Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vokal-editing


kis32

Anbefalte innlegg

Halla, sitter her å jobber litt på noen låter bandet har spilt inn for lenge siden. Tenker å gjøre en liten remaster, siden de ikke låter helt optimalt.

Sliter litt med vokalen for å si det sånn. Problemet er at det høres ut som vokalisten synker til en backing-track. litt karaoke aktig. Noen som har noen ideer på hvordan man kan inkludere vokalen mer inn i miksen?

Og litt generellt. Har ikke noen teoretisk erfaring i opptak, mixing eller mastering, jeg bare prøver meg frem, og må si jeg er inponert over hva jeg får til. Men jeg har en bråta med effekter jeg kan bruke på å redigere (Limiter, compressor, reverb, eq osvosv) Det tar mye tid å lete seg frem til hva som høres ålreig ut på de forskjellige sporene/instrumentene, så lurer på om det finnes noen typiske kombinasjoner? eller kombinasjoner du selv liker veldig godt?

Har følgene spor

Høyre/venstre spor med Trommer

Gitar

Vokal

Bass

Hvilke "effekter" er typisk å bruke på hvilke spor?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carlsenth. Det er vanskelig å si nøyaktig hva du burde gjøre uten å høre hvordan det låter men nøkkelen til en god vokal ligger ofte i automasjon, eq og kompresjon. Begynn gjerne med å opprett en gruppekanal som du sender voklalen til. Automer så nivået på selve vokalsporet slik at får mest mulig gjevnt nivå på vokalen gjennom låta (ikke svære peaker her og der og stille partier andre steder). Prøv så med eq og kompresjon på gruppekanalen. Du kan fks bruke litt hipass eller lowshelf før kompressoren slik at den ikke reagerer på de aller laveste frekvensene som du uansett ikke skal ha med i miksen. Spe på med litt klang og/eller delay til slutt men vær sparsommelig. Det kan fort bli for mye.

Multiband kompressor bør man styre unna. Det er vanskelig nok å mestre fullbandkompresjon, så å legge til atter fler bånd er som regel å be om trøbbel. Skal man imidlertid prøve seg så ikke bruk alle båndene. 2 burde holde til å begynne med. Et alternativ er eq-er som Voxengo GlissEQ. Det er en grafisk eq som kompresmerer i de aktive båndene. Har fiklet litt med den og den låter faktisk veldig bra og er rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carlsenth. Det er vanskelig å si nøyaktig hva du burde gjøre uten å høre hvordan det låter men nøkkelen til en god vokal ligger ofte i automasjon, eq og kompresjon. Begynn gjerne med å opprett en gruppekanal som du sender voklalen til. Automer så nivået på selve vokalsporet slik at får mest mulig gjevnt nivå på vokalen gjennom låta (ikke svære peaker her og der og stille partier andre steder). Prøv så med eq og kompresjon på gruppekanalen. Du kan fks bruke litt hipass eller lowshelf før kompressoren slik at den ikke reagerer på de aller laveste frekvensene som du uansett ikke skal ha med i miksen. Spe på med litt klang og/eller delay til slutt men vær sparsommelig. Det kan fort bli for mye.

Multiband kompressor bør man styre unna. Det er vanskelig nok å mestre fullbandkompresjon, så å legge til atter fler bånd er som regel å be om trøbbel. Skal man imidlertid prøve seg så ikke bruk alle båndene. 2 burde holde til å begynne med. Et alternativ er eq-er som Voxengo GlissEQ. Det er en grafisk eq som kompresmerer i de aktive båndene. Har fiklet litt med den og den låter faktisk veldig bra og er rimelig.

Om han ikke har flere vokalspor kan han vel likegreit kjøre plugins på sporet direkte?

Når det gjelder EQ på PC må man ofte skru MYE større utslag enn man ville gjort på en analog mikser, bare så det er nevnt.

En plugin som fikser mye på kort tid for den late produsenten er Toontrack EZmix.

Til den får du også kjøpt flere presets, laget av kjente produsenter om du vil ha en spesiell sound som din favorittprodusent har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke har flere vokalspor kan han vel likegreit kjøre plugins på sporet direkte?

Faderen er som regel post inserts så hvis du vil automere før kompressoren er det like greit å sette kompressorene i en gruppe. Eventuelt kan man automere en gainer-plug på en insert før kompressoren men det pleier å være lettere å jobbe med en fader enn en liten knott.

I Cubase er er forresten de siste to insert-slottene post fader. Ikke alle vet dette og bruk av disse kan føre til uforutsigbare resultater (spessielt med dynamiske prosessorer).Man kan selvfølgelig sette kompressoren her for å få den post-faderautomasjon men man sitter da igjen med kun en slot til andre insert-effekter og man må bruke output-gain på insert-effekten for å justere kanalens nivå i miksen. Det er mye bedre å bruke en gruppe selv om den bare mottar signal fra en kanal. Grupper er gull verdt og koster ikke mye prosessorkraft så det er ikke mye vits i å spare på dem. Min filosofi er å gjøre grovarbeidet på kanalstripen til det aktuelle sporet (inklusiv automasjon) og så legge sminke og finpuss på gruppen jeg sender til.

Når det gjelder EQ på PC må man ofte skru MYE større utslag enn man ville gjort på en analog mikser, bare så det er nevnt.

Mener du at fks. et 6dB cut ITB kun tilsvarer et 3dB cut med en analog eq? Med hva slags eq plugin er det du har erfart dette? Ikke alle eq'er er like, de har forskjellige eq-kurver og dermed forskjellige karakteristikker. Jeg vil tro erfaringene du har gjort deg handler mer om at eq'ene du sammenlikner har forskjellig karakter enn at den ene er digital og den andre analog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag skulle vilja säga att nyckeln till att få vokalen till att låta bra i mixen ligger i vokalistens stemme och dennes prestation. Hvis ikke vokalistens gör en god jobb så blir det inte lätt att få det till att låta bra. Jag har mixat vokalister som jag måste mixa och trixa och hänga på reglarna för att få det till att låta kurant och försöka "dölja" det vokalisten inte klarade att fylla ut. För en god stund sen så gjorde bandet ett gig som backingband till Charlie Harper från UK Subs och vi repade i hop en gång innan gigget och vi spelade in repet. Hur jag än mixade han så lät det bra, helt utan effekter, om jag så mutade allt utom han och baskaggen så lät det topp. Inte för att han är världens bäst skolade sångare men hans stemme fyllde hela mixen på en helt killer måte. Det samma med våran nuvarande sångare. Kanske litt dåligt råd till dig som antagligen inte kan göra om vokalen, men ändå, kanske det kan vara till tröst om du inte får det till att låta så bra.. blame it on the singer :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag skulle vilja säga att nyckeln till att få vokalen till att låta bra i mixen ligger i vokalistens stemme och dennes prestation. Hvis ikke vokalistens gör en god jobb så blir det inte lätt att få det till att låta bra. Jag har mixat vokalister som jag måste mixa och trixa och hänga på reglarna för att få det till att låta kurant och försöka "dölja" det vokalisten inte klarade att fylla ut. För en god stund sen så gjorde bandet ett gig som backingband till Charlie Harper från UK Subs och vi repade i hop en gång innan gigget och vi spelade in repet. Hur jag än mixade han så lät det bra, helt utan effekter, om jag så mutade allt utom han och baskaggen så lät det topp. Inte för att han är världens bäst skolade sångare men hans stemme fyllde hela mixen på en helt killer måte. Det samma med våran nuvarande sångare. Kanske litt dåligt råd till dig som antagligen inte kan göra om vokalen, men ändå, kanske det kan vara till tröst om du inte får det till att låta så bra.. blame it on the singer :) .

Helt klart. Dårlig vokal har som regel sitt opphav i dårlig performance fra vokalisten sin side. Det er svært vansklig å gjøre noe med noe som låter dritt i utgangspunktet. Man kan eventuelt gjøre det hele mer aggressivt med distortion og megafon-type effekter (har hatt litt hell med det et par ganger). Eller man kan kjøre massiv autotune og kalle det moderne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faderen er som regel post inserts så hvis du vil automere før kompressoren er det like greit å sette kompressorene i en gruppe. Eventuelt kan man automere en gainer-plug på en insert før kompressoren men det pleier å være lettere å jobbe med en fader enn en liten knott.

I Cubase er er forresten de siste to insert-slottene post fader. Ikke alle vet dette og bruk av disse kan føre til uforutsigbare resultater (spessielt med dynamiske prosessorer).Man kan selvfølgelig sette kompressoren her for å få den post-faderautomasjon men man sitter da igjen med kun en slot til andre insert-effekter og man må bruke output-gain på insert-effekten for å justere kanalens nivå i miksen. Det er mye bedre å bruke en gruppe selv om den bare mottar signal fra en kanal. Grupper er gull verdt og koster ikke mye prosessorkraft så det er ikke mye vits i å spare på dem. Min filosofi er å gjøre grovarbeidet på kanalstripen til det aktuelle sporet (inklusiv automasjon) og så legge sminke og finpuss på gruppen jeg sender til.

Høres tungvindt ut. Du vet at det går an å kjøre automasjon på kanalens input gain? Om du absolutt vil ha automasjonen pre inserts

Tror jeg er litt motsatt av deg i miksefilosofi også, jeg vil ta de grove volumutjevningene med en eller flere kompressorer og så lage finautomasjonen til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres tungvindt ut. Du vet at det går an å kjøre automasjon på kanalens input gain? Om du absolutt vil ha automasjonen pre inserts

Tror jeg er litt motsatt av deg i miksefilosofi også, jeg vil ta de grove volumutjevningene med en eller flere kompressorer og så lage finautomasjonen til slutt.

Ja, jeg vet det går å automere gain kontrollen, men jeg bruker en motorisert fader (CC121) når jeg skriver automasjon og da er det greiere å gjøre automasjonen med faderen enn input gain. Hvis vokalsporene er bra fra å begynne med er det nok ikke så nødvendig å gjøre automasjonen pre-kompressor, men en del ting jeg her fått tilsendt for miksing har vært temmelig hjemmesnekrede opptak og det er innimellom så store nivåforskjeller internt i sporet (ofte som resultat av dårlig mikrofonteknikk eller comping) at det blir litt mer enn hva jeg liker å løse med kompressorer. Jeg synes ofte resultatet blir bedre og mer naturlig om jeg gjevner ut problemene med automasjon først.

Litt på siden, hvilke kompressorer liker du å bruke og i hvilken rekkefølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Og for ikke å forglemme, rommet man tar opp i, og hvordan man demper. Stjerneskruen er inne på mikrofonteknikk, og det er utrolig viktig. Den som er "Innmari flink til å synge" har lang vei å gå hvis vedkommende bare har sunget uten mikrofon.

Instruksjon til vokalist, plassering av mikrofon i rommet og demping er det rette stedet å begynne. "Fix it in the mix" er oppskrytt.

Det er lurere å bruke et par timer ekstra her enn å skru seg i hjel etterpå, særlig hvis man ikke har all verdens erfaring.

Husk også at et helt knall vokalspor faktisk kan høres lettere latterlig ut på egenhånd. Eksempel på det er vel dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden dette og muligens litt seint, men mikken man bruker til sangopptak kan ha mye å si for lyd og dynamikk i opptaket.

Sant det, men litt sent å bytte prøve en annen mikrofon når man sitter å skal remikse en gammel innspilling ;)

Forøvrig mener jeg å huske Antares hadde en mikrofon modeling plugin der man kunne velge mic'en man hadde gjort opptaket med og så hva slags mic man ville det skulle høres ut som, og vips så kunne en hvilken som helst værbitt SM58 fra øvningslokalet erstatten U87 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.