Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en nybegynner-skal kjøpe bass"-tråd


TJB

Anbefalte innlegg

Tjuvlåner en nybegynnerbass av min 40 år yngre sønn. Gøy, og lysten på et bedre instrument har meldt seg. Når jeg var ung, var det Fender Jazz bass som gjaldt. Men verden har jo gått fremover? Konkret har jeg festet meg ved Ibanez SR-700 eller alternativt en Mexico-Fender? Er det stor forskjell i lyden på disse bassene? Har prøvd å sjekke litt på Youtube, og synes vel fortsatt at Jazz-bassen låter finere.... Men er dette bar et spm om innstilling/amp? Opplys en gamling, please!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazzbassen har aldeles ikke gått ut på dato. Liker du lyden i den, så kjør på.

Som du er inne på, så har det jo skjedd ting siden femtitallet, ja, så en bass med for eksempel aktiv elektronikk har et større spekter med lyder å gi.

Likeledes må jeg innrømme at enkelte andre basser har bedre ergonomi enn jazzbassen og lignende basser.

Det spiller da ikke noen rolle, egentlig, hvis det er lyden av en Jazzbass du vil ha.

Hvorvidt du skal kjøpe mexico eller USA går jo mest på pris. Fendere fra USA er dyrere, og har litt høyere kvalitet, men Fender har så mange modeller etter hvert at det kan være vanskelig å skille mellom det ene og det andre.

Eller- hvis du vil ha en bass som er et meget godt kjøp, i tillegg til problemfritt, se her:

En meget bra bass som absolutt kan måle seg med Fender i samme prisklasse. Og etter min mening, og vel så det.

Dette er ikke en typisk "nybegynnerbass", men et instrument du kan ha stor glede av når du blir mer dreven, også.

Ellers så er jo MexicoFendere kurante instrumenter, og i samme åndedrag lager både Ibanez, Yamaha, og Cort utmerkede basser i den prisklassen jeg ser for meg at du har siktet deg inn på, uten at du nevner noen sum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil få skyte inn at en kompis kjøpte seg en jazzbasskopi av merket Tokai for et par uker siden, og jeg ble veldig positivt overrasket over denne. Den var ny fra butikk, så det var en slik ny kinesisk sak og ikke en gammel japansk, men den låter kuler og krutt, og spiller praktisk talt seg selv. Utrolig god og lettspilt bass. Han ga vel rett under 4k totalt inkludert bag og reim. Mye bedre å spille på enn min amerikanske (highway1 riktignok) som jeg også synes er en god bass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt veldig glad i min Cort-bass, ihvertfall (min første bass). Cort later til å være et litt undervurdert merke her til lands. Det er en stor produsent i USA, og selv om vi snakker masseproduksjon og ikke Custom Shop, så virker det som det er godt kvalitetssikret masseproduksjon. Litt som gitarverdenens svar på Nissan eller Toyota. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og innspill. Har som det ble påpekt har jeg ikke nevnt noe om "budsjettet" mitt, men tenkte meg en bass mellom 4 og 10', så det burde vel være mulig å finne noe... Det bør jo være noe som er et godt stepp bedre en denne Supreme-bassen til guttungen (som sikkert er en kinesisk jazzbass-kopi) En lettspilt bass/smal hals burde vel være å foretrekke når gikta snart melder seg ;-) Men hvis noen av dere kunne opplyse meg litt om elektronikk aktiv/passive, hva er i realiteten forskjellen (bortsett fra at det vel sitter en liten pre-amp i gitaren hvsi det er såkalt "aktiv") Var der humbucker de het i gamle dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jazzbass har definitivt smalere hals enn en del andre merker/modeller på markedet, så det er nok ikke noe dumt valg hvis det er ett av kriteriene. Jazzbasser har som standard passiv elektronikk, kun noen av deluxe modellene har aktiv elektronikk. Forskjellen er at med aktiv elektronikk vil du få en høyere output, og som regel aktive tonekontroller dvs at tonekontrollen(e) er nullstilt i midtstilling og du kan øke frekvensene hvis du skrur opp. Passive er nullstilt når de står på fullt, og du kan kun dempe. Klassisk jazzbasslyd er passiv elektronikk, med aktiv kan du få en mer "moderne" lyd.

Sånn kort fortalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hører vel også med til historien at noen pickups er spesielt laget for bruk med aktiv preamp, og da vil gjerne bassen være laget slik at den alltid aktiverer tilkoblingen av batteristrøm når man plugger inn signalkabelen til forsterkeren.

Andre basser (f.eks. min) har pickups laget for passiv drift, men har aktive tonekontroller som kan aktiveres / er aktive hele tiden. De låter gjerne som en passiv bass, men har altså større fleksibilitet i tonekontrollene.

Jeg bruker både aktiv og passiv innstilling på bassen, avhengig av hva slags musikk jeg spiller og hva slags teknikk jeg bruker. Jeg synes ofte at den passive innstillingen gir en renere og mer ekte lydfølelse enn den aktive, og jeg har fortsatt fleksibilitet mhp blend av to pickups i min. Men det er jo klart at muligheten for mer bass eller mer diskant med bruk av aktiv setting er velkomment når det er akkurat det man savner.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om halsprofilen på en Fender Jaguar, men ihvertfall de Jaguarene jeg har vært borti har hatt aktiv/passiv switch. Dette gir Jaguaren mer muligheter i lydveien og personlig synes jeg den aktive delen låter bedre enn Jazzbass. Smak og behag riktignok men om du er innom en sjappe og de har en Jaguar hengende vil jeg anbefale å ta en titt på den :) Jeg vet ikke hva en slik en koster da, for å være helt ærlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om halsprofilen på en Fender Jaguar, men ihvertfall de Jaguarene jeg har vært borti har hatt aktiv/passiv switch. Dette gir Jaguaren mer muligheter i lydveien og personlig synes jeg den aktive delen låter bedre enn Jazzbass. Smak og behag riktignok men om du er innom en sjappe og de har en Jaguar hengende vil jeg anbefale å ta en titt på den :) Jeg vet ikke hva en slik en koster da, for å være helt ærlig

En Jaguarbass får man for 7495,-

Fender Standard Jazz bass får man rett under 4995,- og American Standard bass for 9995,-

Personlig elsker jeg jazz-bassene, men ser at vi selger vanvittig med alle modellene for tiden. Jaguaren er jo helt kanon hvis man vil ha mer fleksibilitet i lyden for en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jazzbass har definitivt smalere hals enn en del andre merker/modeller på markedet, så det er nok ikke noe dumt valg hvis det er ett av kriteriene. Jazzbasser har som standard passiv elektronikk, kun noen av deluxe modellene har aktiv elektronikk. Forskjellen er at med aktiv elektronikk vil du få en høyere output, og som regel aktive tonekontroller dvs at tonekontrollen(e) er nullstilt i midtstilling og du kan øke frekvensene hvis du skrur opp. Passive er nullstilt når de står på fullt, og du kan kun dempe. Klassisk jazzbasslyd er passiv elektronikk, med aktiv kan du få en mer "moderne" lyd.

Sånn kort fortalt :)

Fikk lyst å bryte inn litt.

Men vist du tar det veldig kort og enkelt har da akktiv elektronik en mer utfyllende lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill :) Det går vel mer og mer opp for meg at det ikke er noen enkle svar når det gjelder valg av bass :unsure: Det beste er vel kanskje å finne en butikk med et rimelig bra utvalg, og prøve litt forskjellig. Men det forutsetter jo at man vet litt hvor man vil med "klimpringen" sin. Ække helt der ennå! Ellers opererer du Morten Larsen med veldig hyggelige priser på Fender. Hvor får man kjøpt til den prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill :) Det går vel mer og mer opp for meg at det ikke er noen enkle svar når det gjelder valg av bass :unsure: Det beste er vel kanskje å finne en butikk med et rimelig bra utvalg, og prøve litt forskjellig. Men det forutsetter jo at man vet litt hvor man vil med "klimpringen" sin. Ække helt der ennå! Ellers opererer du Morten Larsen med veldig hyggelige priser på Fender. Hvor får man kjøpt til den prisen?

Jeg begynte akkurat med bass. Og når man er nybegynner så handler det ikke om å finne den perfekte bassen (mener jeg). Det handler mer om å finne en robust bass som føles lettspilt og enkel å ha med å gjøre. Når man så begynner å utvikle seg og gjøre mer avanserte ting vil man oppleve at man får nye preferanser, og man finner ut om den bassen man har valgt fungerer bra for de preferansene. Dersom man spesialiserer seg som bassist (jeg er mer hybrid mellom bassist og gitarist, like middels på begge), så er neppe den første bassen den siste uansett.

Uansett er rådet om å prøve litt forskjellig et godt råd. Ta en tur i butikken, så finner du garantert ut mye mer ved å prøve enn å fortsette å spørre på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers opererer du Morten Larsen med veldig hyggelige priser på Fender. Hvor får man kjøpt til den prisen?

Nå er jo egentlig ikke dette et reklameforum, men siden du spør så er det ihvertfall prisene vi har på Backstage Musikk for tiden. Hva alle andre tar har jeg ikke helt oversikt over, men har inntrykk av at vi er ganske rimelige ut fra antallet vi selger. Vi styrer prisene våre etter Usa, tyskland og tilsvarende markeder i stedet for Norge som tradisjonelt er litt dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.