Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY Tweed Champ + Tubescreamer


Anbefalte innlegg

Ja da var egentlig selve forsterkeren ferdig! ^_^

"Alt" er på plass og etter litt testing lover det meget bra med tanke på støy osv.

Det som er gjort nå er og loddet alt ferdig, med unntak negative feedback ledningen som er tapet inntil videre da jeg skal kjøre denne gjennom en bryter slik at jeg kan bryte opp feedbacken slik at kan velge mellom med og uten.

Dette gir da en litt annerledes lyd når man kjører rørene over i overdrive, har testet med og uten feedback nå og var såppas forskjell at det blir en bryter der. Får se om får borret et hull til denne i løpet av uka.

Ellers er det testet og alt fungerer, har bare testet med et elendig 8" element som sitter i en Squier 15w forsterker som fulgte med en gitarpakke for over 10år siden, Forsterkeren gjorde underverker med dette elementet så blir spennende og teste når Jensen C10Q elementet mitt kommer iløpet av uka om posten ikke fucker opp noe.. igjen..

Skal ikke skryte på meg at det ble så jevlig fint inni forsterkeren, men er vertfall ikke noe særlig støy med tanke på at er en rør forsterker og spenninger stemmer sånn ca, Noen pinner ligger litt over på Volt, men etter hva jeg har lest om Sovtek 5Y3GT røret så er visstnok dette årsaken da dette røret vil gi litt høyere spenning en eldre rør av denne typen da ikke er et "helt ekte" 5Y3GT rør, hva som legges i dette aner jeg ikke, Men om noengang må skifte dette røret så kan jeg jo bare kjøpe et NOS rør og sette inn der :)

Noen bilder fra bygget og testingen: (Beklager igjen for dårlig kvalitet)

img20111218165532.jpg

Noe rot blir det men... Så lenge ikke er støy er jeg fornøyd ;)

img20111218005639.jpg

Testing av 6.3V.

img20111218193437.jpg

Første testingen av ampen med elendig element :D

img20111219211542.jpg

Litt videre testing, Amp'n tar imot pedaler overraskende bra :wub:

Ja da var en god del av jobben unnagjort vertfall..

Da blir neste del og få bygget "Head" delen da jeg har materiale liggende til det, Så får jeg kjøpe meg en plate til selve cabinettet.

Tweed tolex og tweed grill er bestilt også! Så har mer en nok arbeid framover i jula.. Fint at jeg tok meg fri fra jobb i jula :D

Har også en Big Muff som skal settes sammen når den kommer i posten etterhvert, Men det får bli i felles tråden for big muff's

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Aight fikk en liten pakke med 2 ic'r i dag :D

Byttet ut den RC455 IC'n som fulgte med fra Musikding til en JRC4558D, Er vel denne som er originalt i TS808?

Ga hele 1.5usd for 2 stykk så var jo vert og prøve selv om ikke ble kjempe stor forskjell ^^

Lydklipp 1:

Først "Clean" lyden, Modelert Bassman fra Mustang III ampen, gjennom BOSS RC-3 som jeg hentet ut lydfila (Blir noe USB Gain her som ikke høres live)

Så er det med RC455 IC "Originalt slik det er fra Musikding uten mods"

013_1.mp3

Lysklipp 2:

Samme "Clean" signalet, men her med JRC4558D IC.

014_1.mp3

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig fått noen pakker i forrige uke også :)

post-9164-0-37279900-1324746833_thumb.jp

Tweed Tolex - Solsound

Tweed Grill Cloth - Solsound

Liten avbiter og avisolering-tang - Musikding

5 brytere - Musikding

2 Ampstyle Jacks - Musikding

Jensen C10Q element - Solsound

2 Fender leather straps -Solsound

Div ledninger og krokodille-klemmer - Musikding

Så da begynner ting å falle på plass :)

Har egentlig alt jeg trenger nå til å bli ferdig med forsterkeren, mangler bare 1 hobbyplate for kabinettet og en sponplate til bøffel osv, Får se om tar en tur til byggmax etterhvert.. Spørs om får sponplata og hobbyplate inn i A4'n men ^^

Har testet litt med Jensen Elementet og det låter som en champ :) Enkelt og greit.

Får se om jeg tar turen til garasjen snart og begynner med å bygge kassene til forsterker samt kabinettet, men da får det bli mildt først, for å stå og sage i 15blå uten noen oppvarming blir nok uaktuelt ^^,

Har forøvrig også bestemt meg for at den 10år gamle gitar kabelen min begynner å bli velbrukt så har bestilt meg Amphenol plugger (Rette og vinklet), samt kabel og Rattlesnake sleeving :) Så får jeg mekket meg noen skikkelige kabler også :D

GOD JUL!

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder på å lodde der screamer selv. og lurte på om det var bare dioder som er polariserte?

Nå husker jeg ikke i farta uten skjemaet foran meg hvilke komponenter som var polariserte og ikke, men er veldig bra forklart på selve printkortet, pluss og minus, samt på transistorene er det evt en halv runding slik at komponentene passer helt likt med det på kortet, På diodene osv er det vel felt som er fyllt som markerer pluss og minus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja..

Er ikke så mye som skjer framover nå egentlig

Har egentlig alt av deler jeg trenger på å bygge kassene.. men frister fremdeles lite med en fryser av en garasje å jobbe i.. men det kommer! etterhvert..

Men litt skjer det jo!

Har funnet ut av jeg vil teste litt med forskjellige rør så har bestilt meg Tung-sol 12ax7 og 6v6 rør, samt et NOS GE 5y3gt rør, så får se hvordan lyden blir når får testet dem.

Har også kjøpt meg en ny gitar :) Kan leses mer om her: http://forum.gitarno...st-en-oeks-til/

Så har jeg laget meg litt instrument kabler som virker som ble veldig bra.

Bestilte kabel fra Musikding som virker bra, er omtrent dobbelt så tykk som den jeg hadde liggende her før, samt pluggene virker veldig solide, Så fullførte jeg med "Rattlesnake" sleeving fra ebay :)

Kostet vel en ca 300kr for 15m kabel å plugger nok til å lage 3 kabler. (Fra Gitar til pedalbrett -> Pedalbrett til amp -> Amp til høyttaler)

Ble fornøyd med resultatet vertfall.

post-9164-0-69561500-1325866051_thumb.jp

Så har jeg fått fattern til å gravere inn en D (Heter Daniel) på plekter plate til Tele'n

Han klarte ikke å brenne gjennom hele første laget på plata til det hvite så håndmalte inni etterpå, Ble også ganske bra :)

post-9164-0-48359600-1325866217_thumb.jp

post-9164-0-77281000-1325866249_thumb.jp

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått startet litt smått med selve kabinettet nå.

Fått slengt sammen sideveggene og baffelen

Festet elementet og så trekt det, ble noe strekt noen plasser og litt slapt andre plasser, men skal få fikset opp det i morgen da det ikke er store jobben.

Så da blir det å pusse hjørnene runde, borre hull til håndtaket, så kle det i tweed tolex, Så samme igjen for forsterker delen.

post-9164-0-17548000-1326240547_thumb.jp

post-9164-0-86486400-1326240563_thumb.jp

post-9164-0-33324000-1326240530_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah jeg bare elsker lyden, og ikke minst hvor mange forskjellige lyder jeg kan få ut av ampen nå etter jeg fikk elementet inn i kassa <3<3<3

Må få til noen bedre sound samples snart.. samt få alt ferdig..

Har forøvrig bytta ut 5v5 røret til et GE rør fra 56 og Tung Sol 6v6.. men oppdaget også at 12ax røret mitt er veldig mikrofonisk.. så har bestilt tung sol der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Går da sakte men sikkert frammover her også..

Fikk lagt på noe tolex og styr i dag, er såklart ikke ferdig enda, da jeg må gjøre det samme med toppen, ikke minst også bygge kassa til denne, samt litt småplukk som å montere håndtak, føtter osv, men det kommer seg da litt framover.

Så slik ser den da ut i dag:

img20120217211143.jpg

Bomma veldig med bruk av tolex.. jeg glemte helt av at fronten ligger litt inne i kassa.. det resulterte da i at jeg måtte skjøte over kanten der.. det ble en veldig unødvendig sjøt... men jaja.. samt jeg hater spraylim enda mer.. det er jo klin!

Men får se.. blir vel noe klarlakk av noe slag uttenpå som kanskje fyller de skjøtene litt å får klint de helt nedpå.. Spørs om også ikke blir noe relic av denne til slutt ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.