Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den særeste musikken du vet om


Chondrin

Anbefalte innlegg

Synes egentlig lite av det i tråden her var så veldig sært. En del som er mindre bra, ja det er jeg enig i, men ikke sært.

Og enig med død at The Bunny The Bear var helt jævlig. Fikk assosiasjoner til både nu-metal og Nightwish og ikke noe sånt har noensinne satt sine føtter i min platesamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke noe her som overrasket meg...men når det kommer til sære ting så er jeg vant til å høre på ting som Sun Ra (han som kommer fra Mars, som har kommet hit ned til jorden for spille "music from outer space" for oss. "I do not come here as reality, I come here as a myth" er et bra utsagn fra han selv :D ), Merzbow, Zappa, Primus, Sunn O))), Tom Waits, i tillegg til endel sære prog- og jazzgreier og forskjellige støyprosjekter

Bunny Bear greiene var egentlig helt patetisk. Standard screamo-nu-kjipa-metal hvor de har vært innom lekebutikken og handla 2 masker for å være interessante? Wow...

Det morsomste her var julesanger på gummistrikk, skulle hatt lydfiler på den :D

Ellers er vel Munch verdt å nevne, et flott småsært industriell/kunstrock-orkester fra Norge (Kristiansand) som holdt på fra '86-'91. De ble omtalt som norges svar på Einstürtzende Neubauten.

Et par klipp fra avskjedskonserten på Folken i '91:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler litt for å kaste inn en liten fakkel i diskusjonen :P

Hvor går grensa mellom musikk og "bare" lyd?

Slik jeg tenker det, hvis lyd blir produsert/reprodusert med den hensikt at det skal være musikk, så er det musikk. Tar gjerne imot innspill, hvis noen føler den "definisjonen" er svak eller feil!

En populær definisjon av musikk er "organisert støy/lyd", men i så fall er jo all lyd som er organisert(som taler, dialog i filmer, piping i lyskryss osv), musikk. Så jeg føler den definisjonen blir litt svak.

Endret av espen88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv det er litt vanskelig å si hvor grensene går mellom lyddesign/lydtepper og musikk, men heller nok mot disse definisjonene:

1. The art of arranging sounds in time so as to produce a continuous, unified, and evocative composition, as through melody, harmony, rhythm, and timbre.

2. Vocal or instrumental sounds possessing a degree of melody, harmony, or rhythm.

"a degree" åpner jo for ganske fri tolkning da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært, men ekstremt kult. Jeg tok forøvrig gitartimer av han i fjor.

Også litt skamløs selvpromotering, her. Fra en konsert jeg spilte tidligere i år

Spennende saker du holder på med. Spiller litt med en kompis innimellom hvor vi holder på mye i samme gata. Ikke så mye brå skifter mellom effekter, kanskje litt mer langdryge malende greier med mer kontrollert feedback og støy, men absolutt i samme gate :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det vanskeligere- hvor mange skal synes det er musikk før man kan kalle det musikk, da?

Hvis Rocktrond og jeg lager et musikkstykke, og hevder det er "organisert lyd", holder det, hvis vi er de eneste to som synes det er organisert lyd, eller blir det "mer musikk" hvis flere på forumet deler vår mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener egentlig at hensikten har alt å si. Hvis jeg lager lyd med den hensikt at det skal være musikk, så mener jeg at det ikke finnes noen argumenter (uansett hvordan det høres ut) for at det "ikke er musikk", uansett hvor mange som ikke får noe musikalsk ut av det. Veldig spennende debatt, forøvrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje det må ligge mer bak enn en hensikt. Om jeg limer sammen to rustne blikkbokser i den hensikt å lage en skulptur - er det da en skulptur? Men har jo sett de pusigste eksempler på hva som kalles kunst da......... hmm.. ikke lett dette. Men enig i at det er en spennende debatt - uten at jeg føler meg sikker på om debatten leder frem til en endelig konklusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.