Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vokal-editing


kis32

Anbefalte innlegg

Sant det, men litt sent å bytte prøve en annen mikrofon når man sitter å skal remikse en gammel innspilling ;)

Forøvrig mener jeg å huske Antares hadde en mikrofon modeling plugin der man kunne velge mic'en man hadde gjort opptaket med og så hva slags mic man ville det skulle høres ut som, og vips så kunne en hvilken som helst værbitt SM58 fra øvningslokalet erstatten U87 :P

Var derfor jeg jeg formulerte det slik jeg gjorde. Men det kan jo være et hett tips til neste innspilling! :P Ellers er jeg veldig enig med Castor her. Det som ikke låter bra FØR miks, koster MYE tid å rette opp i miksen hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. Likedan, det med å få vokalen inkorporert i musikken, krever litt trening og erfaring både fra vokalisten og tekniker/mikser.. (jmf. Lee Roth-klippet.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det er løsningen. Husk å dyppe mikken grundig i billig pils først...

Den plata har da aldri vært noe eksempel på godt vokalopptak..

Kanskje ikke, men det funka ikke i det hele tatt med en «skikkelig» vokalmikk. Anbefaler forøvrig å se Classic Albums-dokumentaren om denne skiva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Og for ikke å forglemme, rommet man tar opp i, og hvordan man demper. Stjerneskruen er inne på mikrofonteknikk, og det er utrolig viktig. Den som er "Innmari flink til å synge" har lang vei å gå hvis vedkommende bare har sunget uten mikrofon.

Det er veldig sant det. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt folk som har vært ganske flinke til å synge komme til meg for å spille inn noe og så blir det bare helt katastrofe når de stiller seg forran mikrofonen. De er alt for langt unna, de har mic'en nesten inni munnen, de synger en annen vei fordi de skal lese teksten på arket de holder i hånda, de snur seg rundt om kring og flytter seg fram og tilbake mens de synger. Noen ganger synger de alt for lavt, så plutselig ALT FOR HØYT!!! De klager over at de ikke klarer synge ordentlig hvis de ikke får holde mikrofonen i hånda eller lene seg på mikrofonstativet med en tent sigarett i hånda på headsettet slik rockestjernen med sminke og bandana på hodet gjør i studio i musikkvideoen. I noen tilfeller har jeg rett og slett måttet skru et pop-filter på en SM57 og la dem holde den i handa.

Running with the Devil vokalsporet er dog en klassiker. Liker spessielt godt SongSmith versjonene :D David Lee Roth synger i det minste som om han mener det og i full symbiose med musikken. Et ganske vanlig problem er at vokalisten synger som om musikken bare er en kuliss å stå forran. Ren stafasje. Det hjelper særs lite om mikrofonteknikken er god og man treffer på alle tonene hvis det høres ut som om musikken er lagt til i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er at man skal høres ut som man ikke kan synge og spille, som jo var målet for pistolene, har du jo helt rett! ;)

Tja, kan jo sitere teknikeren som jobba med dem da de spilte inn skiva: «Steve Jones is the tightest rhythm guitarist I've ever heard!»

Tromminga på skiva er også så tight og jevn at de kunne legge på gitarting hvor som helst i låta for så å flytte det til et annet sted i låta uten problemer...

Vokalen er vel kanskje ikke helt på linje med Dio, men det er få som får sagt det de mener på en så effektiv måte ;) Selv synes jeg det groover noe helt sjukt av den skiva, minner ikke akkurat om det de fleste forbinder med punk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan jo sitere teknikeren som jobba med dem da de spilte inn skiva: «Steve Jones is the tightest rhythm guitarist I've ever heard!»

Tromminga på skiva er også så tight og jevn at de kunne legge på gitarting hvor som helst i låta for så å flytte det til et annet sted i låta uten problemer...

Vokalen er vel kanskje ikke helt på linje med Dio, men det er få som får sagt det de mener på en så effektiv måte ;) Selv synes jeg det groover noe helt sjukt av den skiva, minner ikke akkurat om det de fleste forbinder med punk.

Jeg liker punk jeg, men i utgangspunktet var vel punken tuftet på rølp og en direkte motbølge mot disse flinkis, glatte overmusiserte og overproduserte pop-greiene i sin tid.

Jeg digger Rolling Stones, og det sier vel sitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det går å automere gain kontrollen, men jeg bruker en motorisert fader (CC121) når jeg skriver automasjon og da er det greiere å gjøre automasjonen med faderen enn input gain. Hvis vokalsporene er bra fra å begynne med er det nok ikke så nødvendig å gjøre automasjonen pre-kompressor, men en del ting jeg her fått tilsendt for miksing har vært temmelig hjemmesnekrede opptak og det er innimellom så store nivåforskjeller internt i sporet (ofte som resultat av dårlig mikrofonteknikk eller comping) at det blir litt mer enn hva jeg liker å løse med kompressorer. Jeg synes ofte resultatet blir bedre og mer naturlig om jeg gjevner ut problemene med automasjon først.

Litt på siden, hvilke kompressorer liker du å bruke og i hvilken rekkefølge?

Jeg bruker ofte event-volumet til å fikse de store volumforskjellene. Så blir det pre inserts mens automasjonen (som jeg aldri gjør med fader, klarer bare ikke å jobbe med fadere i studio. skjønner ikke hvorfor, jobber jo kjempemye live...) kommer etter inserts.

Innimellom bruker jeg flere kompressorer på rekke, av og til blir det paralellkomprimering og som regel har jeg kompressor på master mens jeg mikser.

mye rart i bruk. litt waves rcomp, mye softube, mye uad-emuleriger og andre rare ting med kjappe interface

Det viktigste er at det er kjapt å skru inn lyden jeg vil ha, driter i hvordan den låter. med det mener jeg at alle "pro" compressorplugins nå for tiden er bra nok, så hvilken jeg bruker kommer mest an på workflow. Hva er det som får meg i mål kjapt og hvor pent er interfacet :P

Forøvrig ofte jeg lar være å komprimere. På en elektronikalåt jeg holder på med nå finner jeg 5 kompressorer på 160 spor... og ingenting på master

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte event-volumet til å fikse de store volumforskjellene. Så blir det pre inserts mens automasjonen (som jeg aldri gjør med fader, klarer bare ikke å jobbe med fadere i studio. skjønner ikke hvorfor, jobber jo kjempemye live...) kommer etter inserts.

Jeg syntes faktisk selv det var litt uvant til å begynne med, muligens fordi man fra før er så vant med å justere med mus på skjermen. Forøvrig liker jeg veldig godt å bruke faderen til å justere nivåene. Jeg har venstrehånda ved faderen og høyerehånda på musen, og når jeg klikker på et spor jeg vil justere kan jeg gripe etter faderen og justere uten så se på hva jeg justerer. Synes ofte det kan være litt distraherende å se nøyaktig hvor mange dB jeg justerer opp eller ned. Det er befriende å kunne mikse ved å kun høre hva som skjer.

Innimellom bruker jeg flere kompressorer på rekke, av og til blir det paralellkomprimering og som regel har jeg kompressor på master mens jeg mikser.

mye rart i bruk. litt waves rcomp, mye softube, mye uad-emuleriger og andre rare ting med kjappe interface

Waves rcomp er en av de gamle gode traverne som aldri riktig går av mote. Det er en fantastisk liten plugin som absolutt var verdt pengene da jeg fikk den med Musicians Bundle når jeg ble Waves kunde. Ellers liker jeg veldig godt CLA-2A og CLA-1176. Oppgraderte akkurat til api collection og V-series (Waves har 50% rabatt om dagen) og det lille jeg har testet disse kompressorene så langt har lover veldig bra :) Cytomic the Glue er også verdt å sjekke ut, har innebygd mix-kontrol for paralell-kompresjon :)

Det viktigste er at det er kjapt å skru inn lyden jeg vil ha, driter i hvordan den låter. med det mener jeg at alle "pro" compressorplugins nå for tiden er bra nok, så hvilken jeg bruker kommer mest an på workflow. Hva er det som får meg i mål kjapt og hvor pent er interfacet :P

Pent interface er altid et pluss. Nomad Factory har for tiden et utrolig tilbud der de som alt har en av deres plugins kan kjøpe hele kolleksjonen deres for 99$. Jeg hadde tilfeldigvis Magnetic fra før og kunne jo da ikke la vær å slå til. De er riktig nok ikke helt på høyde med Waves og liknende, men 50 plugins for 99$ går det ikke ann å si nei til, og de ser i tillegg steinbra ut. En god håndfull av dem er faktisk ganske bra og det er altid moro å ha noe å eksprementere med :)

Forøvrig ofte jeg lar være å komprimere. På en elektronikalåt jeg holder på med nå finner jeg 5 kompressorer på 160 spor... og ingenting på master

At man ikke trenger noe særlig kompresjon i electronica er noe jeg har hørt mange ganger. Argumentet er at det hele er sequencet og man har da full kontroll på nivået med velocity og envelopes. Det er i og for seg sant. Man trenger ikke temme nivåene på samme måte som i fks. rock, men når man kaster resonansfiltere modulert med velocity, lfo og andre kontrollere inn i miksen man alikevel fort ende opp med situasjoner der volumet øker dramatisk. Når jeg hører på de gamle elektronica-miksene mine fra den gang alt jeg gjorde kom fra hardware (90tallet) og jeg kun hadde en kompressor og ingen flersporsmuligheter merkes mangelen på kompresjon godt (det var mildt sagt langt vanskeligere og dyrere å lage electronica den gangen). Imidlertid er et viktigere argument for kompresjon i electronica den muligheten man har til å endre de forskjellige instrumentenes karakter. Det er utrolig hva litt kompresjon av den riktige sorten kan tilføre en pulserende bass-linje, en hihat-seksjon, en breakbeat loop, og ikke minst, basstrommen og sidechain på en suben :) Kompresjon er også effektivt til å hjelpe grooven. Pumping er langt mer atraktivt i electronica enn jazz :P Samples er ofte gøy å komprimere dritten ut av da mer framtredende grums og lo-fi-ness ofte gjør seg godt i electronica. Men man bør absolutt være forsiktig. For mye kompresjon kan drepe dansbar electronica da det er dynamikken og punchen som gjør det gøy å hoppe rundt på dansegulvet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke trenger noe særlig kompresjon i electronica er noe jeg har hørt mange ganger. Argumentet er at det hele er sequencet og man har da full kontroll på nivået med velocity og envelopes. Det er i og for seg sant.

nettopp :) Full kontroll på instrumentenes dynamikk gjør at jeg slipper å komprimere for å jevne ut nivåer

Så den komprimeringen jeg gjør blir for å forandre karakter på lyder og innimellom litt pumping

Tenkte meg nettopp litt nøyere om og jeg har nok hatt en del komprimering på de softsynthene som etterhvert er blitt bouncet til audio

Man trenger ikke temme nivåene på samme måte som i fks. rock, men når man kaster resonansfiltere modulert med velocity, lfo og andre kontrollere inn i miksen man alikevel fort ende opp med situasjoner der volumet øker dramatisk. Når jeg hører på de gamle elektronica-miksene mine fra den gang alt jeg gjorde kom fra hardware (90tallet) og jeg kun hadde en kompressor og ingen flersporsmuligheter merkes mangelen på kompresjon godt (det var mildt sagt langt vanskeligere og dyrere å lage electronica den gangen). Imidlertid er et viktigere argument for kompresjon i electronica den muligheten man har til å endre de forskjellige instrumentenes karakter. Det er utrolig hva litt kompresjon av den riktige sorten kan tilføre en pulserende bass-linje, en hihat-seksjon, en breakbeat loop, og ikke minst, basstrommen og sidechain på en suben :) Kompresjon er også effektivt til å hjelpe grooven. Pumping er langt mer atraktivt i electronica enn jazz :P Samples er ofte gøy å komprimere dritten ut av da mer framtredende grums og lo-fi-ness ofte gjør seg godt i electronica. Men man bør absolutt være forsiktig. For mye kompresjon kan drepe dansbar electronica da det er dynamikken og punchen som gjør det gøy å hoppe rundt på dansegulvet :)

Jeg synes ofte det er kult å bruke vreng og saturation i stedet for kompressor når jeg skal lage annen karakter på synther og samples

Utrolig ofte finner jeg akkuratt det jeg trenger med et båndpassfilter med innebygget saturation-ledd (tonic eller softube focusing equalizer)

Å ha laget elektronika på 90-tallet misunner jeg deg ikke :P Må ha vært usansynlig mye stress :)

For meg som stort sett jobber som live lydtekniker er det jo helt naturlig å bruke fadere til vanlig. Men i studio føles det bare rart. Vi har en mackie control, men i mitt brukeroppsett er den ikke konfigurert en gang.

Tenker på å få laget meg et lemur-oppsett på ipad, da kan det kanskje bli fart på sakene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å ikke ha romklang på opptak, men en transient designer kan gjøre mye. Bare å skru ned på sustainen, så hjelper det ganske mye. Jeg bruker transient monster fra stillwell audio, funker kjempebra på det meste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.