Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den særeste musikken du vet om


Chondrin

Anbefalte innlegg

Jeg synes kanskje det må ligge mer bak enn en hensikt. Om jeg limer sammen to rustne blikkbokser i den hensikt å lage en skulptur - er det da en skulptur? Men har jo sett de pusigste eksempler på hva som kalles kunst da......... hmm.. ikke lett dette. Men enig i at det er en spennende debatt - uten at jeg føler meg sikker på om debatten leder frem til en endelig konklusjon :)

Jepp, har sett og hørt slike debatter en rekke ganger uten at det fører til noen konsensus. Det beste jeg har fått ut av disse er at hva som er musikk, eller kunst forøvrig, er enkelt og greit subjektivt.

Grensen for "sært" er kanskje blitt ganske høy for mange i våre dager. Grensen for stygt / uinteressant / pretensiøst / dumt osv., tror jeg er langt lavere. Vel vel, "Man skal høre mye rart før øra detter av" heter det, så det er håp ennå :D

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør jeg, hvis en person som kun hadde hørt feks. klassisk musikk, og aldri noe annet, hørt feks. Pantera, og sa at "dette er ikke musikk". Ville man da tenkt "jeg kan ikke argumentere mot det, fordi det er subjektivt", eller ville man tenkt "det er ganske enkelt helt feil"?

Endret av espen88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å definere musikk er helt håpløst. Alle har sin egen subjektive mening om det, og det er vel det som er sjarmen med "estetiske fag". Akkurat som skulpturer, malerier, mote osvosvosv. I siste tilfellet var jo onepiece et moteplagg, men personlig syns jeg det var like moteriktig som grilldressen og tights for menn.

Personlig ville jeg definert musikk som "organisert lyd med intensjonen av at det skal være musikk fra skaperens side". Skal man overdefinere det så blir det fort veldig smalt, og jeg mener at det bør være noen som står bak musikken. Lyden av en mikrobølgeovn er ikke musikk, fordi skaperen av mikrobølgeovnen ikke hadde en intensjon av å skape musikk med apparatet. Om en person står og slår i veggen med intensjonen av at det skal være musikk, ja da er det musikk. Hvorvidt det er bra eller dårlig kan diskuteres. Men igjen, musikk er så personlig og subjektivt ladet at å finne en universell definisjon vil være komplett umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør jeg, hvis en person som kun hadde hørt feks. klassisk musikk, og aldri noe annet, hørt feks. Pantera, og sa at "dette er ikke musikk". Ville man da tenkt "jeg kan ikke argumentere mot det, fordi det er subjektivt", eller ville man tenkt "det er ganske enkelt helt feil"?

Jeg tror at i det eksempelet (som er ganske realistisk) mener ikke personen faktisk at det ikke er musikk; det er nok bare en flåsete uttalelse. Jeg tror de i de fleste slike tilfeller menes det egentlig at det er stygt el.l.. Det er altså bare en talemåte i det tilfellet.

Edit: hvis man hadde brukt f.eks. Merzbow istedet for Pantera i eksempelet over, tror jeg kanskje vi er nærmere å overstige den personens subjektive rekkevidde for hva som oppfattes som musikk. Men man vet jo aldri...

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg definert musikk som "organisert lyd med intensjonen av at det skal være musikk fra skaperens side". Skal man overdefinere det så blir det fort veldig smalt, og jeg mener at det bør være noen som står bak musikken. Lyden av en mikrobølgeovn er ikke musikk, fordi skaperen av mikrobølgeovnen ikke hadde en intensjon av å skape musikk med apparatet. Om en person står og slår i veggen med intensjonen av at det skal være musikk, ja da er det musikk. Hvorvidt det er bra eller dårlig kan diskuteres.

Helt enig med dette, men jeg sliter med å skjønne hvordan noen kunne argumentert for at feks Stian Westerhus eller Derek Bailey (eller hva det måtte være av sær musikk) ikke er musikk. Det er derfor jeg sliter med å skjønne hvordan det er subjektivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg sliter med å skjønne hvordan det er subjektivt...

Hvis jeg kaster en neve grus i asfalten og hevder at det er musikk, er det da det for deg? Eller hvis jeg slipper en fjert og påstår det samme? Er all lyd musikk hvis den som lager lyden påstår det?

Hvis svarene er ja, kan vel det sies å nettopp være en subjektiv oppfatning :)

Som tidligere nevnt, konsensus er umulig, noe som kanskje er nok en pekepinn i retning av at det faktisk er subjektivt.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kaster en neve grus i asfalten og hevder at det er musikk, er det da det for deg? Eller hvis jeg slipper en fjert og påstår det samme? Er all lyd musikk hvis den som lager lyden påstår det?

Hvis svarene er ja, kan vel det sies å nettopp være en subjektiv oppfatning :)

Som tidligere nevnt, konsensus er umulig, noe som kanskje er nok en pekepinn i retning av at det faktisk er subjektivt.

DJ

--

Hvorfor er det annerledes å kaste grus i asfalten, og å slå på et skinn med en trommestikke? Eneste forskjellen er hva vi er vandt til. Hvis noen sa til meg at "Pink Floyd er ikke musikk", da ville hvertfall ikke jeg godtatt det som en subjektiv oppfatning, men jeg ville tenkt at "denne personen tar rett og slett feil" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende saker du holder på med. Spiller litt med en kompis innimellom hvor vi holder på mye i samme gata. Ikke så mye brå skifter mellom effekter, kanskje litt mer langdryge malende greier med mer kontrollert feedback og støy, men absolutt i samme gate :)

Takk for det! :) Har dere noe på myspace eller noe det går an å høre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det annerledes å kaste grus i asfalten, og å slå på et skinn med en trommestikke? Eneste forskjellen er hva vi er vandt til. Hvis noen sa til meg at "Pink Floyd er ikke musikk", da ville hvertfall ikke jeg godtatt det som en subjektiv oppfatning, men jeg ville tenkt at "denne personen tar rett og slett feil" :)

Det sistnevnte eksempelet ditt tror jeg nok de fleste vil regne som musikk, ja. Og der er det såvidt jeg kan forstå graden av musikalitet som er det avgjørende, ikke Pink Floyds intensjon som sådan. Hva hvis jeg kaster en neve grus i asfalten en gang til og hevder at det ikke er musikk(?). Jeg har flere lurespørsmål i ermet, men jeg tror det er nok nå... nettopp fordi det hele er og blir subjektivt, i likhet med det meste som ikke kan måles.

Bare nevner på tampen at hvis noen slår en gang i veggen, ville jeg ikke regne det som musikk, heller ikke hvis det slås to ganger i veggen. Men hvis noen slår en sju-åtte ganger i veggen i et interessant rytmisk mønster vil jeg kanskje klassifisere det som musikk, uavhengig om det var intensjonen bak det eller ikke - bare for å klargjøre at for min del er det for det meste en terskelverdi for det 'musikalske' i det jeg hører som avgjør om det er musikk for meg, mens det for deg er det intensjonen bak. Rent subjektivt sett naturligvis :lol:

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :) Har dere noe på myspace eller noe det går an å høre på?

Nei har dessverre ikke det. Har masse råmateriale liggende som skal redigeres, klippes, mikses, muligens spilles inn mer på, i det hele tatt.. Men det må vente til jeg får studio opp å gå her hjemme i løpet av sommeren/tidlig høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Ellers har man alltid tyske 'Panzerballett'..., her med en stilig cover av Abbas 'Man after midnight'.

http://www.youtube.com/watch?v=-ZbxZaXSb7I

Syns det der var meget kult jeg. Tenkte ikke at det var sært egentlig, selv om sikkert alle jeg kjenner ville tenkt wtf?. Er glad i både jazz og deler av metall, så en blanding er jo kanon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.