Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bestille første elektriske gitar fra Thomman.de


Jorste

Anbefalte innlegg

Handle i Norge, særlig når du ikke sparer en god slump penger, og varen er normal handelsvare.

Rett og slett fordi vi trenger arbeidsplasser og butikker her, også. Spiller du i band, er det for eksempel veldig hendig den dagen forsterkeren din går i stykker, og du trenger å få låne en for kvelden. Eller når det plutselig er tomt for strengene du kjøpte fra Cheapstrings.com, og du sliter en streng siste øvingen på formiddagen før en spillejobb. Da er det greit at nærbutikken faktisk finnes. Det gjør den ikke hvis vi prøver instrumentene der, og så bestiller fra utlandet for å spare 400 kroner.

Her er det lite eller noen hundringser å tjene, og det å bare levere ev. defekt utstyr i butikken er vel verdt de pengene, sammen med de meget gode kjøpsbetingelsene.

Det er faktisk ikke så dyrt i Norge, generelt sett, hvis man ser på for eksempel elektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har de fleste norske butikker forstått konkurransen fra nettet, og har sammen med importører klart å få prisene en god del ned.

Det har ført til at det ikke er så mye å spare på netthandel lengre og at sjansen for at norske butikker skal overleve øker.

De første strengene jeg kjøpte fra USA på nettet kosta 1/5 av prisen for de samme strengene i norsk butikk.

Slik er det heldigvis ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en Old Man Says.... ;)

Kjøp i Norge.

- Vi trenger å holde liv i bransjen her hjemme...

- Det er urealistisk å forvente at rimelige gitarer som kommer til Thomann i svæære containere er skikkelig satt opp, og du må ut med 500 til 700 kroner for å få det gjort her hjemme.

- Greit nok at Thomann er seriøse og gode på kundepleie. Det ligger like forbanna langt unna, er upersonlig, og tar tid.

- DU, trenger å bygge deg noen relasjoner til noen som kan svare på dine spørsmål, for de dukker opp i fleng, og da vil du sette pris på å kunne stikke innom for en prat og litt veiledning... Et godt kundeforhold til en eller flere sjapper, er verdt mye mer enn de kronene du i beste fall sparer på å handle fra utlandet.

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen norske butikkar kan slå butikkar i f.eks USA på pris, tilgjengelighet og leveringstid når da gjeld venstrehendte gitarar og bassar.

Jeg ser den. Left-hand-gitarkjøp i Norge er litt som å prøve å kjøpe bil med rattet på høyre side. Det er ikke marked nok til at det er lønnsomt å ha på lager. Produsenter med sentral-europeisk distribusjon (Taylor, Fender, Yamaha etc) har allikevel "alltid" Lefty-modeller på lager, og da er leveringstiden til Oslo-butikker 2-3 dager avhengig av når på dagen man bestiller. Det er normalt sett ikke høyere pris på high end left-hand-versjoner av et instrument enn right hand, men på de rimeligere er det stor prisforskjell.

Har aldri høyrt om butikkar i Noreg som gjer gratis justeringar i 1-2 år, då tapar dei mykje pengar, hehe.

Taper da ikke penger på det? Er det en ting som er gratis, så er det å bruke ledig tid mellom kunder til å gjøre justeringer, service og andre ting som gjør at kunder kommer innom. Vil faktisk si man tjener ganske mye på det: Kunden kommer innom butikken, og da tar man jo alltids med seg strenger, kabler, prøver en forsterker etc, etc. Det er ihvertfall vår business-strategi. En glad kunde som får gratis justering tar sansynligvis turen innom oftere og er mer positivt innstilt til å kjøpe mer...

Alternativet er jo at kunden gjør justeringen selv, og blir hjemme (med lommeboka si). ;-)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kjøpe litt dyrere gitarer, så kan det være store penger å spare på å handle over dammen. Her kan det fort bli nærmere halv pris. Jeg tror derimot ikke det er så mye å spare på å handle i Europa i forhold til i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kjøpe litt dyrere gitarer, så kan det være store penger å spare på å handle over dammen. Her kan det fort bli nærmere halv pris. Jeg tror derimot ikke det er så mye å spare på å handle i Europa i forhold til i Norge.

Her synes jeg du må dra frem eksempler. Uansett så er litt dyrere gitarer urelevandt i denne tråden da den handler om å kjøpe en relativt billig gitar som førstegangskjøp for et forummedlem.

Når det gjelder denne tråden og billige gitarer så ser jeg ikke problemet med å kjøpe det i Norge. Koster det deg 10% ekstra nå, så kan det hende du får pruta 10% den dagen du skal kjøpe noe dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg du må dra frem eksempler. Uansett så er litt dyrere gitarer urelevandt i denne tråden da den handler om å kjøpe en relativt billig gitar som førstegangskjøp for et forummedlem.

Når det gjelder denne tråden og billige gitarer så ser jeg ikke problemet med å kjøpe det i Norge. Koster det deg 10% ekstra nå, så kan det hende du får pruta 10% den dagen du skal kjøpe noe dyrt.

Jeg dro ikke frem eksempler pga. at det er urelevant for trådstarter med dyr gitar. Når det gjelder billige gitarer under 5000,- er det lite penger å spare. Så etter hva jeg kan se, er vi enige på det punktet. :)

Men, du kan godt få eksempel på å spare penger på dyrere gitarer. Jeg betalte ca 12500 for en helt ny Jackson RR1 inkludert porto og MVA. Da jeg kjøpte den kostet den 27000 på det billigste i Norge. I den nærmeste sjappa mi skulle de ha 31000. Nå kan du få den for 24000.

Endret av MDRattle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kjøpe litt dyrere gitarer, så kan det være store penger å spare på å handle over dammen. Her kan det fort bli nærmere halv pris. Jeg tror derimot ikke det er så mye å spare på å handle i Europa i forhold til i Norge.

Jeg trodde lenge det jeg og, men så gikk jeg og sjekket i butikken, og da lo de av meg og sa at den prisen på internett var det bare schmucks som betalte.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde lenge det jeg og, men så gikk jeg og sjekket i butikken, og da lo de av meg og sa at den prisen på internett var det bare schmucks som betalte.

--Gunnar

Jeg vil nå heller kalle de som går glipp av en handel ved å overprise noe for "schmucks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt OT dette i forhold til trådstarters aktuelle dilemma.

Men det enkle svaret er at fasit ikke finnes. Skal man ta en kvalifisert avgjørelse bør man alltid innhente konkrete tilbud. Kikket for en stund siden på en ESP med P90's og Bigsby. Villedende pris var 17.900. De hadde akkurat fått den inn, og jeg kunne få den for 14.000. Nå er den på tilbud til 12.000,-. For litt over et år siden fikk jeg et annet tilbud, en Tele til villedende kr. 23.000,-, special price for you my friend, kr. 16.000,-....

Kjøpte ny amp for et par uker siden. I finalen deltok en Peavey Classic 30, med prislapp 8.350,-. Fotbryter fulgte ikke med, og ble oppgitt til å koste ca 1000. Tilbud etter prøvespilling var på kr. 7.350,- inkl. pedal. 2 lapper ned, tvert...

Moralen for min del er at skal jeg kjøpe noe fra utlandet, skal besparelsen være reel og betydelig, og Norske aktører skal få anledning til å gi meg et godt tilbud. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen for min del er at skal jeg kjøpe noe fra utlandet, skal besparelsen være reel og betydelig, og Norske aktører skal få anledning til å gi meg et godt tilbud. B)

Der er vi enige, og det er det jeg har prøvd å si hele tiden.

Så over til Epiphone.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet alle gitarene min på nett men det har rett og slett vært fordi de ikke var å få hos norske forhandlere. Imidlertid synes jeg ikke musikkutstyr og instrumenter er så fryktelig mye dyrere i norske butikker, så jeg handler som regel i butikker her i Norge. Det føles tryggere og bedre, og er verdt de ekstra få hundelappene forskjellen i pris vanligvis er.

På den annen side er det utenlandske markede på nettet mye større enn de norske og om man leter litt finner man ofte det man vil ha på super-tilbud ett eller annet sted. Fks. skulle jeg kjøpe meg en Blue Blueberry mikrofon tidligere i år og ved å kjøpe fra en nettbutikk i USA fikk jeg med kabel, akustisk skjerm (som jeg solgte) og en Focusrite ISA-One preamp for samme prisen (inkl. frakt og moms) som 4sound skulle ha for bare mikrofonen. Litt senere kjøpte jeg en ny Radial JDI Duplex DI-boks på ebay og fikk den i hus for rett over 1/3 av hva den kostet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.