Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har jeg sett lyset? Dorisk - Frygisk - Moll


TMS

Anbefalte innlegg

Kirketoneartene har etterhvert begynt å synke inn tror jeg. I D dorisk, C dur tonene med dm akkord synes jeg det låter fint å fortsette med samme skala og Em akkord og deretter A7 istedet for am for å få en fin opplløsning tilbake til dm. C dur skalatoner og Em er E Frygisk ? Hva heter skalaen med C# i stedet for C når akkorden er A7/ grunntonen er A ? (A H C# D E F G)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirketoneartene har etterhvert begynt å synke inn tror jeg. I D dorisk, C dur tonene med dm akkord synes jeg det låter fint å fortsette med samme skala og Em akkord og deretter A7 istedet for am for å få en fin opplløsning tilbake til dm. C dur skalatoner og Em er E Frygisk ? Hva heter skalaen med C# i stedet for C når akkorden er A7/ grunntonen er A ? (A H C# D E F G)

Som Truckstop C. sier over meg, kan man se på det som en mixolydisk b6-skala, men det blir unødvendig for min del. ;)

Akkordene du har der er en II-V-I-progresjon i Dm, og den kan du gjøre mye med. :) Det er helt riktig at en C-dur skala over Em blir E frygisk, så du har nok skjønt tegninga. Når du velger A7 får du en dominantseptimakkord, noe som øker spenningen mot tonika (Dm). Det du i praksis har gjort her er å heve septimen i D Dorisk, slik at du får D melodisk moll. Dette for å passe inn tersen i A7, (C#).

Du kan se på det som om at du spiller D dorisk, E frygisk og A miksolydisk b6, men å opprettholde en slik skala/akkordtankegang gjør improvisasjon tungvint.

Det letteste og mest praktiske er å se på det som en II-V-I i Dm, og ferdig med det. I praksis spiller du jo bare D dorisk, borsett fra at du "gjør plass til" en dominantseptimakkord.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerA, takk, ja jeg ble faktisk klokere av det. Noen ganger ser man ikke skogen... Osv

Ser nå at det er en tradisjonell 2-5-1 progresjon. Da går det vel også bra å utvide til 6-3-5-2 ? Skal teste. Apropro å se ting på en enkel måte, oppdaget jeg nå at 6'ern, dvs hm7b5 også kan sees på som en dm6/h. Lettere å finne en m akord å legge til 6. trinn, fordi moll akkordene kan man jo...

Synes ikke IV akkorden Gm låter bra mot d dorisk pga Bb'en. Så en forskjell på d moll melodisk og dorisk er at man må erstatte 4'ern med 2'ern?

Hvilke andre akkorder kan man bruke i dorisk ?

Bach veksler mellom melodisk moll og dur og bruker skalafremmede toner i dim akkorder i Toccata og fuge i d moll. Det kan vel være en farbar vei...

I dur kan man da tenke at VIIm7b5 = IIm6/6

I moll blir det VIm7b5 = Im6/6

Gøy, hvis jeg begynner å forstå

Teori er gøy, bare man ikke glemmer å lytte fordi man "vet" at man spiller "riktig" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke IV akkorden Gm låter bra mot d dorisk pga Bb'en. Så en forskjell på d moll melodisk og dorisk er at man må erstatte 4'ern med 2'ern?

Hvilke andre akkorder kan man bruke i dorisk ?

Bach veksler mellom melodisk moll og dur og bruker skalafremmede toner i dim akkorder i Toccata og fuge i d moll. Det kan vel være en farbar vei...

I dur kan man da tenke at VIIm7b5 = IIm6/6

I moll blir det VIm7b5 = Im6/6

Gøy, hvis jeg begynner å forstå

Teori er gøy, bare man ikke glemmer å lytte fordi man "vet" at man spiller "riktig" :-)

Forskjellen på dorisk og melodisk moll er septimen © - i dorisk er den liten, i MM er den stor.

Når det gjelder hvilke akkorder man kan bruke i dorisk, liker jeg å ikke å tenke på dorisk som en egen toneart, men som et melodisk verktøy. Altså: "Hvilke akkorder kan jeg spille dorisk over?". Samtidsmusikeren i meg vil si "alle", men en OK tommelfingerregel kan være at dersom akkordens ters og septim fins i skalaen, er den trygg å bruke. :)

En annen regel kan vel lyde slik: "Kan Bach gjøre det, kan jeg." ;)

Du har forstått riktig med akkordene, og det kan være praktisk å ha en slik forståelse av omvendinger. F. eks. kan du se på en G9 som en Hm7b5 (hvis du spiller med en bassist, vel å merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, mer faller på plass. Det å se på Hm7b5 som Dm6, G9 fikk meg til å tenke videre...

Hva med å se på C7 med en Dm på toppen, er ikke det en C13 ? (I7 og IIm = I13)

I såfall begynner jeg å forstå hvorfor jeg sliter med å gjenkjenne akkorder. Når jeg prøver å spille forskellige akkorder over en jeg hører på en CD, finner jeg mange som passer. Jeg har tydeligvis hørt etter om det låter ok og ikke om det låter likt. F.eks vil jo em over C bli Cmaj 7, F over C bli C med 9 og 13, am gir C6 m.m

Nøkkelen blir vel å prøve å finne ut hvilken akkord som spilles og ikke bare hva som. Ikke låter surt. Samt høre på akkordprogresjonen og ikke bare på en og en akkord isolert ?

( våkner om natta og tenker musikkteori, håper jeg ikke er i ferd med å bli gal :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte hensiktmessig å se etter mønster/akkordprogresjon og ikke bare enkeltakkorder. Det ligger mye hørelære i det, ikke bare å gjenkjenne akkorder, men også akkordsammensettinger. Da vil du fort oppdage hvilke mønstre som ofte gjentar seg, og det å ta ei på låt 'på øret' vil plutselig bli 'relativt lett'.

Ellers er behjelpelig å finne basstonene i første omgang. De avslører (i hvert fall ofte) mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne huskeregelen på nettet:

"I Don't Play Like My Aunt Lucy":

- Ionian

- Dorian

- Phrygian

- Lydian

- Myxolydian

- Aeolian

- Locrian

Også oppdaget jeg etterhvert at hvis man tenker reglen sammen med 2 hele, en halv tre hele "nedover" f.eks fra C , så får man

En ned fra C blir Bb = C Dorian (Don't)

En ned til blir Ab = C Phrygian (Play)

En halv ned derfra blir G = C Lydian (Like)

En hel derfra igjen blir F = C Mixolydian (My)

Enda en hel blir Eb = C Aolian (Aunt)

Og endelig en hel til blir Db = C Locrian (Lucy)

Dvs i C:

Dorian er "C med 2 b'er" (som Bb dur)

Phrygian er "C med 4 b'er" (som Ab dur)

Lydian er "C med ett #" (som G dur)

Myxloydian er "C med en b" (Som F dur)

Aolian er "C med 3 b'er" (som Eb dur)

Locrian er "C med 5 b'er" (som Db dur)

Mulig dette var veldig tungvindt, men brikkene faller så smått på plass. Nå er det bare å eksprimentere med de ulike skalaene til jeg dumper over noe som låter kult. Interessant å se gamle låter i nytt lys med denne teoretiske forståelsen. Blant annet oppdaget jeg en låt som i en sekvens går i C og i neste med senket septim (mixolydisk) og en annen sekvens med både senket ters og septim (dorisk). Håpet er å kunne bruke teorien til raskere å komme på sporet av nye ting som låter bra og å kunne løsrive meg fra fastlåste vaner/mønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare ganske enkett slik:

I Ionian

1 2 3 4 5 6 7

II Dorian

1 2 b3 4 5 6 b7

III Phrygian

1 b2 b3 4 5 b6 b7

IV Lydian

1 2 3 #4 5 6 7

V Myxolydian

1 2 3 4 5 6 b7

VI Aeolian

1 2 b3 4 5 b6 b7

VII Locrian

1 b2 b3 4 b5 b6 b7

Endret av The Euphor
Forstørret til leselig størrelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.