høres ut som Hendrix. Men det er ikke sikkert du liker dem eller vil høres ut som Hendrix..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Blackheart Overdrive-pedalen du har er god så kan jeg ikke helt se at det skal være behov for mer overdrive-pedaler, med unntak av evt en fuzz om du synes det er kult. Har spilt på TSA15 med en OD i front, og noe mer gain enn man får av det kan jeg ikke helt se at man skal ha behov for. Da får man jo også mulighet til både cleansignal og 3 stigende grader av drive. (boost, tubescreamer koblet inn og OD i front koblet inn, samt ulike variasjoner av disse).

Avhengig av hvor mange forskjellige instillinger du trenger, og hvilke effekter du trenger, ville jeg gått for noen gode modulasjonseffekter i loopen. (En delay, en chorus og om du trenger noe annet).

Trenger du "alt" av effekter er Digitech RP1000 en god sak som er designet for å brukes sammen med en forsterker og funker godt til dette. Kobles til både foran amp og i loopen, og kan såvidt jeg husker også settes opp til å styre ampen slik at du ikke trenger egen fotbryter til dette. Låter godt og funker fjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.