Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe PC til musikkproduksjon, trenger innspill!


Sorg

Anbefalte innlegg

Til info så har jeg allerede eksternt lydkort, preamp, osv..

Dette er et forslag jeg har satt opp fra Komplett. En kamerat har hjulpet meg og vil også bygge PCen for meg. Noe jeg bør vurdere å bytte ut her? Kan bruke opp mot 15000, men trenger jo ikke bruke mer enn nødvendig liksom.. PC skal brukes til musikkproduksjon (+ litt word, excel og mail) så trenger ikke supert grafikkort. Vil gjerne ha mulighetene åpne for å bygge på mer senere. Tenker innspilling av vokal, gitar, osv.. Ikke fullskala trommeinnspilling, osv i første omgang.

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl 895,-

Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 1390,-

Prosessor: Intel® Core i7-2600K Processor 2299,-

Ram: Corsair Dominator DHX DDR3 1333MHz 16GB 1249.-

Harddisk: Seagate Barracuda® 7200.12 1TB 989,-

Skjermer (2 stk): BenQ 24" LCD G2420HD 3200,-

Samsung DVD±RW Writer, SH-222AB 199,-

Totalt: 10221

Endret av Sorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copy & paste fra en an tråd :

Forslag til rask og stillegående DAW med topp komponenter, ca 15k:

http://www.komplett....C7-E7F16372B111


  • 630995 Antec P183 V3 Advanced Midi Tower Sort Vifter: 1x 120mm Topp, 1x 120mm Bak, 2x USB 2.0, 1x USB3, ATX, mATX, mITX
  • 599919 2 stk. BenQ 21,5" LED G2222HDL 1920 x 1080, 5000000:1, 5ms, VGA/DVI
  • 608867 BenQ 24" LED BL2400PT 1920x1080, 12M:1, 8ms, VGA/DVI/DP, Hight adjust, Pivot
  • 492649 Corsair HX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 9x SATA, 120mm Vifte
  • 639424 2 stk. Corsair SSD Force Series 3, 120GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, SandForce® SF-2281
  • 493692 Lite-On DVD/Blu-Ray Reader, iHOS104-37 SATA, 4x BD-ROM Read, 8x DVD-ROM Read, Bulk, BLACK
  • 631913 Microsoft Windows 7 Home Premium EN OEM, 64bit, SP1
  • 496004 Noctua NH-U12P SE2 CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 92,3 m³/h, 19,8 dBA
  • 622989 Oppgraderingspakke Intel - Core i7 2600K 3,4GHz Quad core, 8GB DDR3 1600MHz, ASUS Sabertooth, P67 chipset,
  • 638472 PowerColor Radeon HD 6770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.1, "VORTEX II", 2xDVI, native-HDMI, DisplayPort, Dirt 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer til den der

Jeg mener at SSD i RAID koster mer enn det smaker. Det er da ikke så ofte man laster inn DAWen på nytt..

Jeg liker ikke kabinettet. Det blir fort stygt, får merker og riper bare man puster på det.

Stock-kjøler holder i lange baner for tiden. Det svinger litt om det har noen hensikt å kjøpe ekstra kjøler. i7 bråker ikke i det hele tatt med stock kjøler.

Skjermkort- kortet som er valgt her, har vifte. Er det noe som bråker i en PC, er det vifta på skjermkortet, og særlig når det har gått en tid. Velg varenummer 638471 i stedet for, det er vifteløst, og dermed støyfritt. Ytelsesmessig holder det i massevis.

Beklageligvis har Antec sluttet å lage det fantastiske helisolerte kabinettet sitt. Det hadde vært mict i blinken for en DAW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer til den der

Jeg mener at SSD i RAID koster mer enn det smaker. Det er da ikke så ofte man laster inn DAWen på nytt..

Nu nevner vel ikke Imaginios RAID noe steder ? Jag hadde satt det opp med en disk som systemdisk og en disk som datadisk ...

Jeg liker ikke kabinettet. Det blir fort stygt, får merker og riper bare man puster på det.

Stock-kjøler holder i lange baner for tiden. Det svinger litt om det har noen hensikt å kjøpe ekstra kjøler. i7 bråker ikke i det hele tatt med stock kjøler.

Skjermkort- kortet som er valgt her, har vifte. Er det noe som bråker i en PC, er det vifta på skjermkortet, og særlig når det har gått en tid. Velg varenummer 638471 i stedet for, det er vifteløst, og dermed støyfritt. Ytelsesmessig holder det i massevis.

Beklageligvis har Antec sluttet å lage det fantastiske helisolerte kabinettet sitt. Det hadde vært mict i blinken for en DAW.

Jepp ... vifter = støy ... Den siste PC'en jag satt sammen brukte jag en masse tid og en hel del penger på før å bli kvitt så mye støy som mulig ... Nexus kabinett, dyre vifter o.s.v ... 'waste of money' ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer til den der

Jeg mener at SSD i RAID koster mer enn det smaker. Det er da ikke så ofte man laster inn DAWen på nytt..

Jeg liker ikke kabinettet. Det blir fort stygt, får merker og riper bare man puster på det.

Stock-kjøler holder i lange baner for tiden. Det svinger litt om det har noen hensikt å kjøpe ekstra kjøler. i7 bråker ikke i det hele tatt med stock kjøler.

Skjermkort- kortet som er valgt her, har vifte. Er det noe som bråker i en PC, er det vifta på skjermkortet, og særlig når det har gått en tid. Velg varenummer 638471 i stedet for, det er vifteløst, og dermed støyfritt. Ytelsesmessig holder det i massevis.

Beklageligvis har Antec sluttet å lage det fantastiske helisolerte kabinettet sitt. Det hadde vært mict i blinken for en DAW.

Jeg må kommentere disse kommentarene.

Det står ikke noe om RAID i det oppsettet. SSDene kan brukes som to vanlige frittstående disker, en til OS/programmer og en til data/audio/streaming.

Jeg skjønner ikke kommentarene om kabinettet, snakker vi om samme produkt? Antec P183 er milevis over de fleste andre når det gjelder støyisolering, renslighet og byggekvalitet. Kan ikke fatte at man klarer å lage stygge riper i det med mindre man går løs på det med en skrutrekker, særlig hvis man sammenligner med kabinetter med aluminiumspaneler. Se forøvrig anmeldelse av P183 hos fundamentalistene i SilentPCReview: http://www.silentpcr...e945-page1.html

Hvilket helisolerte kabinett er det forresten du mener, P180?

Det foreslåtte skjermkortet har en heatpipe-kjøler med en vifte som er svært stillegående sammenlignet med både kabinettvifter og stock CPU-kjøler. I et filtert kabinett vil ikke støvansamling være noe stort problem. Skjermkort med passiv kjøler er jeg sterkt i mot. Det finnes ingen gratis lunsj. Passive kjølere krever mye høyere luftstrøm gjennom kabinettet for å fungere, noe som betyr høyere hastighet på kabinettviftene (og flere vifter) og dermed mer støy.

Intel stock-kjøler (den uten heatpipes) er grei så lenge CPUen ikke gjør noe særlig. Med vedvarende CPU-belastning er den ikke i stand til å holde en i7 under kritisk temperatur, selv med vifta på max. hastighet.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan da kommentere kommentarene til kommentarene. :)

Det er jo egenltig ganske små detaljer ute og går her, slik jeg ser det type smak og behag. Jeg liker "silent"- kort, men er enig i at de må ha noe luft. Jeg har bestandig kombinert de med vifte i døren. Til mitt "DAW-bruk" holder at denne subber rundt, har ingen dårlig erfaring.

Jeg bare antok at det var tenkt RAID, ser jo at det var feil. Beklager

Kabinettet liker jeg ikke. Det er småklønete satt sammen synes jeg, liker for eksempel ikke diskbrønnene, men det "hemmelige rommet" er jo litt kult. :)

Uansett, det var ikke meningen å "sable" ned forslaget ditt, det er det ikke noen grunn til. Det blir en helt knall maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville tenkt over hvor mye støy pcen din kommer til å lage

Kjøp vifteløst skjermkort og hovedkort

Kjøp en stille cpu-vifte eller en som lar deg stille farten helt ned

Kjøp den strømforsyningen som bråker minst - info om det finner du i utallige tester om du googler litt

Kjøp hd som bråker lite - også her er alt testet grundig og testene ligger lett tilgjengelig om du googler litt

Kjøp en ssd til systemdisk og gjerne 2 små vanlige i stedet for en stor - så kan du ha en til aktive prosjekter og en til annet drit

Kjøp en kvalitets-strømforsyning som er overdimensjonert i forhold til pcen - har brent meg på rimelig strømforsyning før, det kan ha en del å si på stabiliteten til stystemet

kjøp den hissigste prosessoren du har råd til

jeg kjøpte denne i januar i år:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604510

og med den levde jeg lykkelig i nesten et år før jeg begynte å nå prosseseringstaket

Skjermkort har mindre å si, mitt skjermkort er fra 2006 og var billig allerede da... det er vifteløst og det er alt som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinettet som du har, er knall. Jeg tullet med merket, det kabinettet du har satt opp er musestille og av høy kvalitet.

Beklager "munnhuggeriet" og diskusjonene om detaljer, lik blir det gjerne når man ber om råd. Folk har forskjellige erfaringer og har valgt forskjellige løsninger for å nå målet. Det betyr ikke at begge erfaringene ikke er gode råd, men man velger det man tror er best selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Se vedlagte miniatyrbilde g på produktene jeg nå har satt opp. Noen innspill på dette? Maks budsjett er på 15 000, men bruker gjerne mindre.

Totalsum er nå på 13 948.

Spørsmålet er hvilken disk og prosessor jeg skal velge.

post-969-0-54736400-1323685315_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt to like Kingston- disker. Mye diskplass blir det jo ikke likevel. Jo færre drivere og slikt, jo bedre.

Det er mulig jeg tar feil, men jeg mener å vite at man bør sette inn tre og tre RAMbrikker for å få maks fart ut av dagens brikkesett med tre minnekanaler.

Dessuten- du har satt opp et hovedkort med innebygget skjermkort. Det fungerer utmerket det, men hvorfor skal du ha det og et rimelig skjermkort i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.