Web Analytics
Jump to content

PSU Støyfjerning


Recommended Posts

Hei!

Jeg har alltid brukt en billig strømforsyning til pedalene mine. Mer spesisifikt den strømforsyningen jeg har for hånden som er nærmest 9V og leverer mest strøm. Men, da jeg gikk til anskaffelse av en "Gromguten"-pedal fra Onkartgromt så opplevde jeg støy-problemer. Jeg prøvde forøvrig pedalen med en Fueltank Classic, den støyet der også om enn noe mindre.

Så jeg bestemte meg for å lage min egen krets og staretet å surfe rundt på nettet for å finne noe inspirasjon. Da fant jeg denne:

http://www.beavisaudio.com/projects/Huminator/index.htm

Jeg valgte å gjøre noen modifikasjoner, blant annet en større lysdiode (med samme motstand for å unngå at den lyser for mye skal bare lyse nok til at jeg ser at boksen får strøm), samt andre kondensatorer + en ekstra kondensator på enden av kretsen. Mitt skjema ble da slik:

post-7578-0-44928800-1310333621_thumb.jp

D1 = 1N4001

D2 = Lysdiode etter valg

R1 = 100Ω - 1/2W

R2 = 3,3kΩ - 1/2W

C1 = 47nF (Keramisk)

C2 = 47nF (Her valgte jeg en kondensator laget for støyfjerning for å teste, det er nok neppe nødvendig med to av dem).

C3 = 100µF/50V (Elektrolytt)

Dette tok vekk all støy i mitt tilfelle, men jeg har også oppdaget at f.eks Boss DD-7 ikke liker denne kretsen så det kan vel være en fordel å bare bruke den på analoge pedaler som støyer. :)

Edit: La til bilder.

a7282f8f8e12fcf2156ee45d14322a449d13f623_wmeg_00001.jpg

6e0e95d3e991efb4289876771ea670c792d6c9e3_wmeg_00001.jpg

Edited by Ibanez Prestige
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 34
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva mener du med at den DD7 ikke liker kretsen?

Står ikke det i linken at den er for AC-adaptere? :P

Isåfall, så skjønner jeg da det du har er et filter som da vil funke for frekvensavhengige signaler (AC)

Ser ikke helt nytten i en slik krets for batterier eller DC-adaptere og ser heller ikke noe grunn til å ha så mange kondiker i parallell, da de bare vil utgjøre "en kondis" på 100uF..

Men funker det for DC-adaptere/9v batterier for deg? Hvis ja, så er jo saken grei.

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Er jo nettopp det som er tingen. Fungerer strålende på DC, ser du vel av skjema mitt også det? :)

Og som du sier vil det gi én "stor" kondis å sette de i paralell slik, men jeg har brukt litt forskjellige typer kondiser. To av dem laget utelukkende for støyfjerning (keramiske) og en vanlig elektrolytt. :)

Edit:

Forøvrig tror jeg du misforstår teksten i linken. Så vidt jeg kan se så snakker han om at støy fra strømnettet kommer gjennom PSU'en, derav AC. :)

Edited by Ibanez Prestige
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noen keramiske kondiser her, det er en WIMA plast-kondis og en liten gul plast-kondis?

@Troll: Hensikten med de små 47nF-kondisene er å ta unna høyfrekvent støy fra SMPS (sånne små av "mobil-lader"-typen). Elektrolytter er ikke effektive på høye frekvenser, og disse lekker derfor forbi filteret. Hvis OP hadde fått tak i en perfekt/ideell kondensator på 100µF ville du selvfølgelig ha rett i at de små ikke er nødvendige. Desverre fins disse ideelle kondensatorene bare i teoribøkene, og ikke i den virkelige verden. Du har også en regnefeil, det fins ingen måte 100µF || 47nF || 47nF = 295µF.

@Ibanez Prestige: Hvis du bytter R1 til 5Ω og C3 til 2200µF vil den fungere med DD-7.

Grunnen til at det ikke virker nå er at DD-7

1.) Er en digital effekt som trekker mye strøm. Dette skaper et relativt stort spenningsfall over R1.

2.) Har intern 5V-strømforsyning som krever at den får så tett til 9V inn som mulig. (Spenningsregulatorer er heller ikke ideelle komponenter :mellow: )

Hvis du har et meter kan du måle spenningsfall over R1 mens du skifter mellom ulike gitareffekter i daisy-chain, for å se hvordan støyfjerneren påvirker spenningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noen keramiske kondiser her, det er en WIMA plast-kondis og en liten gul plast-kondis?

@Troll: Hensikten med de små 47nF-kondisene er å ta unna høyfrekvent støy fra SMPS (sånne små av "mobil-lader"-typen). Elektrolytter er ikke effektive på høye frekvenser, og disse lekker derfor forbi filteret. Hvis OP hadde fått tak i en perfekt/ideell kondensator på 100µF ville du selvfølgelig ha rett i at de små ikke er nødvendige. Desverre fins disse ideelle kondensatorene bare i teoribøkene, og ikke i den virkelige verden. Du har også en regnefeil, det fins ingen måte 100µF || 47nF || 47nF = 295µF.

@Ibanez Prestige: Hvis du bytter R1 til 5Ω og C3 til 2200µF vil den fungere med DD-7.

Grunnen til at det ikke virker nå er at DD-7

1.) Er en digital effekt som trekker mye strøm. Dette skaper et relativt stort spenningsfall over R1.

2.) Har intern 5V-strømforsyning som krever at den får så tett til 9V inn som mulig. (Spenningsregulatorer er heller ikke ideelle komponenter :mellow: )

Hvis du har et meter kan du måle spenningsfall over R1 mens du skifter mellom ulike gitareffekter i daisy-chain, for å se hvordan støyfjerneren påvirker spenningen.

Du har selvsagt rett i at det ikke er noen keramiske kondensatorer her (mitt hode kom frem til at kondensatorer uten polaritet er keramiske, men du har helt rett. Dette er to plastkondiser). Har du forresten noen formening om hvorvidt det er noe poeng i å legge de ekstra kronene i en kondis som er laget for støyfjerning? :)

Jeg skjønner problematikken, men jeg kommer nok ikke til å endre på kretesen nå, den sitter så fint i boksen, som det forøvrig var mye arbeid å få den inni.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noen keramiske kondiser her, det er en WIMA plast-kondis og en liten gul plast-kondis?

@Troll: Hensikten med de små 47nF-kondisene er å ta unna høyfrekvent støy fra SMPS (sånne små av "mobil-lader"-typen). Elektrolytter er ikke effektive på høye frekvenser, og disse lekker derfor forbi filteret. Hvis OP hadde fått tak i en perfekt/ideell kondensator på 100µF ville du selvfølgelig ha rett i at de små ikke er nødvendige. Desverre fins disse ideelle kondensatorene bare i teoribøkene, og ikke i den virkelige verden. Du har også en regnefeil, det fins ingen måte 100µF || 47nF || 47nF = 295µF.

@Ibanez Prestige: Hvis du bytter R1 til 5Ω og C3 til 2200µF vil den fungere med DD-7.

Grunnen til at det ikke virker nå er at DD-7

1.) Er en digital effekt som trekker mye strøm. Dette skaper et relativt stort spenningsfall over R1.

2.) Har intern 5V-strømforsyning som krever at den får så tett til 9V inn som mulig. (Spenningsregulatorer er heller ikke ideelle komponenter :mellow: )

Hvis du har et meter kan du måle spenningsfall over R1 mens du skifter mellom ulike gitareffekter i daisy-chain, for å se hvordan støyfjerneren påvirker spenningen.

Hvordan vil slike endringer i kretsen påvirke støyfjerninga, vil den fungere like støyfritt? høhøhø

Link to comment
Share on other sites

Vel.. med alle forbehold - det er tidlig morgen og jeg har ikke spekulert så mye på slikt de siste 15+ årene. Men etter litt rask hoderegning og graving i hukommelsen (det som er igjen) kom jeg frem til følgende konklusjon:

Så lenge summen av R x C er omtrent lik vil filteret ha like høy teoretisk demping ved ulike frekvenser. Med EBT sitt forslag er dempingen altså omtrent den samme (litt i overkant)

Et slikt filter gir liten demping for lave frekvenser i dette tilfellet ca 3,5x ved 50hz (nettspenningen) og høy ved høye frekvenser - f.eks nesten 700x ved 10Khz (øvre diskantområde)

Nja, ta det siste med en klype salt, det er slik jeg husker det, og er rent teoretisk.

Problemet med dette filteret er at seriemotstanden er såpass stor. Forsøker du å trekke 45mA av strømforsyningen vil halvparten av spenningen bli liggende over seriemotstanden. Spenningen videre til effektboksen blir altså bare 4,5 volt. Endrer du seriemotstanden til 5 ohm vil spenningsfallet bare bli 0,22 volt ved 45mA strøm.

En seriemotstand fungerer jo som en strømbegrenser i praksis, og dette filteret vil sterkt begrense strømmen man kan trekke av strømforsyningen man kobler til. Det hjelper ikke at forsyningen kan levere f.eks 1 Ampere, seriemotstanden vil begrense hvor mye strøm man i praksis kan trekke fra strømforsyningen ned i mA området og altså senke spenningen på utgangen av filteret.

Nå kan man vel diskutere hvor store problemer dette volder i praksis, men la oss si at man henger på en enkelt boks som trekker 35mA ("avansert" delay boks) eller to-tre "enklere" bokser som tilsammen trekker 35mA (noe som ikke er urealistisk) I praksis har da forsyningspenningen (spenningen ut av filteret) sunket til rundt 5,5 Volt i forhold til utgangspunktet på 9 Volt Erstatter man motstanden til en på 5 ohm vil spenningen synke med ubetydelige 0.175 volt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selv bruker jeg bare én res og én kap med godt resultat, men jeg skal prøve denne også når jeg får tid. Har også opplevd pedaler som nekter å godta et dc-filter uten at jeg har noen teori om hvorfor, både kjøpte og hjemmelagede...

Hensikten med nanofaradkondensatoren er at den bruker kortere tid på å lade seg ut enn den store. Det som skjer er at når pedalen trenger strøm, så kan kan den lille kondisen bidra med "kjapp strøm" også vil den store kondensatoren bidra med mer strøm etterpå. Kan sammenlignes med å spise en sjokolade og en grovbrødskive samtidig.

Problemet med dette filteret er at seriemotstanden er såpass stor. Forsøker du å trekke 45mA av strømforsyningen vil halvparten av spenningen bli liggende over seriemotstanden. Spenningen videre til effektboksen blir altså bare 4,5 volt. Endrer du seriemotstanden til 5 ohm vil spenningsfallet bare bli 0,22 volt ved 45mA strøm.

Strømforsyningen har jo i utgangspunktet null i indre motstand (teoretisk sett), mens strømveien gjennom pedalen gjerne er på noen kiloohm. Et teorem sier at kraftoverføringen fra PSU til pedal er høyest når indre motstand matcher motstanden i pedalen. Så det å ha en motstand der trenger ikke nødvendigvis å være så ille.

Det å ha et lavpassfilter er heller ikke dumt, da man ikke har noen garranti for diverse høyfrekvent søppel i alle strømtilførsler rundt omkring. Hvis du skal dele kurs med en lysrigg f.eks. kan det by på problemer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.