Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rotnote på avveier


Tell

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter og legger siste hånd på en sang jeg skriver for bandet, og mangler bare soloen, men jeg får det faen ikke til å låte i harmoni med resten av låta, og det irriterer meg. Så da sitter jeg og leser teori for å finne ut hvilke noter jeg skal bruke for å få dette å låte brukandes, men jeg har ikke den fjerneste analse om hva slags toneart min egen låt går i, og jeg aner ikke hva som er rotnoten. Nei, jeg har aldri lært meg teori, kanskje nå er tidspunktet.

Jeg vet dette er alt for lite å gå etter for et konkret svar, men finnes det enkle triks å gå etter for å finne rotnoten i et stykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som kan variere fra sang til sang - noen sanger har en lett gjenkjennelig grunntone, noen har ikke. Noen sanger skifter toneart underveis. Fin trening for øret er å rett og slett høre på noen enkle sanger og venne seg til hvor grunntonen er, gjerne med hjelp fra en flink lærer, og ta det derfra.

Teori vil hjelpe, men det vil ikke være en snarvei. Men: Kjøp en sangbok og lær flest mulige sanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.