Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY Tweed Champ + Tubescreamer


Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da hadde vi kjøpt loddestasjon og greier :D

Hadde lenge tenkt på og kjøpe en Weller stasjon noe ala det vi har på jobben, og hadde budet lenge på en grei brukt en på rundt 500kr men gikk opp over 1000kr siste timen så klart :angry:

Men etter og ha lest litt rundt på nett fant jeg ut av merket Hakko vistnok skulle være like bra om ikke bedre en weller, og fant en NY Hakko 936 [industry level] for ca 710kr ink frakt på ebay, Leste litt rundt at folk hadde hatt Hakko 936 på jobb plasser hvor ble brukt vær dag i over 20 år så burde nok være mer en nok for hjemme bruk :)

Så har jeg skaffet meg et jensen C10Q element gjennom Vintagegitar som kom på en 490 + 150 i frakt.

Så da er det egentlig bare og finne ut om man skal kle kassene, eller lakke de med beis eller lignende med klarlakk til slutt eller om skal trekkes i noe stoff.. Samt bygge dem. Hjørner har jeg liggende så da er det egentlig bare finishen på kassene, 2 håndtak og føtter samt lage kassene da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har første pakke ankommet :)

Loddestasjonen min fra Hakko!

350p4t0.jpg

Bildet er tatt i all hast med mobiltelefon....

Testet litt og fungerer VELDIG bra, synes den var en smule bedre og bruke en Weller stasjonen jeg har pleid og lånt med meg fra jobben, Den varmes opp til 350C på ca 6-7 sekunder så er ikke noe og klage på der. Eneste som måtte gjøres er at siden disse kommer med asiatisk plugg så bare klippet jeg av denne og satt på Norsk plugg (er 220v inn uansett så det går greit) Det fulgte også med 8 forskjellige tupper også. Med en pris på 675 inkludert frakt kan man virkelig ikke klage, fikk også selger til og sende som gave pluss at han skrev ned verdien til 170kr, Så slapp moms også, Ser ikke hvorfor folk kjøper Biltema stasjon til 1000kr når får en industri standard kvalitets bolt her til litt over halvparten. Så etter alt jeg har lest om denne burde den være trofast mot meg i 15-20 år fra nå :D

Link ebay:

http://www.ebay.com/...9#ht_642wt_1139

Så er det bare og håpe at selve amp kittet kommer iløpet av uka, evt neste uke, samt håpe at Jensen C10Q elementen er og fåtaki i Norsk butikk snart >.<

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått justert litt på 3d skissa mi da de første måla ble helt på tryne ^^

Har tatt utgangspunkt i Mustang III ampen min, med andre ord er det mulighet for og sette inn et 12" element senere om jeg begynner og spille i band senere så har behov for mer volume.

Håper at toppen blir stor nok til og romme forsterkeren (tenker på da på høyde med røra osv. Men begynner ikke og bygge kassene før jeg har forsterker kittet foran meg så kan måle ut fra det.

ampv2.jpg

Så nå håper jeg bare delene begynner og komme snart, Amp kittet burde være her i neste uke, har fått taki Jensen C10Q element fra England som er her neste uke også, Så vis dette designet blir så går med ampen osv skal jeg ta og måle ut og se om det holder meg 2 lengder tolex, Fant at det var 15gbp per lengde på Solmusic i England så en 400kr ca for tweed tolex som er en overkommelig pris. Så skal jeg se om jeg får bestilt noe "Custom" skilt med en eller anna tekst og litt sånne småting som bein, håndtak osv

ampv2bak.jpg

Som jeg har skrevet litt i en annen post på diy forumet her så har jeg også bestemt meg for å lage en skikkelig Tubescreamer som skal erstatte min nåværende TS-5

Så har bestilt The Screamer kit fra Musikding og har gått for at jeg skal ha den i alu look men med pleksi plate under og bruke disse her arkene man limer på før man har over klarlakk (tror jeg?)

Og har da laget design til det, Så blir Alu boks så får toppen dette designet her:

screamerv2.jpg

Flippy fra Happy Tree friends <3

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har TS808 kittet fra Musikding kommet :D

Har fått lodda sammen det meste, eneste som gjenstår er og koble på pot meterne, bryterne og 9v inn + Batteri

Dette venter jeg med til i morgen da tar med alt bort på jobb så får brukt no skikkelig verktøy til og borre hullene i boksen etc, Så burde være oppe og gå i løpet av mårra dagen, Loddingen med min nye Hakko stasjon gikk som en drøm, er langt unna noen mester i og lodde men tror jeg skal ha unngått det meste av kaldloddinger og ingenting skal ha kontakt der det ikke skal :)

Etter hva jeg kunne se ut fra el-skjemaet så var det 2 motstander som ikke skulle være med i kretsen da disse er for TS-9 krets, Samt "C7" som ikke var og finne i dele lista, samt ser den ikke er med på bildet av kretsen på Musikding så da regner jeg med det er til noe annet?

Så blir spennende og se i morgen :D

Noen bilder: (Beklager med ble med mobil kamera denne gangen her.

img20111212185247.jpg

img20111212185306.jpg

img20111212185317.jpg

Edit etter en listen "open boks" testing fant jeg ut det ikke fungerte, men etter noe kløe i hodet og gjennomgang av skjemaet så jeg at R15 og R16 måtte såklart være med, eneste forskjellen mellom 808 og ts9 var verdien på motstanden :) Så den fungerer i vertfall, så blir det snart jobb og få det inn i boks

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddingene så fine ut de, ikke noe å utsette på dem.. Kan si meg enig at det er betydelig lettere å lodde med en loddestasjon med temp. kontroll i forhold til en loddebolt.

R15 og R16 er jo ganske essensielle :P Ble 808 eller 9?

Hehe, jo takk for det :)

Ble 808, tenkte først jeg skulle ta og modde 9 og 808 i samme boks, men etter og ha lest og hørt litt fant jeg ut at det ikke var bryet vert da jeg garantert ikke hadde hørt forskjell.

Nå er vertfall boksen egentlig ferdig, alt er plass og låter ganske bra må jeg si, er litt forskjell fra ts-5 pedalen min, men ikke mye, om jeg skrur pot meterne litt ekstra på ts5 pedalen kontra denne så ble det relativt likt, virker som musikding pedalen har litt mer mid. Men jeg klarer ikke høre noe forskjell på Asymetrisk og symetrisk klipping i det hele tatt, fler som opplevd dette? Eneste jeg kan komme på som kanskje hadde vært feil var at bryteren for klippingen var litt sær slik at pinne 1 2 3 ble opp ned i forhold til skjemaet, men så lenge jeg brukte pinne 1 2, kontra 3 2 skulle egentlig ikke ha noe og si ? Om ikke bryteren virker på en annen måte en hva jeg tror da ^^

Men jaja så lenge den låter knall og ikke støyer er jeg fornøyd jeg, Eneste jeg skal teste er og bytte ut IC1 med en JRC4558D chip, Kommer sikkert ikke til og høyre forskjell, men da har jeg vertfall i reserve om skulle ryke, Tror jeg ga 1 dollar med gratis frakt for 2 ^^

Nå må jeg bare bestemme meg for designet på pedalen, har egentlig forkjærlighet for ting som er "cleant" uten masse dilldall og helst litt vintage look, Så tror jeg kommer til og endre på det jeg har kommet fram til nå, da det var kult i går men not so mutch i dag. hehe Får vel ta et par bilder og kanskje en liten sample når får bestemt meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IC'en er det mange som hører forskjell på..

Flere som sier at de ikke merker forskjellen på symmetrisk og asymmetrisk klipping, jeg kan nevne selv at jeg merka det veldig godt har derimot en germanium diode til den asymmetriske delen.

Disse germanium diodene klipper litt grovere og har en annerledes lyd en silikon diodene.. Samme som med trannies :) Her kan du også prøve forskjellige transistorer og bruke dem som dioder, og LEDs er gøy å eksperimentere med..

På bryteren har det ikke noe å si hvilke du bruker så lenge du bruker den midterste og en av de ytterste tappene.

Designet skal jeg ikke kommentere annet enn at den burde inneholde tubescreamer grønn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IC'en er det mange som hører forskjell på..

Flere som sier at de ikke merker forskjellen på symmetrisk og asymmetrisk klipping, jeg kan nevne selv at jeg merka det veldig godt har derimot en germanium diode til den asymmetriske delen.

Disse germanium diodene klipper litt grovere og har en annerledes lyd en silikon diodene.. Samme som med trannies :) Her kan du også prøve forskjellige transistorer og bruke dem som dioder, og LEDs er gøy å eksperimentere med..

På bryteren har det ikke noe å si hvilke du bruker så lenge du bruker den midterste og en av de ytterste tappene.

Designet skal jeg ikke kommentere annet enn at den burde inneholde tubescreamer grønn ;)

Hehe, jepp så litt på youtube videoer og hørte ikke noe forskjell der heller, får se om blir noe modding ettervert, men akkurat nå låter den bedre en hva jeg skulle tro når jeg ser på prisen ^^

Har også kommet fram til den endelige designet:

screamerfinal.jpg

Dette ble MYE bedre en det andre :D

Fikk skrevet det ut på disse arkene jeg bestilte med og resultatet ble ganske så bra, selv om blir litt lysere en hva pc skjermen min viser.

Får la det tørke over natta så blir det og skru av alt igjen, for og så lime på dette filmen her. Tror jeg skal prøve uten klarlakk først, og se an hvordan det blir,

Blir garantert helt H"#"#221 og få på igjen muttere på undersiden av boksen da jeg festet kortet i lokket på baksiden for og få mest klaring til andre komponenter og de hvite klipsene var ikke lett og få klemt gjennom igjen andre veien! :D

Fikk også bestilt meg 8 "Fender bein/knotter" og 2 lengder med Tweed tolex og 1 lengde med tweed grill cloth for 500kr fra solsound, Litt dyrt merker jeg gjerrigknarken i meg enda sier, men når har lagt såpass med penger i ampen allikevel så får vi gjøra det skikkelig med engang :D

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muttere på undersiden av boksen? du mener vel skruene? :D

Hvilken type film bestilte du for å lage logo på boksen og hvordan har du tenkt å gjøre det? :P

Er noen som sitter under, Led bla, men jaja får vel bare knote litt.

Bestilte slike

Skriv på som normalt med skriver (finnes som laser også)

Så er det bare og ta av transparange delen som du har printa på, kliste på pedalen, og om du vil beskytte det kjør på litt klarlak.. Vel i teorien skal det være lett vertfall :D

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått på designet på tubescreameren og den er da "ferdig" inntil jeg får de nye chips'a.

Fikk meg 2 overraskelser, printeren skriver ikke hvitt, noe som resulterte i at alt som var hvitt på designet ble gjennomsiktig, noe som egentlig ble litt tøft da du får konjekturen av alu boksen litt igjennom.

Så ser jeg at Drive, Tone, Level A/S bokstavene ble alt for langt opp. Jaja, dette går jo an og fikse senere ved og skrive ut på nytt etter og ha justert litt.

img0006gkc.jpg

img0007gme.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakke :D

img20111216175441.jpg

ja jeg vet ene kondensatoren er feil.. er rettet opp :)

img20111217164017.jpg

kabling kabling kabling..

Jaja, da har som dere ser da forsterkeren ankommet :)

Har fått borra ut alt av hull osv, kobla selve koblingsbrettet etc så nå er det i hovedsak gjenstående og få koblet til trafoene, potmeter, inn og ut, bryter osv osv

Så kjøre en test måling slik at alt av verdier stemmer.

Elementet ligger nå i oslo og burde være her fortløpende det også :D

Så da kan det vel snart få testet amp&#39;n før jeg begynner og bygge chassiet og kabinettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.