Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rengjøring av gripebrett


amundsor

Anbefalte innlegg

Støtter litt til zalo det er jo en fett- og smuss-fjerner. Men om en får hånd på sitrusrens/spray så er det meget bra på å ta vekk skitt på veldig skitne gripebrett, men vil ikke anbefales på daglig basis kan være sterke saker mtp. at det er jo faktisk syre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før, men gjentar gjerne: Fuktig mikrofiberklut til rens av gripebrett. Lighterbensin ala Zippo eller Ronsonol hvis gripebrettet er krafitg inngrodd og tynt lag med Fret Doctor olje etterpå. Enkelt og billig! Eneste minus er at halsen ikke dufter av sitron etterpå, men det er jeg ikke så veldig lei meg for. Tørker man over gripebrettet med nevnte mikrofiberklut hver gang man skifter strenger, trenger man vel strengt tatt ikke noen 'dyprens' så veldig ofte. Jeg har også hatt gitarer i ti år som aldri har fått olje på gripebrettet. Det var ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tørkingen til Audun er jeg veldig fan av. Det er utrolig så lenge et instrument holder seg blankt og fint hvis man gidder å tørke av det med en klut etter at man har spilt.

Jeg liker slikt, er ikke så veldig fan av "relicing", så er det sagt, men det er greit nok at andre synes det er flotters.

Svetten vår er i større eller mindre grad gift for gitaren, det å fjerne den hjelper veldig.

Nå er det jo veldig morsomt å gitarnerde, men ærlig talt, en gitar er noen trebiter, noen metallbiter og litt lakk. Hvor vanskelig kan det bli? Det å vedlikeholde en gitar sånn på daglig basis er ikke vanskelig, og så lenge man er litt nøysom med fuktighet, olje og andre remedier funker det meste.

Det at det finnes metoder som er vanvittig mye bedre enn andre innenfor rimelighetens grenser tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eller annen spritløsning jeg sprayer på for å løse opp fett og smuss, som jeg tørker av med en linklut. Om det er drøyt, bruker jeg zippobensin og brenner gripebrettet , før jeg vasker med nevnte sprit. Oljer inn med lemon oil etterpå, lar olja trekke mens jeg tar en sigg, og nærmest polerer gripebrettet etterpå med en tørr klut. Etter en slik behandling er som regel gitaren god som ny :) Har også en plastgreie som er dekka av en type filt eller noe slik, som er suveren å bruke for å komme til helt i båndene.

Tror det er nesten like mange måter å stelle gitarer som det er gitarister egentlig :)

Høres jo veldig risky ut å tenne fyr på lighterbensinen da. Gripebrettet er limt på, og limet løsner ved varme. man kan blant annet ta av et kripebrett på en hals ved bruk av strykejærn, uten å ødelegge halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redselelen for å la vann komme i kontakt med gripebrettet tror jeg er en overdrivelse.

Det er ikke uvanlig at gripebrettet utsettes for såpass mye svette at strengene ruster hvis det ikke tørkes rent.

Tåler gripebrettet den saltblandingen så tåler det også litt Zalo og vann en sjelden gang uten noen problemer.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunka Zalo-vann, sitronolje, sprit... alt det der funker helt greit, er min erfaring. Og jeg er også sånn skrudd sammen at jeg holder gitarer fri for blod, svette og tårer.

Det som er nytt for meg i denne tråden, er bensin og påtenning..... Så da lurer jeg bare på, hva er egentlig poenget med det ? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å tenne på har ingen funksjon. Dessuten- lighterbensin har så lavt flammepunkt at det knapt nok overføres varme til underlaget. Bare prøv selv, tøm en tre- fire dråper i håndflaten, gni det utover med pekefingeren og tenn på. Blir bare lunkent.

Og du- gjøres på egen risiko. Alternativt kan du dryppe en dråpe på pekefingeren og tenne på den. Ser veldig kult ut, men omtrent like nyttig som å tenne på gripebrettet.

Til slutt, siden det er yngre deltagere på forumet- det er farlig å leke med fyrstikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere - En lett fuktet mikrofiberklut er i utgangspunktet det eneste du trenger for å vedlikeholde en gitar.

Hvis vi snakker om inngrodd skitt kan jo white spirit, lighterbensin, sprit e.l. benyttes, men i de fleste tilfeller er dette helt unødvendig.

Oljing av gripebrettet kan man jo gjøre en eller to ganger i året om man ønsker, men det er som oftest ikke nødvendig, dessuten mangler de fleste "gripebrettoljer" evnen til å trenge dypt inn i treverket og har dermed minimal effekt i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg akkurat hadde lært meg "smoke on the water" riffet på E-strengen og mine første akkorder, da kunne jeg spise ostepop for så å spille gitar etterpå.. (uten å vaske hendene så klart!)

Sånn er det heldigvis ikke nå lenger, hehe ;)

Jeg bruker bankkortet mitt til å skrape frettene og denne etterpå: http://sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=5817

Endret av kennygryt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det bästa du kan hitta att rengöra en gitarrhals med är kemiskt rent bensin (eller Zippo tändarbensin, fast den luktar mycket mer).

683300.jpg

Blöt en trasa med bensin, fukta ner en bit av halsen så att smutsen löses upp lite och gnugga sen bort den.

Målet är att behöva gnida så lite som möjligt så att man inte bara trycker ner skiten i greppbrädan.

Bensinens fördel är att den snabbt dunstar bort och inte lämnar något ämne kvar i träet.

Ibland kan man behöva återfukta träet lite efteråt när träet är tort.

Använd då en 50/50 blandning av kokt linolja och balsamserpentin.

Bara ett par droppar på en trasa och snabbt stryka över halsen och efter någon minut torka bort den olja som är kvar på träet.

Lemon Oil är kortsiktigt ganska bra men gör att halsen snabbt blir torr igen och vill ha mer olja.

Mest av allt är de att den härsknar i träet, det är inte önskvärt.

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei der

Jeg har jobbet som proff gitarreparatør i flere år, og kan fortelle deg hva du skal gjøre på ulakkerte gripebrett. Først, du skal glemme zalo og sprit og fandens oldemor. De som sier det, vet ikke, og burde lese nøye nå. Vil du lage deg mer arbeid enn hva du trenger, kan du det. Men du vil uansett aldri få det beste resultatet.

Du skraper vekk all dritt og svette med et barberblad. Husk å holde barberbladet i 90 grader når du gjør det. Vær nøye så du ikke tar for hardt i, bestemt, men ikke for hardt. Når du er ferdig, bruker du sitronoljen din. Én til tre dråper mellom hvert bånd, spørs hvor på halsen du er. Bruk fingeren til å smøre utover. La det ligge litt på før du tørker av det som ikke har trukket inn i treverket. Ser du områder som virker tørrere enn andre, har du på litt til.

Gripebrettet blir som fabrikksnytt.

L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.