Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Thrash Metal


zezima

Anbefalte innlegg

Hei! JEg har i det siste forsket på Thrash Metal. Jeg har sett på tabs fra band som Exodus, Pantera, Metallica, Megadeth, Testament og mange fler. Jeg holder på å lage egne riff og sanger innen thrash (rytme gitar) og har funnet ut at alle thrash metal band bruker power chords, rask alternate picking og noe rask palm muting på en streng i rytmene sine. Jeg merket jo fort at mange thrash metal band høres like ut, kanskje pga en mangel på nyskapende materiale.

Jeg lurer på hva mer enn hva jeg har nevnt jeg kan bruke i rytme spillet mitt? Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke har såå mye teori inne, men skal da klare å lage noe brukbart for det?

Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassiske thrash-greier er å bruke kromatisk skala (0-1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12 på e-streng).. Jeg er veldig fan av det jeg liker å kalle thrash-skalaen; 0-(1)-3-5-6-7 på e-streng + 5 og 7 på a og d-streng i powerchords. Jeg er elendig i teori, så håper det var noe forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet blir jo thrash metal beskrevet som en blanding av punk og heavy metal. Du skal ha farten fra punk og ta det "heavy" fra heavy metal. Altså skal det være både raskt og heavy. ;) Det bør du ha i hodet når du lager thrash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva dere mener, men poenget mitt er at det ikke er såå mye variasjon i riffene til andre thrash metal band, og jeg vil prøve å skape thrash metal med nye ting xD Men aner ikke hvor jeg skal starte eller hva jeg kan legge til ;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gjøre det mer spennende rytmisk enn standard thrashmetal, drit i powerchordsene og spill heller andre intervaller/akkorder som har litt mer farge, etc. Hør på jazz, fusion, elektronika, whatever egentlig, bare prøv å blande inn elementer fra andre sjangre for å gjøre ting mer særegent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! JEg har i det siste forsket på Thrash Metal. Jeg har sett på tabs fra band som Exodus, Pantera, Metallica, Megadeth, Testament og mange fler. Jeg holder på å lage egne riff og sanger innen thrash (rytme gitar) og har funnet ut at alle thrash metal band bruker power chords, rask alternate picking og noe rask palm muting på en streng i rytmene sine. Jeg merket jo fort at mange thrash metal band høres like ut, kanskje pga en mangel på nyskapende materiale.

rask alternate picking og noe rask palm muting

Vanvittig grov generalisering, men ok. Du har jo også den typiske galloperingsgreia til Maiden med thrashmetal-vrien, som f.eks åpnings/vers-riff i Metallicas Battery. Høres ut som har trøbbel med å se nyansene i riffinga, for det er definitivt fellestrekk å finne hvis man sammenligner Slayer, Megadeth, Metallica og Anthrash, men de kjører jo sin egen riffestil uansett. Ta åpningsriffet til Caught In A Mosh og versriffet til Raining Blood og lukte på forskjellen i groove og spillestil. Om du ikke allerede har gjort det, så sjekk ut Meshuggah - Destroy, Erase, Improve for en innføring i nyskapende thrashmetal. Carcass - Heartwork har jo også sin egen vri gående. I det hele tatt sjekk ut musikk som ikke er thrashmetal for å sanke inn ideer til andre elementer du kan slenge inn.

rabulrabulrabul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.