Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Priser på Fender instrumenter


Bassist men ikke minst

Anbefalte innlegg

Virker som mange her inne mener vi kan avlive myten om at man betaler mer for Fender merket enn andre merker, og at Fender i dag gir mer for kvalitet for pengene enn noengang tidligere. Jeg er i alle fall av den oppfatning at 11.195 for en American Standard Jazzbass er en veldig gunstig pris i forhold til kvaliteten man får

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, føler kanskje ikke at Fender leverer noe voldsomt egentlig.. Aldri EID en Fender, men har prøvd mange, og om en jazzbass koster 11-12 er jo det forholdsvis rimelig, men personlig synes jeg den verken er god å spille på, eller har veldig spennende lyd, så for meg er ikke Fender "value for money"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, føler kanskje ikke at Fender leverer noe voldsomt egentlig.. Aldri EID en Fender, men har prøvd mange, og om en jazzbass koster 11-12 er jo det forholdsvis rimelig, men personlig synes jeg den verken er god å spille på, eller har veldig spennende lyd, så for meg er ikke Fender "value for money"

Det er vel et dårlig grunnlag å si at et instrument ikke er verdt pengene fordi man personlig ikke liker dem. Det at du aldri heller har eid en Fender, hjelper ikke akkurat på kredibiliteten.

Bassisten jeg spiller med nå, har vært en rimelig svoren MM Stingray-mann fra tidlig '90 fram til for en 2-3 år siden, og har også hatt Sadowsky. Nå er det 2 av Fenderbassene hans han har med seg på jobb. Som han sier, låter ikke en Fenderbass nødvendigvis best i seg selv, men den kutter gjennom i en bandmiks på en helt egen måte som veldig få andre gjør.

Det er jo den samme tendensen vi ser både når det gjelder gitarer og basser. Fender er relativt mainstream, har instrumenter i absolutt alle prisklasser og selger i bøtter og spann, og det er jo ikke så kult i enkelte kretser. Med så mange instrumenter Fender sender ut på markedet, er det klart at noen vil være under pari, men heldigvis er tilgangen så stor at det ikke er noe problem å finne et godt instrument som har "value for the money".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt av Audun er bass et bandinstrument. Gjennom musikkskolen vår har vi ca 25 lærere som er gitarister og 10 bassister. 6 av basslærerne (som alle er profesjonelle musikere) spiller på fender-basser. Holdbarhet, stabilitet, lettspilthet og anvendelighet i en Fender-bass gjør dem til et instrument veldig mange profesjonelle musikere bruker. Sier ikke at det ikke finnes ande basser som er verdt å se på, men det er nok litt for ensidig negativt fokus blant mange her. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassisten jeg spiller med nå, har vært en rimelig svoren MM Stingray-mann fra tidlig '90 fram til for en 2-3 år siden, og har også hatt Sadowsky. Nå er det 2 av Fenderbassene hans han har med seg på jobb. Som han sier, låter ikke en Fenderbass nødvendigvis best i seg selv, men den kutter gjennom i en bandmiks på en helt egen måte som veldig få andre gjør.

Det der er nesten ordrett hva en meget erfaren bassist sa til meg. Han har eid alle de dyre og hippe bassgitarene som finns, men spiller nå på Fender bass.

Ikke fordi den låter så fantastisk i seg selv, men fordi det er den bassen som fungerer best i helheten.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kunne godt klart meg med en Jazz. Syns dei er gode å spele på, og let bra, men eg kjem ikkje til å bytte ut Dingwallen min med ein... :P

Sjølv heller eg meir mot Music Man enn Fender. Når eg vert ferdig med utdanninga mi og får meg ein skikkelig jobb, kan det hende eg kjøper ein Jazz, berre for å ha i "samlinga".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa vel at jeg ikke SYNTES det var verdt pengene for MIN del, det er jo litt av det det handler om. Om noe er verdt pengene kommer ann på om du liker det du har kjøpt eller ikke. OM DU kjøper et instrument, til 15k som du ikke liker, feks lyd, spillbarhet, ville da DU sagt det var "value for the money"? For all del, Fendere er holdbare greier, utrolig mange jeg har mye omgang med har Fender, men om man ikke liker resten, da er det jo ikke verdt pengene, FOR DEG.

Når vi snakker om kvalitet for pengene eller value for the money, som blir brukt her, har jo det ingenting med personlige preferanser å gjøre. Greit at du ikke vil bruke penger på en Fenderbass, men det har ingenting å gjøre med hva man får for pengene ved kjøp av en Fender. Når det gjelder Fender, vil jeg påstå at man stort sett får akkurat det man forventer å få. Value for the money? Jo, det vil jeg absolutt påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om kvalitet for pengene eller value for the money, som blir brukt her, har jo det ingenting med personlige preferanser å gjøre. Greit at du ikke vil bruke penger på en Fenderbass, men det har ingenting å gjøre med hva man får for pengene ved kjøp av en Fender. Når det gjelder Fender, vil jeg påstå at man stort sett får akkurat det man forventer å få. Value for the money? Jo, det vil jeg absolutt påstå.

Nå slettet jeg innlegget mitt fordi jeg innså at jeg hadde tråkket litt i salaten :P Men joda, kan gi meg på den, får legge skylda på at jeg var litt trøtt når jeg skrev det første innlegget, selv om det helt sikkert ikke stemmer :D

Kunne godt brukt penger på en Fenderbass jeg, hadde den bare vært bra :D:P

Jeg mener fortsatt at det kommer et påslag nettopp fordi det står Fender på den, på samme måte som alle etablerte merkevarer men i hvor stor grad det faktisk er skal jeg ikke uttale meg om.

Jeg eier forøvrig to Fenderkabinetter som jeg er strålende fornøyd med hittil bare for å ikke bli oppfattet som en "Fendermisliker" :D

edit: skrivefeil :)

Endret av Zephid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt brukt penger på en Fenderbass jeg, hadde den bare vært bra :D:P

Og der tråkker du i salaten igjen..... (Selv om jeg nok skjønner at du drar det langt med vilje her. :) )

Og man betaler ikke noe særlig mer for merket Fender enn de aller fleste andre merkenavn. Hadde ALLE ment det, hadde ikke Fender solgt instrumenter.Er det noen som tar betalt for merkenavnet sitt, er det Boutique-merkene, men det er heller ikke noe problem så lenge det finnes et marked som ønsker å kjøpe disse produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der tråkker du i salaten igjen..... (Selv om jeg nok skjønner at du drar det langt med vilje her. :) )

Og man betaler ikke noe særlig mer for merket Fender enn de aller fleste andre merkenavn. Hadde ALLE ment det, hadde ikke Fender solgt instrumenter.Er det noen som tar betalt for merkenavnet sitt, er det Boutique-merkene, men det er heller ikke noe problem så lenge det finnes et marked som ønsker å kjøpe disse produktene.

Den var nok med vilje ja ;)

Nei, jeg sier ikke Fender har det største påslaget heller, jeg sier bare det er noe :) Dette gjelder jo såklart alt fra Adidas til Ampeg, så man er jo vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har var det mange påstander...så jeg slenger meg likegodt på med mine egne påstander, erfaringer og meninger B)

Fender er ikke gode å spille på: Et spørsmål om setup, jeg påstår at 90% av alle bassister vil synes at en godt oppsatt Fender er god å spille på. Altså et spørsmål om personlig preferanser og ikke nødvendig vis om kvalitet.

Mange andre basser mellom 10 og 20000 gir bedre valuta for pengene: For det første blir det feil å sammenligne en bass til 11 lapper med en til 20..særlig ikke med en bass som koster 20 lapper i USA som feks NYC Sadowsky. Jepp, min NYC Sadowsky er en bedre bass enn en American Standard når det gjelder byggekvalitet og spillbarhet. Lydmessig vil jeg bare si at den er annerledes...Jeg har også hatt en nydelig Fender CCL som er i samme prisleiet som NYC Sadowsky, den var helt i samme klasse på alle områder!

Det nevnes MusicMan, igjen snakker vi det dobbelte i pris...Jeg setter større spørsmålstegn med om en MM CL5 er verdt 25000.

Lakland...må bli Skyline(eller hva de nå heter nå) det da prismessig..har hatt det også jeg, veldig bra bass, i samme klasse som Fender IMO.

G&L..de jeg har prøvd har vært fine instrumenter, men jeg kan ikke se at kvaliteten er bedre enn Fender, det er bare et annet instrument.

Etter min mening gir en ny Fender bass(2008->) veldig god valuta for pengene kvalitetsmessig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.