Web Analytics
Jump to content

DIY Tweed Champ + Tubescreamer

Recommended Posts

Heisann.

Da har jeg bestemt meg for og bygge en Fender Tweed champ clone da har både lyst på en liten rør amp samt og bygge en egen forsterker.

Dette er jo den aller letteste kretsen og bygge av en kjent forsterker samt at siden jeg er utdannet Automatikk Elektrikker burde dette gå relativt greit.

Bestilte meg nå nylig en Champ "Head" kit fra STF-Electronic. Som da er en amp kit med alt du trenger av komponenter, en liten bok som forklarer deg hvordan det skal settes sammen osv. Prisen er egentlig 239 usd + 70 usd i frakt, men klarte og presse ned frakt og kit prisen i forhold til det tilbudet jeg fikk fra Ampmaker.com så med kit, frakt og trafo som fungerer med 220v ble det totalt på 285usd, noe som jeg ser på som en helt grei pris da kittet her har rør hele veien og ikke en silikon diode som bla kittene fra ampmaker hadde.

Men nok om det, kitet er bestillt og betalt og skal etter planen bli sendt ut en gang i mitten av neste uke.

Planen var egentlig og bruke kassa av en slik transistor champ 15 forsterker som fulgte med i den første gitar pakka mi, her er det da 8" element og planen var og modde dette og sette inn et jensen 10" element. Men det blir akkurat for trangt så da ble planen og i stedet fortsatt bruke enten Jensen C10R eller C10Q (Klarer ikke bestemme meg) men og bygge kasse for amp og kabinett selv og lage en half stack ut av det.

Her har jeg da skisset opp etter mål hvordan det ca skal bli:

kasserfront.jpgkasserbak.jpg

Dette blir ikke noe kjempe stor amp, men en liten rør amp til hjemme bruk / øving. Med toppen vil det måle 55cm høyt og 52cm bredt og blir for et 10" element. Men vet ikke enda om kommer til og gå for en open back løsning eller om blir et tett kabinett. Fordeler ulemper jeg burde tenke over her?

Ellers er ønsket om Tweed Tolex høyt, men på en annen side så er 90% av alle sliker prosjekter kledd i nettop det, så vurderer da i stedet og gå for en "gul/gold" carbon vinyl løsning da dette blir mer "egent" samt MYE billigere, Så oxblood fender duk i front. Eller om jeg tar det andre vegen og bruker brun carbon og hvit duk ?

Angående materiale er jeg fortsatt usikker på hva jeg skal bruke, om jeg skal gå for sponplater, kryssfinner eller MDF materiale? Fordeler / ulemper her?

Så planene er klare og selve forsterkeren bestillt. Så blir det om jeg skal gå for Jensen C10Q eller Jensen C10R element, og materiale jeg skal bygge kassene i.

-Daniel

Edited by Concker

• Replies 49
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har sett litt rundt og hobbyplater er det som jeg tror mest på, disse virker og være lettere og få tak i litt tykkere plater. (18mm for det meste)

Og etter litt regnestykke:

|_| Element kasse:

Side vegger:

36 x 2 = 72

Topp og bunn:

52 x 2 = 104

Front:

36høy + 48bred

Bak: Enten som front eller mindre om open back.

Totalt: Sider uten front og bak:

176. = 60 til overs

|__| Forsterker kasse:

Sider:

20Bred 11høy x 2

Bunn top:

20bred 30høy x 2

Front baK:

20 bred 29 lang x2

= 140cm (95 til overs)

http://www.byggmax.com/no-no/prod/isolering-gips-skivor/byggskivor-hyllplan/default.aspx

Så holder det med

1 plate i furu (300x2350x18mm) kr 169

1 plate i furu (200x2350x18mm) kr 105

Så prismessing er det helt greit. Eneste som står igjen da er plata for elementet i selve kabinettet.

Her må jeg da opp på minimum 480mm x 360mm og det nærmeste jeg fant det var 600mm plater til 350kr

Klart er jo ikke superkostnad det heller, men allikevel skulle jeg helst fått det under 500kr :blush:

Men skal uansett ta og se litt rundt oppe hos fadern ligger mye i garasje og loft der som kanskje kan brukes, samt ta og ringe lokale treverket se om de kan gi meg en bedre pris, da spesielt på den siste plata der om de har evt noe b vare som er missfarget eller noe annet ubetydelig :)

Du kan gjøre som jeg å bruke finerplate til baffel og bakplate. Der kom jeg unna med en forskalingsplate til 200kr. og har endel igjen. husker ikke mål på den, men det holdt til min 1x12 kasse.

Jepp har tenkt på det, fant også ut jeg har en 20x2meter omtrent plate liggende så penger spart der også :)

Hva mener du med at ampmaker har så mange silicon dioder? de eneste sica diodene jeg kan se på tegningen er til likeretterbroa samt en 24V zener diode? Ser for meg at det kitet du bestilte har noe av det samme... :blink:

Hehe, vel nå skal ikke jeg si noe jeg ikke er helt sikker på selv her, Men jeg leste litt rundt på div sider angående kits av en tweed champ clone og da var det at de fleste har en "silikon diode" i stedet for et såkalt "rectrifing? tube" og litt andre små forskjeller, hvor mye dette har og si har jeg 0 peil på, alt i alt var at det så ut til at settet fra stf-electronics var det som kom best ut..

Nå var det igjen at det var bare stf jeg fant som kunne sende det ut i løpet av uka til en overkommlig pris. Amp maker var ikke oppe igjen før slutten av november / utti desember engang. Samme gjalt en annen engelsk side jeg så på, Samt hos Tubedepot ble prisen en god del mer. Så siden jeg ikke eier tolmodighet ble det stf ^^ Regner med at alt i alt er disse kittene såppas like at ikke vil høre noe enorm forskjell

Time will show i guess :blush:

Ser også at jeg må ha vært full da jeg kom fram til de målene jeg gjorde litt lenger opp i posten her, Blir veldig lite ^^

Så har tegnet opp på nytt for hånd her nå så venter på bekreftelse fra stf at selve ampen får plass.

Blir da 52 x 14 på forsterker delen (20cm dyp)

og 52 x 41 på kabinettet (30cm dyp)

Heisann hoppsan for en pris det er for Tolex.

For 6 yards med vanlig brun tolex kommer det på svimmlende 991kr :huh: Nå er det ikke sikkert jeg trenger så mye da jeg bare målte etter lengde og ikke tenkte over bredden, men alikvel vil det bli relativt kraftig pris på det.

Så det er nok ute av bildet ja. Sett litt på såkalt "marine vinyl" som skal være ganske slite sterkt, får undersøke hvor tykt det er hvordan det blir og kle en kasse i noe ala det materialet

Edited by Concker

Heisann hoppsan for en pris det er for Tolex.

For 6 yards med vanlig brun tolex kommer det på svimmlende 991kr :huh: Nå er det ikke sikkert jeg trenger så mye da jeg bare målte etter lengde og ikke tenkte over bredden, men alikvel vil det bli relativt kraftig pris på det.

Så det er nok ute av bildet ja. Sett litt på såkalt "marine vinyl" som skal være ganske slite sterkt, får undersøke hvor tykt det er hvordan det blir og kle en kasse i noe ala det materialet

Da jeg bygde forsterkeren og kabinettet i bildet under, kjøpte jeg to meter med tolex fra www.tube-town.de, og jeg har fortsatt en del rester.

2512404260_a0a5aec240_z.jpg

Da jeg bygde forsterkeren og kabinettet i bildet under, kjøpte jeg to meter med tolex fra www.tube-town.de, og jeg har fortsatt en del rester.

2512404260_a0a5aec240_z.jpg

Nydlig gitar og amp! det må jeg si.

Ser at det vil holde med 2 meter for min del også, men det blir fortsatt da 360kr før frakt, så blir fort opp mot 500kr med moms og alt, noe som er alt for mye for min del for litt stoff, Hørt mye bra om marine vinyl som skal ha de fleste av egenskapene til Tolex, dette koster 1usd pr meter, så er betraktlig billigere samt du kan få de i en rekke farger og mønster, Men får se, må få ræva i gir og bygget både amp og kabinett også

Nydlig gitar og amp! det må jeg si.

Ser at det vil holde med 2 meter for min del også, men det blir fortsatt da 360kr før frakt, så blir fort opp mot 500kr med moms og alt, noe som er alt for mye for min del for litt stoff, Hørt mye bra om marine vinyl som skal ha de fleste av egenskapene til Tolex, dette koster 1usd pr meter, så er betraktlig billigere samt du kan få de i en rekke farger og mønster, Men får se, må få ræva i gir og bygget både amp og kabinett også

Takk for det :)

Ser den ang pris. Jeg har null erfaring med marinevinyl (eller noe særlig peil på tolex, for den saks skyld), men det høres jo lovende ut.

Når det gjelder plate til høyttalerbaffel kan du, dersom du ikke allerede har funnet noe passende, høre med den lokale byggevaresjappa om de har noen platerester liggende. Jeg brukte 14mm finér på forsterkeren over her. Kabinettene er bygget med 18mm hobbyplate av furu. Morsomt prosjekt som naboene likte, hehe! :D

Takk for det :)

Ser den ang pris. Jeg har null erfaring med marinevinyl (eller noe særlig peil på tolex, for den saks skyld), men det høres jo lovende ut.

Når det gjelder plate til høyttalerbaffel kan du, dersom du ikke allerede har funnet noe passende, høre med den lokale byggevaresjappa om de har noen platerester liggende. Jeg brukte 14mm finér på forsterkeren over her. Kabinettene er bygget med 18mm hobbyplate av furu. Morsomt prosjekt som naboene likte, hehe! :D

Hehe er vi 2 du, dårlig med stoff erfaring, (kan jo missforstås..) Blir Hobbyplate i furu til kassa 105kr på byggmax, og Spon på bak og baffel (105kr) på byggmax, hadde plate til toppen liggende :)

Må uansett vente på høyttaleren da er tomt på lager >.<

Gruer meg litt til og huttre og fryse utti garasjen og mekke amp.. men jaja

Elsker forøvrig farge comboen din Andreas, spørs om blir noe lignende selv om ikke kommer over no skikkelig glorete no som kan funke som erstatter til tolex

Edited by Concker

Det er nok litt mojo rundt den likeretteren.. Men det er det vel mange her inne som har mer peil på enn meg!

Bestiller nok selv et kit fra ampmaker med tiden, men skal ikke pushe på meg noen tråd for å unngå stress.. kommer vel en feilsøkingstråd, hehe :P

Du må også forberede deg på å gjøre noen lydklipp av amp'en, blir kult å høre..

• 2 weeks later...

Da skulle forsterker kittet blitt sendt fredag forige uke, så da er det bare og gni seg inn med tolmodighet.

Så er da problemet med høyttaler valget da..

Tenkte først på Jensen Vintage serien, men etter og ha lest litt rundt og hørt på litt samples begynner jeg og helle mer mod MOD (chicago) serien, Den høyres mye bedre ut med litt overdrive kontra vintage serien etter mine ører? Men så er det jo så klart forskjellige versioner da...

Jeg ser at jeg kan få taki Ch10-70 på tilbud for under 400kr, men dette er jo en 140w høyttaler, noe som blir vel voldsomt med tanke på at denne skal brukes til hjemmebruk og helst skal ha såppas med volume fra amp'n så får vreng fra rørene, og da blir vel dette volumet relativt høyt?

På soundsamples synes jeg at 10-35 versionen høres litt grumsette ut, så da står vi igjen med 10-50 som er på 100w. fortsatt en god del med volume med tanke på jeg har en Mustang 3 som er på 100w med 12" element, som så og si aldri går over 5 i volume ^^

Men en 10" vil vel uansett være noe lavere?

men er ikke 10-50 på lager i Norge, så får høre om det er og fåtaki før nyttår. Regner med at det går greit og bruke dette på champ clone på 5w?

har så og si 0 peil på dette med høyttaler kontra forsterker så all hjelp er hjelpsomt :)