Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rengjøring av gripebrett


amundsor

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har en Ibanez Prestige-gitar, og lurer litt på hva jeg egentlig kan bruke på gripebrettet uten å ødelegge det.

Jeg har kjøpt inn Dunlop Fretboard Ultimate Lemon Oil og har hatt på dette.

Men fortsatt er det igjen litt "rester" av diverse stoffer på gripebrettet, men dette kan man sikkert ikke slipe med hva som helst.

Hva er det jeg leter etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de beste og flotteste gripebrettrensere, kanskje også sammen med noe fuktighet/såpe, er brukte plastkort. Skrap litt med et slikt kort, klipp gjerne av den ene kortsiden slik at du får "skarpe hjørner", og sett i gang.

Driver man med gitarsnekring og gitarstell, samler man på utdaterte kort. De er velegnet til så mangt, "sikling" av gripebrett er et viktig bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et utdatert plastkort av en eller annen type. Klipp av den ene kortsiden noen mm, slik at du får "skarpe hjørner". Så skraper du vekk den verste dritten med kortet. Er det ille, kan det lønne seg å fukte litt, ev bruke litt lighterbensin. Tørk over med litt tørkerull, gjerne med litt lighterbensin på. Vent en ti minutters tid, så oljer du litt sparsomt og polserer over med en myk klut. :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg liksom litt tryggere med lighterbensin enn med Zalo. Zalo dunster ikke bort av seg selv, og skal i mitt hode "skylles bort", men det er trolig bare tull. Jeg tror det er mange veier til målet her, og forskjellene er minimale. Det er mer enn en måte å piske en hest på, og alle fører til at den løper fort.. :)

Gripebrett er tross alt et dødt trestykke, og ikke et "organisk" og pustende vesen som kan få mangelsykdommer og astma ved feil rensemiddel. Bare man ikke overdriver, verken i mengde eller hvor ofte man renser, går det aller meste aldeles greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eller annen spritløsning jeg sprayer på for å løse opp fett og smuss, som jeg tørker av med en linklut. Om det er drøyt, bruker jeg zippobensin og brenner gripebrettet , før jeg vasker med nevnte sprit. Oljer inn med lemon oil etterpå, lar olja trekke mens jeg tar en sigg, og nærmest polerer gripebrettet etterpå med en tørr klut. Etter en slik behandling er som regel gitaren god som ny :) Har også en plastgreie som er dekka av en type filt eller noe slik, som er suveren å bruke for å komme til helt i båndene.

Tror det er nesten like mange måter å stelle gitarer som det er gitarister egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.