TMS Skrevet Desember 22, 2011 Share Skrevet Desember 22, 2011 Kirketoneartene har etterhvert begynt å synke inn tror jeg. I D dorisk, C dur tonene med dm akkord synes jeg det låter fint å fortsette med samme skala og Em akkord og deretter A7 istedet for am for å få en fin opplløsning tilbake til dm. C dur skalatoner og Em er E Frygisk ? Hva heter skalaen med C# i stedet for C når akkorden er A7/ grunntonen er A ? (A H C# D E F G) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØysteinV Skrevet Desember 22, 2011 Share Skrevet Desember 22, 2011 Nå skjønner jeg omtrent ikke noe av hva du mener, men skalaen A H C# D E F G A er A miksolydisk.Siden halvtonetrinnene kommer mellom 3. og 4., 5. og 6. trinn lizm.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+Truckstop Chuckie Skrevet Desember 22, 2011 Share Skrevet Desember 22, 2011 A H C# D E F# G A er mixolydisk.... ikke A H C# D E F G A. I så fall ville jeg kaldt den en mixolydisk b6-skala, ev. en dominant b6-skala... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØysteinV Skrevet Desember 22, 2011 Share Skrevet Desember 22, 2011 A H C# D E F# G A er mixolydisk.... ikke A H C# D E F G A. I så fall ville jeg kaldt den en mixolydisk b6-skala, ev. en dominant b6-skala...Var jo akkurat det jeg mente! Neida.. Så først nå at jeg først hadde notert det feil, og deretter memorert det feil... Kan derfor se bort mitt første innlegg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerA Skrevet Desember 23, 2011 Share Skrevet Desember 23, 2011 Kirketoneartene har etterhvert begynt å synke inn tror jeg. I D dorisk, C dur tonene med dm akkord synes jeg det låter fint å fortsette med samme skala og Em akkord og deretter A7 istedet for am for å få en fin opplløsning tilbake til dm. C dur skalatoner og Em er E Frygisk ? Hva heter skalaen med C# i stedet for C når akkorden er A7/ grunntonen er A ? (A H C# D E F G) Som Truckstop C. sier over meg, kan man se på det som en mixolydisk b6-skala, men det blir unødvendig for min del. Akkordene du har der er en II-V-I-progresjon i Dm, og den kan du gjøre mye med. Det er helt riktig at en C-dur skala over Em blir E frygisk, så du har nok skjønt tegninga. Når du velger A7 får du en dominantseptimakkord, noe som øker spenningen mot tonika (Dm). Det du i praksis har gjort her er å heve septimen i D Dorisk, slik at du får D melodisk moll. Dette for å passe inn tersen i A7, (C#). Du kan se på det som om at du spiller D dorisk, E frygisk og A miksolydisk b6, men å opprettholde en slik skala/akkordtankegang gjør improvisasjon tungvint. Det letteste og mest praktiske er å se på det som en II-V-I i Dm, og ferdig med det. I praksis spiller du jo bare D dorisk, borsett fra at du "gjør plass til" en dominantseptimakkord. Vet ikke om du ble noe klokere av dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+Truckstop Chuckie Skrevet Desember 23, 2011 Share Skrevet Desember 23, 2011 (endret) PerA... Selvfølgelig. Uansett hva en kaller det, så er det også en skala/tonesammensetning som fungerer flott om en vamper på en septim-akkord (her en A7-akkord). II - V - I med Hm7b5 - E7#9 - A7? Endret Desember 23, 2011 av Truckstop Chuckie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMS Skrevet Desember 23, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2011 PerA, takk, ja jeg ble faktisk klokere av det. Noen ganger ser man ikke skogen... OsvSer nå at det er en tradisjonell 2-5-1 progresjon. Da går det vel også bra å utvide til 6-3-5-2 ? Skal teste. Apropro å se ting på en enkel måte, oppdaget jeg nå at 6'ern, dvs hm7b5 også kan sees på som en dm6/h. Lettere å finne en m akord å legge til 6. trinn, fordi moll akkordene kan man jo...Synes ikke IV akkorden Gm låter bra mot d dorisk pga Bb'en. Så en forskjell på d moll melodisk og dorisk er at man må erstatte 4'ern med 2'ern?Hvilke andre akkorder kan man bruke i dorisk ?Bach veksler mellom melodisk moll og dur og bruker skalafremmede toner i dim akkorder i Toccata og fuge i d moll. Det kan vel være en farbar vei...I dur kan man da tenke at VIIm7b5 = IIm6/6 I moll blir det VIm7b5 = Im6/6Gøy, hvis jeg begynner å forståTeori er gøy, bare man ikke glemmer å lytte fordi man "vet" at man spiller "riktig" :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMS Skrevet Desember 23, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2011 Hei TruckstopHvorfor E7#9 og ikke em7#9 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMS Skrevet Desember 23, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2011 Skriveleif i 08:20 innlegget mitt. Skulle vært 6 2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+Truckstop Chuckie Skrevet Desember 23, 2011 Share Skrevet Desember 23, 2011 Hei TruckstopHvorfor E7#9 og ikke em7#9 ?For å få dur-dominant, men dominant i moll kan fungere fint det og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerA Skrevet Desember 23, 2011 Share Skrevet Desember 23, 2011 Synes ikke IV akkorden Gm låter bra mot d dorisk pga Bb'en. Så en forskjell på d moll melodisk og dorisk er at man må erstatte 4'ern med 2'ern? Hvilke andre akkorder kan man bruke i dorisk ? Bach veksler mellom melodisk moll og dur og bruker skalafremmede toner i dim akkorder i Toccata og fuge i d moll. Det kan vel være en farbar vei... I dur kan man da tenke at VIIm7b5 = IIm6/6 I moll blir det VIm7b5 = Im6/6 Gøy, hvis jeg begynner å forstå Teori er gøy, bare man ikke glemmer å lytte fordi man "vet" at man spiller "riktig" :-) Forskjellen på dorisk og melodisk moll er septimen © - i dorisk er den liten, i MM er den stor. Når det gjelder hvilke akkorder man kan bruke i dorisk, liker jeg å ikke å tenke på dorisk som en egen toneart, men som et melodisk verktøy. Altså: "Hvilke akkorder kan jeg spille dorisk over?". Samtidsmusikeren i meg vil si "alle", men en OK tommelfingerregel kan være at dersom akkordens ters og septim fins i skalaen, er den trygg å bruke. En annen regel kan vel lyde slik: "Kan Bach gjøre det, kan jeg." Du har forstått riktig med akkordene, og det kan være praktisk å ha en slik forståelse av omvendinger. F. eks. kan du se på en G9 som en Hm7b5 (hvis du spiller med en bassist, vel å merke). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMS Skrevet Desember 24, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 24, 2011 Takk igjen, mer faller på plass. Det å se på Hm7b5 som Dm6, G9 fikk meg til å tenke videre...Hva med å se på C7 med en Dm på toppen, er ikke det en C13 ? (I7 og IIm = I13)I såfall begynner jeg å forstå hvorfor jeg sliter med å gjenkjenne akkorder. Når jeg prøver å spille forskellige akkorder over en jeg hører på en CD, finner jeg mange som passer. Jeg har tydeligvis hørt etter om det låter ok og ikke om det låter likt. F.eks vil jo em over C bli Cmaj 7, F over C bli C med 9 og 13, am gir C6 m.mNøkkelen blir vel å prøve å finne ut hvilken akkord som spilles og ikke bare hva som. Ikke låter surt. Samt høre på akkordprogresjonen og ikke bare på en og en akkord isolert ?( våkner om natta og tenker musikkteori, håper jeg ikke er i ferd med å bli gal :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+Truckstop Chuckie Skrevet Desember 25, 2011 Share Skrevet Desember 25, 2011 Det er ofte hensiktmessig å se etter mønster/akkordprogresjon og ikke bare enkeltakkorder. Det ligger mye hørelære i det, ikke bare å gjenkjenne akkorder, men også akkordsammensettinger. Da vil du fort oppdage hvilke mønstre som ofte gjentar seg, og det å ta ei på låt 'på øret' vil plutselig bli 'relativt lett'.Ellers er behjelpelig å finne basstonene i første omgang. De avslører (i hvert fall ofte) mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMS Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2012 Fant denne huskeregelen på nettet:"I Don't Play Like My Aunt Lucy":- Ionian- Dorian- Phrygian- Lydian- Myxolydian- Aeolian- LocrianOgså oppdaget jeg etterhvert at hvis man tenker reglen sammen med 2 hele, en halv tre hele "nedover" f.eks fra C , så får manEn ned fra C blir Bb = C Dorian (Don't)En ned til blir Ab = C Phrygian (Play)En halv ned derfra blir G = C Lydian (Like)En hel derfra igjen blir F = C Mixolydian (My)Enda en hel blir Eb = C Aolian (Aunt)Og endelig en hel til blir Db = C Locrian (Lucy)Dvs i C:Dorian er "C med 2 b'er" (som Bb dur)Phrygian er "C med 4 b'er" (som Ab dur)Lydian er "C med ett #" (som G dur)Myxloydian er "C med en b" (Som F dur)Aolian er "C med 3 b'er" (som Eb dur)Locrian er "C med 5 b'er" (som Db dur)Mulig dette var veldig tungvindt, men brikkene faller så smått på plass. Nå er det bare å eksprimentere med de ulike skalaene til jeg dumper over noe som låter kult. Interessant å se gamle låter i nytt lys med denne teoretiske forståelsen. Blant annet oppdaget jeg en låt som i en sekvens går i C og i neste med senket septim (mixolydisk) og en annen sekvens med både senket ters og septim (dorisk). Håpet er å kunne bruke teorien til raskere å komme på sporet av nye ting som låter bra og å kunne løsrive meg fra fastlåste vaner/mønstre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMS Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2012 (endret) Eller bare ganske enkett slik:I Ionian 1 2 3 4 5 6 7 II Dorian 1 2 b3 4 5 6 b7 III Phrygian 1 b2 b3 4 5 b6 b7 IV Lydian 1 2 3 #4 5 6 7 V Myxolydian1 2 3 4 5 6 b7 VI Aeolian1 2 b3 4 5 b6 b7 VII Locrian1 b2 b3 4 b5 b6 b7 Endret Januar 2, 2012 av The Euphor Forstørret til leselig størrelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå