Web Analytics
Jump to content

DIY Tweed Champ + Tubescreamer

Recommended Posts

Heisann.

Da har jeg bestemt meg for og bygge en Fender Tweed champ clone da har både lyst på en liten rør amp samt og bygge en egen forsterker.

Dette er jo den aller letteste kretsen og bygge av en kjent forsterker samt at siden jeg er utdannet Automatikk Elektrikker burde dette gå relativt greit.

Bestilte meg nå nylig en Champ "Head" kit fra STF-Electronic. Som da er en amp kit med alt du trenger av komponenter, en liten bok som forklarer deg hvordan det skal settes sammen osv. Prisen er egentlig 239 usd + 70 usd i frakt, men klarte og presse ned frakt og kit prisen i forhold til det tilbudet jeg fikk fra Ampmaker.com så med kit, frakt og trafo som fungerer med 220v ble det totalt på 285usd, noe som jeg ser på som en helt grei pris da kittet her har rør hele veien og ikke en silikon diode som bla kittene fra ampmaker hadde.

Men nok om det, kitet er bestillt og betalt og skal etter planen bli sendt ut en gang i mitten av neste uke.

Planen var egentlig og bruke kassa av en slik transistor champ 15 forsterker som fulgte med i den første gitar pakka mi, her er det da 8" element og planen var og modde dette og sette inn et jensen 10" element. Men det blir akkurat for trangt så da ble planen og i stedet fortsatt bruke enten Jensen C10R eller C10Q (Klarer ikke bestemme meg) men og bygge kasse for amp og kabinett selv og lage en half stack ut av det.

Her har jeg da skisset opp etter mål hvordan det ca skal bli:

kasserfront.jpgkasserbak.jpg

Dette blir ikke noe kjempe stor amp, men en liten rør amp til hjemme bruk / øving. Med toppen vil det måle 55cm høyt og 52cm bredt og blir for et 10" element. Men vet ikke enda om kommer til og gå for en open back løsning eller om blir et tett kabinett. Fordeler ulemper jeg burde tenke over her?