Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PSU Støyfjerning


Anbefalte innlegg

Strømforsyningen har jo i utgangspunktet null i indre motstand (teoretisk sett), mens strømveien gjennom pedalen gjerne er på noen kiloohm. Et teorem sier at kraftoverføringen fra PSU til pedal er høyest når indre motstand matcher motstanden i pedalen. Så det å ha en motstand der trenger ikke nødvendigvis å være så ille.

Regn litt på saken så ser du hvor landet ligger. Hvis du så etterpå kan forklare meg hvorfor en allerede mer eller mindre regulert forsynings-spenning med en ønsket spenning har godt av en seriemotstand i serie med lasten så skal du få noe fint av meg.

Det du tenker på er effekt-tilpasning?

Det å ha et lavpassfilter er heller ikke dumt, da man ikke har noen garranti for diverse høyfrekvent søppel i alle strømtilførsler rundt omkring. Hvis du skal dele kurs med en lysrigg f.eks. kan det by på problemer.

Og filteret omtalt i denne tråden fungerer ikke som et lavpass filter mener du?

Hensikten med nanofaradkondensatoren er at den bruker kortere tid på å lade seg ut enn den store. Det som skjer er at når pedalen trenger strøm, så kan kan den lille kondisen bidra med "kjapp strøm" også vil den store kondensatoren bidra med mer strøm etterpå. Kan sammenlignes med å spise en sjokolade og en grovbrødskive samtidig.

Tja, jeg vil vel påstå at en liten kondis i en slik krets gjør filteret mer effektivt i forhold til å dempe høyfrekvente "spiker"/støy - men som du sier fordi små kondensatorer er hurtigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hensikten med nanofaradkondensatoren er at den bruker kortere tid på å lade seg ut enn den store. Det som skjer er at når pedalen trenger strøm, så kan kan den lille kondisen bidra med "kjapp strøm" også vil den store kondensatoren bidra med mer strøm etterpå. Kan sammenlignes med å spise en sjokolade og en grovbrødskive samtidig.

Dette er ikke riktig. Hensikten er å legge +9V til AC-jord også for høye frekvenser, siden den store elektrolytten ikke er effektiv der oppe. Høyfrekvent støy er svært vanlig på switch-mode veggstrømforsyninger, sånne av "mobillader-typen". De arbeider på flere titalls kilohertz, i stedet for å jobbe på 100Hz som en vanlig brolikerettet strømforsyning.

Målet er altså å nulle ut/filtrere høyfrekvent støy, ikke å tilby "kjapp" strøm.

Hvor har du denne teorien fra?

Strømforsyningen har jo i utgangspunktet null i indre motstand (teoretisk sett), mens strømveien gjennom pedalen gjerne er på noen kiloohm. Et teorem sier at kraftoverføringen fra PSU til pedal er høyest når indre motstand matcher motstanden i pedalen. Så det å ha en motstand der trenger ikke nødvendigvis å være så ille.

Dette er altså et generelt PSU-filter, så man aner ikke noe om hva slags strømforsyning man har. På en enkel PSU (likeretter med RC-filter) vil man ha mye høyere impedanse.

Det fins et sånt teorem, men du bruker det sånn som man gjorde frem til slutten på 1800-tallet. Som du såvidt er inne på er idealet å ha null indre motstand, for å unngå å kaste bort energi i strømforsyningen. Teoremet brukes for å matche kretser mot en kilde hvor man har en bestemt og fast impedans som ikke kan endres, for eksempel en radioantenne. Denne diskusjonen handler derimot om kilder som skal ha lavest mulig impedans, blant annet for å sikre at en BOSS-delay fortsatt har høy nok driftsspenning til å fungere.

Synes Greener har en grei oppfordring her. Hvis du regner på det vil det bli mye klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du denne teorien fra?

Jeg har diskutert det med noen venner, men om du mener det er anderledes tror jeg gjerne på det, men jeg har sett en del opamp-kretser der slike kondensatorer er plassert tett innpå ompampen for å oppnå den effekten. Effekten er jo garrantert minimal, men noen tror jeg at det har noe for seg.

Jeg skal ikke legge meg opp i det ettersom jeg ikke har sett så nøye på det selv. Mulig jeg var litt kjapp i resten av innlegget også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ville bare slenge inn en kommentar om den endringa som EBT nevnte over..

Jeg lagde dette filteret i dag og satte inn en 2200 uf kondis som tydeligvis ikke likte dette.. når jeg først kobla den til merka jeg at den ble ganske varm og lot det gå..

så etter noen minutt smalt boksen opp og det kom en fin liten røyk sky..wooops så lå det gugge overalt..

Kondisen var merket med :

2200 uf

40V

85*C

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyone?

Kondensatoren var også merket med et + eller - tegn for å markere hvilken polaritet føttene/tilledningene har. En vanlig polarisert elektrolytt koblet feil vei vil i de fleste tilfeller eksplodere, eller i alle fall "selvdestruere" over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey igjen kan være den var koblet feil men skal sjekke litt nærmere senere..

Ihvertfall var den koblet med det korteste beinet til jord..

"-markeringa" på den går over hele lytten.. litt misvisende. Skal senere prøve å koble det korte beinet til + siden.

Litt merkelig i tilfelle, mulig feil fra fabrikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall var den koblet med det korteste beinet til jord..

Det høres jo riktig ut det, det er jo vanligvis slik at det korte benet symboliserer minus siden så vidt jeg husker.

"-markeringa" på den går over hele lytten.. litt misvisende.

? en lytt er jo trukket med en strømpe som har en polaritetsmarkering på en av sidene, men du mener kanskje at markeringen ikke var plassert tydelig på en av sidene?

Litt merkelig i tilfelle, mulig feil fra fabrikk?

Nja, nei det tror jeg ikke egentlig. Altså det kan jo ha vært noe galt med komponenten, men feilmerket på en så omfattende måte virker lite sannsynlig kanskje.

Er du sikker på at du ikke rotet med polariteten på inn-spenningen? Det blir jo like galt det vettu' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Andr3as, hvis du gir litt mer info blir det mye enklere å finne ut hva som gikk galt. :)

Har denne lytten et navn, og kanskje en URL med et bilde til? Eller har du kanskje en til av samme type som du kan avfotografere og laste opp? Du kan også fortelle mer om hva slags krets lytten står i. Har den en T-REX FuelTank foran seg, eller er den kanskje plugget rett i en transformator du har funnet inni en gammel TV? ^_^

Hvis jeg skulle feilsøkt dette ville jeg loddet ut lytten og plassert inn et multimeter i stedet. Mål spenning både DC og AC. Dette er også et greit råd sånn generelt hvis elektronikk tar jobben som varmeovn.

Gode og feilfrie kondensatorer dør hvis de brukes utenfor operasjonsgrensene sine, for eksempel ved feil polaritet som Troll og Greener nevner, over merket spenning eller med for høy ripple (AC-komponenten på spenningen din).

Forøvrig bør du vaske bort guggen hvis du ikke har gjort det allerede. Elektrolytten kan korrodere metall og lage mye jævelskap. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt lite tilgang til pc så sent svar..

MEN jeg har nå snudd den og tok det korte beinet til + og det funka veldig greit..

Har navnet på den men kunne ikke finne noe bildet, skal få lastet det opp når de inkompetente IT folkene på skolen klarer å formatere pc'en..

specs:

Vishay 2200uf

også stod det en temp. 60-85 grader eller no..

>->->-> det er den beste måten jeg kan forklare den RIKTIGE polaritetsmerkingen.. det gikk en stripe med slike "skarp sving" piler og "-" langs hele lytten mens jeg stolte på det korte beinet..

'

Er du sikker på at du ikke rotet med polariteten på inn-spenningen? Det blir jo like galt det vettu' :)

Polariteten kan umulig være tuklet med hadde jo tross alt en sperrediode der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>->->-> det er den beste måten jeg kan forklare den RIKTIGE polaritetsmerkingen.. det gikk en stripe med slike "skarp sving" piler og "-" langs hele lytten mens jeg stolte på det korte beinet..

Ok, vel, det med et kort ben er bare noe jeg har merket meg på komponenter for maskinmontasje, altså at det korte benet ofte er minus, men jeg kikker altså alltid på polaritetsmarkeringen på selve komponenten. Jeg vet egentlig ikke engang om det er en standard for hvilken polaritet den korte foten på kondensatorer skal ha, slik som på enkelte dioder o.l.

Men da fungerer ting i alle fall da :)

Polariteten kan umulig være tuklet med hadde jo tross alt en sperrediode der :)

Det var det kanskje ja. Husket ikke det i farten jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ du er plaget med en konstant støy i en eller flere av pedalene da eller? Er det en brumming, en høyfrekvent lyd/smatring eller?

Blir problemet mindre med en annen strømforsyning, med batteri osv? Opptrer problemet når du bruker pedalen alene, eller bare sammen med andre pedaler - osv, osv.

Et støyfilter på strømforsyningen kan bare glatte foryningspenningen. En pedal kan suse/bråke/støye av mange andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.