Web Analytics
Jump to content

Har jeg sett lyset? Dorisk - Frygisk - Moll


TMS
 Share

Recommended Posts

Kirketoneartene har etterhvert begynt å synke inn tror jeg. I D dorisk, C dur tonene med dm akkord synes jeg det låter fint å fortsette med samme skala og Em akkord og deretter A7 istedet for am for å få en fin opplløsning tilbake til dm. C dur skalatoner og Em er E Frygisk ? Hva heter skalaen med C# i stedet for C når akkorden er A7/ grunntonen er A ? (A H C# D E F G)

Link to comment
Share on other sites

A H C# D E F# G A er mixolydisk.... ikke A H C# D E F G A. I så fall ville jeg kaldt den en mixolydisk b6-skala, ev. en dominant b6-skala...

Var jo akkurat det jeg mente!

Neida.. Så først nå at jeg først hadde notert det feil, og deretter memorert det feil... Kan derfor se bort mitt første innlegg!

Link to comment
Share on other sites

Kirketoneartene har etterhvert begynt å synke inn tror jeg. I D dorisk, C dur tonene med dm akkord synes jeg det låter fint å fortsette med samme skala og Em akkord og deretter A7 istedet for am for å få en fin opplløsning tilbake til dm. C dur skalatoner og Em er E Frygisk ? Hva heter skalaen med C# i stedet for C når akkorden er A7/ grunntonen er A ? (A H C# D E F G)

Som Truckstop C. sier over meg, kan man se på det som en mixolydisk b6-skala, men det blir unødvendig for min del. ;)

Akkordene du har der er en II-V-I-progresjon i Dm, og den kan du gjøre mye med. :) Det er helt riktig at en C-dur skala over Em blir E frygisk, så du har nok skjønt tegninga. Når du velger A7 får du en dominantseptimakkord, noe som øker spenningen mot tonika (Dm). Det du i praksis har gjort her er å heve septimen i D Dorisk, slik at du får D melodisk moll. Dette for å passe inn tersen i A7, (C#).

Du kan se på det som om at du spiller D dorisk, E frygisk og A miksolydisk b6, men å opprettholde en slik skala/akkordtankegang gjør improvisasjon tungvint.

Det letteste og mest praktiske er å se på det som en II-V-I i Dm, og ferdig med det. I praksis spiller du jo bare D dorisk, borsett fra at du "gjør plass til" en dominantseptimakkord.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette?

Link to comment
Share on other sites

PerA, takk, ja jeg ble faktisk klokere av det. Noen ganger ser man ikke skogen... Osv

Ser nå at det er en tradisjonell 2-5-1 progresjon. Da går det vel også bra å utvide til 6-3-5-2 ? Skal teste. Apropro å se ting på en enkel måte, oppdaget jeg nå at 6'ern, dvs hm7b5 også kan sees på som en dm6/h. Lettere å finne en m akord å legge til 6. trinn, fordi moll akkordene kan man jo...

Synes ikke IV akkorden Gm låter bra mot d dorisk pga Bb'en. Så en forskjell på d moll melodisk og dorisk er at man må erstatte 4'ern med 2'ern?

Hvilke andre akkorder kan man bruke i dorisk ?

Bach veksler mellom melodisk moll og dur og bruker skalafremmede toner i dim akkorder i Toccata og fuge i d moll. Det kan vel være en farbar vei...

I dur kan man da tenke at VIIm7b5 = IIm6/6

I moll blir det VIm7b5 = Im6/6

Gøy, hvis jeg begynner å forstå

Teori er gøy, bare man ikke glemmer å lytte fordi man "vet" at man spiller "riktig" :-)

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke IV akkorden Gm låter bra mot d dorisk pga Bb'en. Så en forskjell på d moll melodisk og dorisk er at man må erstatte 4'ern med 2'ern?

Hvilke andre akkorder kan man bruke i dorisk ?

Bach veksler mellom melodisk moll og dur og bruker skalafremmede toner i dim akkorder i Toccata og fuge i d moll. Det kan vel være en farbar vei...

I dur kan man da tenke at VIIm7b5 = IIm6/6

I moll blir det VIm7b5 = Im6/6

Gøy, hvis jeg begynner å forstå

Teori er gøy, bare man ikke glemmer å lytte fordi man "vet" at man spiller "riktig" :-)

Forskjellen på dorisk og melodisk moll er septimen © - i dorisk er den liten, i MM er den stor.

Når det gjelder hvilke akkorder man kan bruke i dorisk, liker jeg å ikke å tenke på dorisk som en egen toneart, men som et melodisk verktøy. Altså: "Hvilke akkorder kan jeg spille dorisk over?". Samtidsmusikeren i meg vil si "alle", men en OK tommelfingerregel kan være at dersom akkordens ters og septim fins i skalaen, er den trygg å bruke. :)

En annen regel kan vel lyde slik: "Kan Bach gjøre det, kan jeg." ;)

Du har forstått riktig med akkordene, og det kan være praktisk å ha en slik forståelse av omvendinger. F. eks. kan du se på en G9 som en Hm7b5 (hvis du spiller med en bassist, vel å merke).

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen, mer faller på plass. Det å se på Hm7b5 som Dm6, G9 fikk meg til å tenke videre...

Hva med å se på C7 med en Dm på toppen, er ikke det en C13 ? (I7 og IIm = I13)

I såfall begynner jeg å forstå hvorfor jeg sliter med å gjenkjenne akkorder. Når jeg prøver å spille forskellige akkorder over en jeg hører på en CD, finner jeg mange som passer. Jeg har tydeligvis hørt etter om det låter ok og ikke om det låter likt. F.eks vil jo em over C bli Cmaj 7, F over C bli C med 9 og 13, am gir C6 m.m

Nøkkelen blir vel å prøve å finne ut hvilken akkord som spilles og ikke bare hva som. Ikke låter surt. Samt høre på akkordprogresjonen og ikke bare på en og en akkord isolert ?

( våkner om natta og tenker musikkteori, håper jeg ikke er i ferd med å bli gal :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte hensiktmessig å se etter mønster/akkordprogresjon og ikke bare enkeltakkorder. Det ligger mye hørelære i det, ikke bare å gjenkjenne akkorder, men også akkordsammensettinger. Da vil du fort oppdage hvilke mønstre som ofte gjentar seg, og det å ta ei på låt 'på øret' vil plutselig bli 'relativt lett'.

Ellers er behjelpelig å finne basstonene i første omgang. De avslører (i hvert fall ofte) mye.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne huskeregelen på nettet:

"I Don't Play Like My Aunt Lucy":

- Ionian

- Dorian

- Phrygian

- Lydian

- Myxolydian

- Aeolian

- Locrian

Også oppdaget jeg etterhvert at hvis man tenker reglen sammen med 2 hele, en halv tre hele "nedover" f.eks fra C , så får man

En ned fra C blir Bb = C Dorian (Don't)

En ned til blir Ab = C Phrygian (Play)

En halv ned derfra blir G = C Lydian (Like)

En hel derfra igjen blir F = C Mixolydian (My)

Enda en hel blir Eb = C Aolian (Aunt)

Og endelig en hel til blir Db = C Locrian (Lucy)

Dvs i C:

Dorian er "C med 2 b'er" (som Bb dur)

Phrygian er "C med 4 b'er" (som Ab dur)

Lydian er "C med ett #" (som G dur)

Myxloydian er "C med en b" (Som F dur)

Aolian er "C med 3 b'er" (som Eb dur)

Locrian er "C med 5 b'er" (som Db dur)

Mulig dette var veldig tungvindt, men brikkene faller så smått på plass. Nå er det bare å eksprimentere med de ulike skalaene til jeg dumper over noe som låter kult. Interessant å se gamle låter i nytt lys med denne teoretiske forståelsen. Blant annet oppdaget jeg en låt som i en sekvens går i C og i neste med senket septim (mixolydisk) og en annen sekvens med både senket ters og septim (dorisk). Håpet er å kunne bruke teorien til raskere å komme på sporet av nye ting som låter bra og å kunne løsrive meg fra fastlåste vaner/mønstre.

Link to comment
Share on other sites

Eller bare ganske enkett slik:

I Ionian

1 2 3 4 5 6 7

II Dorian

1 2 b3 4 5 6 b7

III Phrygian

1 b2 b3 4 5 b6 b7

IV Lydian

1 2 3 #4 5 6 7

V Myxolydian

1 2 3 4 5 6 b7

VI Aeolian

1 2 b3 4 5 b6 b7

VII Locrian

1 b2 b3 4 b5 b6 b7

Edited by The Euphor
Forstørret til leselig størrelse.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.