Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Priser på Fender instrumenter


Bassist men ikke minst

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en del tråder her på forumet i det siste er det vel kanskje å banne i kirka å si at jeg digger Fender basser, spesielt Jazz bass. En klassiker som absolutt tåler tidens tann, selv om mange mener det er litt kjedelig. Har også registrert at noen mener at Fenders amerikansproduserte instrumenter rett og slett ikke er value for money, de er for kostbare.

Lenge siden jeg egentlig har sett på prisene på Fender basser, men det hadde seg slik at jeg for en uke siden bestilte meg en ny Fender Jazz bass american standard. Overraskelsen var både stor og hyggelig da jeg så hvilke priser disse produktene lå på i dag. På 4Sound sine sider opererte de med 11.195 for en 3 colour sunburst American Standard Jazz bass. For noen år siden var det vel omtrent slik at man sparte inn flybiletten og vel så det på å fly til USA og kjøpe instrumenter der?

- Representerer Fender "value for money" nå, eller er de fremdeles for høyt priset?

- Er kvaliteten på instrumentene blitt dårligere siden prisene er så lave? Har de brukt billigere komponenter til å bygge instrumentene enn tidligere?

- Er prisene i USA senket tilsvarende?

Noen med inngående kjennskap til Fender som kan belyse dette?

post-8403-0-39835500-1308642306_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest en del tråder her på forumet i det siste er det vel kanskje å banne i kirka å si at jeg digger Fender basser, spesielt Jazz bass. En klassiker som absolutt tåler tidens tann, selv om mange mener det er litt kjedelig. Har også registrert at noen mener at Fenders amerikansproduserte instrumenter rett og slett ikke er value for money, de er for kostbare.

Lenge siden jeg egentlig har sett på prisene på Fender basser, men det hadde seg slik at jeg for en uke siden bestilte meg en ny Fender Jazz bass american standard. Overraskelsen var både stor og hyggelig da jeg så hvilke priser disse produktene lå på i dag. På 4Sound sine sider opererte de med 11.195 for en 3 colour sunburst American Standard Jazz bass. For noen år siden var det vel omtrent slik at man sparte inn flybiletten og vel så det på å fly til USA og kjøpe instrumenter der?

- Representerer Fender "value for money" nå, eller er de fremdeles for høyt priset?

- Er kvaliteten på instrumentene blitt dårligere siden prisene er så lave? Har de brukt billigere komponenter til å bygge instrumentene enn tidligere?

- Er prisene i USA senket tilsvarende?

Noen med inngående kjennskap til Fender som kan belyse dette?

Hei.

Prisene er satt ned i scandinavia, dels fra Fender sin side, og dels fra oss butikkene etter flere års arbeide med å få priser konkurransedyktige mot USA og de andre europeiske landene. Det er noe nedgang i prisene internasjonalt nå, men det er ikke pga av det samme, men fordi kjøpekraften er lavere. Jeg var i New York for 2 uker siden, og så på nettopp det samme. Det jeg regnet meg frem til er at siden 2010 har nedgangen i Norge på Gibson, Epiphone, Fender, Martin og Taylor vært i snitt ca 3 ganger høyere enn i USA. Importørene skal ha mye av æren fordi de har kuttet marginene sine betraktelig, men butikkene har også kuttet marginer for å eliminere "lekasje" til USA og europeiske land. Det er jo ingen i Norge som har lyst til at musikkinstrumenter skal være dyrere her enn over alt ellers, og i år er første gang high-end-produkter koster ca det samme egenimportet som i de største norske butikkene. Vi er ihvertfall veldig fornøyde med prisutviklingen, for da slipper vi at kunder antar at de får ting rimeligere på nettet, eller i USA eller over alt ellers.

Finnes selvfølgelig mange produkter som er rimeligere i produksjonslandet, og særlig der man ikke har effektive importører, eller hvor det er produsert lokalt, men prisforskjellen mellom nett og fysisk butkk er visket ut, og Norge har stabilisert seg på samme prisnivå som resten av europa på mange varer.

Produksjonsprosesser og import-ledd er i stor grad de samme. Noen har kuttet mellomledd for å spare penger, men instrumentene er fortsatt samme kvalitet.

Nb: jeg jobber med alle de nevnte merkene, så er jo ikke nøytral, men prøver å være det. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er IKKE jeg noen ekspert på produksjon av instrumenter, men slik jeg forstår det bruker Fender enda samme produksjonsutstyret og materialer som de brukte da en strat kostet det samme som en tur i bilvasken så på den måten er de jo overpriset. På en annen side har de jo bygget opp et varemerke til en viss verdi på grunn av kvaliteten på nevnte instrumenter så at de stiger i pris er jo ustoppelig.

Slik jeg ser det er et instrument verdt hva du er villig til å betale for det, både bytt og brukt, og bryr meg derfor lite hva andre mener om prisen på en gitar. En BC Rich er verdt rundt 60.- for meg sekv om det står X antall tusen på prislappen. En May ville jeg gledelig betalt flere tusen ekstea for enn det man må grunnet at det er alt jeg ser etter i en gitar og produksjonskvaliteten ikke kan overgåes med jordlige metoder.

Om du mener det er verdens beste bass, ér det verdens beste bass. Samme gjelder prisen; synes du prisen er god osv..

Selv synes jeg også JB er svært fine basser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert at prisene er blitt lavere i det siste, ja. Regner med at Morten har helt rett i det han sier i posten over om hvorfor dette er skjedd. :)

Personlig synes jeg fortsatt ikke at Fender gir spesielt god "value for money", og det tror jeg aldri de kommer til å gjøre heller. Man betaler en del kun for at det står "Fender" på bassen, og du får instrumenter av bedre kvalitet for en billigere penge fra flere andre produsenter. For all del, jeg sier ikke at Fender lager dårlige instrumenter, men man kan få så utrolig mye bedre basser innenfor 10-20000kr-segmentet nå for tiden at det er helt utrolig. G&L, Lakland, Sadowsky, Carvin, Suhr, Music Man osv osv. Markedet i Norge spesielt virker helt sinnsykt dominert av Fender, og mye av grunnen tror jeg rett og slett er fordi folk ikke vet bedre. Det er for eksempel komplett umulig å kjøpe G&L her i landet, og det synes jeg er en skam :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er IKKE jeg noen ekspert på produksjon av instrumenter, men slik jeg forstår det bruker Fender enda samme produksjonsutstyret og materialer som de brukte da en strat kostet det samme som en tur i bilvasken så på den måten er de jo overpriset. På en annen side har de jo bygget opp et varemerke til en viss verdi på grunn av kvaliteten på nevnte instrumenter så at de stiger i pris er jo ustoppelig.

Forsåvidt et veldig godt poeng, og en interessant vinkling, men et par forskjeller bortsett fra merkevare driver prisene opp over tid. :-)

1. Sikkerhetskulturen, verneutstyr og arbeidstidsbestemmelser noe helt annet enn det det var før i tiden. Lakkarbeider f.eks er (heldigvis) regulert strengt, og man prioriterer arbeidernes helse fremfor kostnadsbesparelser.

2. Arbeidskraft er mye dyrere enn det var "in the good 'ol days" (i alle land), og arbeidere på fabrikkene får også en fair lønn sammenlignet med resten av befolkningen (som ikke var vanlig før)

3. Trær felles nå på en bærekraftig måte, som selvfølgelig koster penger, andre råvarer til gitarbygging har også økt betraktelig i pris.

4. Det brukes moderne og mye mer presist prosuksjonsutstyr.

5. Alt annet fra drivstoff til mat, klær etc har økt mer prosentvis i pris enn musikkinstrumenter har gjort de siste 50 årene såvidt jeg kjenner til

Vi får kjøpt flere gode gitarer for en årslønn nå enn vi gjorde før, og prisøkningen har vært mindre enn sammenlignbare produkter som f.eks en god sykkel.

Men veldig enig i at et instrument er verdt det du er villig til å betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det vel også sies at det er noe med at et veletablert merke også har et veletablert serviceapparat. Det gir trygghet. Det er dessuten god økonomi i å handle merkevarer, da de gjerne er lettere å selge igjen og med mindre prosentvis verditap enn OEM-produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert at prisene er blitt lavere i det siste, ja. Regner med at Morten har helt rett i det han sier i posten over om hvorfor dette er skjedd. :)

Personlig synes jeg fortsatt ikke at Fender gir spesielt god "value for money", og det tror jeg aldri de kommer til å gjøre heller. Man betaler en del kun for at det står "Fender" på bassen, og du får instrumenter av bedre kvalitet for en billigere penge fra flere andre produsenter. For all del, jeg sier ikke at Fender lager dårlige instrumenter, men man kan få så utrolig mye bedre basser innenfor 10-20000kr-segmentet nå for tiden at det er helt utrolig. G&L, Lakland, Sadowsky, Carvin, Suhr, Music Man osv osv. Markedet i Norge spesielt virker helt sinnsykt dominert av Fender, og mye av grunnen tror jeg rett og slett er fordi folk ikke vet bedre. Det er for eksempel komplett umulig å kjøpe G&L her i landet, og det synes jeg er en skam :P

(Utgangspunktet for det jeg skriver under er er en JB, american standard til 11.195. American Deluxe med aktive pickups ligger på 13.695. prisene er fra 4sound sine sider, bruker dette som et utgangspunkt siden det er den største kjeden i Norge.)

Gjorde er raskt søk på finn.no etter Sadowsky, og fant et par stykk til rundt 20.000. Jeg kan ikke helt skjønne at den kan ha så mye bedre kvalitet enn en Fender Jazzbass, at du mener at prisen(nesten dobbelt så høy) er mer "value for money". Et annet eksempel er en Music Man Bongo, som også koster nesten dobbelt så mye fom en JB. Sier ikke dette for å provosere altså, men er nysjerrig på hvilke egenskaper disse andre merkene du nevner har? Ligger disse så mye lengre foran Fender når det gjelder kvalitet og egenskaper at det forsvarer å betale dobbelt så mye?

Ellers takk for mange gode svar i denne posten, jeg er i alle fall blitt klokere!

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Utgangspunktet for det jeg skriver under er er en JB, american standard til 11.195. American Deluxe med aktive pickups ligger på 13.695. prisene er fra 4sound sine sider, bruker dette som et utgangspunkt siden det er den største kjeden i Norge.)

Gjorde er raskt søk på finn.no etter Sadowsky, og fant et par stykk til rundt 20.000. Jeg kan ikke helt skjønne at den kan ha så mye bedre kvalitet enn en ny Fender Jazzbass, at du mener at prisen(nesten dobbelt så høy) er mer "value for money". Et annet eksempel er en Music Man Bongo, som også koster nesten dobbelt så mye fom en JB. Sier ikke dette for å provosere altså, men er nysjerrig på hvilke egenskaper disse andre merkene du nevner har? Ligger disse så mye lengre foran Fender når det gjelder kvalitet og egenskaper at det forsvarer å betale dobbelt så mye?

Ellers takk for mange gode svar i denne posten, jeg er i alle fall blitt klokere!

Harald

Vel, jeg har aldri spilt en Fender som har imponert meg noe særlig, hverken hva lyd eller spillbarhet angår. Jeg har hatt mange instrumenter som koster mye mer enn en ny Fender, og jeg er hvertfall villig til å legge mellom en del penger for å få en Stingray fremfor en P eller J, for å nevne et eksempel. Sadowskyer er helt himmelske, både når det gjelder lyd og spillbarhet, og jeg hadde ikke hatt noe problem med å bruke 20 000 på en slik en. Nå kjøper jeg imidlertid ikke instrumenter nye, da jeg ikke kan tillate meg å tape penger på sånt i min nåværende økonomiske situasjon, og for 20 000kr får man en ganske orgasmisk NYC Sadowsky.

Apples to oranges. Til syvende og sist er det hva spilleren selv ønsker å få ut av instrumentet som teller, ikke hva andre måtte mene.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Utgangspunktet for det jeg skriver under er er en JB, american standard til 11.195. American Deluxe med aktive pickups ligger på 13.695. prisene er fra 4sound sine sider, bruker dette som et utgangspunkt siden det er den største kjeden i Norge.)

Gjorde er raskt søk på finn.no etter Sadowsky, og fant et par stykk til rundt 20.000. Jeg kan ikke helt skjønne at den kan ha så mye bedre kvalitet enn en Fender Jazzbass, at du mener at prisen(nesten dobbelt så høy) er mer "value for money". Et annet eksempel er en Music Man Bongo, som også koster nesten dobbelt så mye fom en JB. Sier ikke dette for å provosere altså, men er nysjerrig på hvilke egenskaper disse andre merkene du nevner har? Ligger disse så mye lengre foran Fender når det gjelder kvalitet og egenskaper at det forsvarer å betale dobbelt så mye?

Ellers takk for mange gode svar i denne posten, jeg er i alle fall blitt klokere!

Harald

Sadowsky og Music Man ligger en del høyere enn de fleste Fenderene, ja, men det finnes jo også masse Fendere til 20-30 tusen også, så sammenlikningen er ikke helt ille synes jeg. En Sadowsky Jazzbass ligger miiilevis unna Fender, spør du meg. Forskjellen mellom en Am. Std. Fender JB og en Squier VM JB er mindre enn forskjellen mellom en Sadowsky JB og en Fender Am. Std. JB. G&L Er kanskje et enda bedre sammenlikningsgrunnlag, hvertfall prismessig. Disse instrumentene er det jo Leo Fender selv som har designet også, etter å ha lært mye med både Fender og Music Man. G&L sine basser (og gitarer) er jo sånn sett en naturlig utvikling videre av Fender sine design, og ligger prismessig veldig nære Fender selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadowsky og Music Man ligger en del høyere enn de fleste Fenderene, ja, men det finnes jo også masse Fendere til 20-30 tusen også, så sammenlikningen er ikke helt ille synes jeg. En Sadowsky Jazzbass ligger miiilevis unna Fender, spør du meg. Forskjellen mellom en Am. Std. Fender JB og en Squier VM JB er mindre enn forskjellen mellom en Sadowsky JB og en Fender Am. Std. JB. G&L Er kanskje et enda bedre sammenlikningsgrunnlag, hvertfall prismessig. Disse instrumentene er det jo Leo Fender selv som har designet også, etter å ha lært mye med både Fender og Music Man. G&L sine basser (og gitarer) er jo sånn sett en naturlig utvikling videre av Fender sine design, og ligger prismessig veldig nære Fender selv.

Spørsmålet er om dette er din subjektive oppfatning eller om det finnes noen objektive kriterier som forteller noe om at en Sadowsky Jazz er så mye bedre enn en Fender Jazz, at den faktisk forsvarer nesten dobbel pris. Hvis det ikke finnes noen slike kriterier (for eksempel overlegent trekvalitet eller elektriske komponenter), så er det vel vanskelig å påstå at Fender ikke gir "value for money", og at man faktisk betaler ganske mye bare fordi det står Fender på headstock`en. Det er ingen tvil om at Norge er Fenderdominert ja, men jeg vil nesten kalle det arrogant å påstå at man kjøper Fender fordi man ikke vet bedre. Jeg har selv vært en lang runde innom ulike instrumenter; Warwick, Music Man,Ibanez, Gibson Tobias bare for å nevne noen, og slår meg nå til ro med en Fender jeg mener gir veldig mye verdi for pengene kontra for eksempel Sadowsky.

Jeg sier ikke dette for å provosere altså :) men det er en interessant diskusjon. Men når alt kommer til alt så handler det vel mye om at noen liker mora, andre liker datteren. Men jeg føler av og til at Fender får vel mye tyn for både pris, kvalitet, lydbilde, innovasjon o.l., så nå som jeg har Fenderbrillene på meg så føler jeg et visst behov for å forsvare dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter fortsatt ikke hvor eventyra om hvor billige Fender (og Gibson) var i gamle dager kommer fra?

De var mye DYRERE før. Jeg kjøpte ny Am Standard Strat i 1989 og betalte ca. 10.000kr for den. Regn ut til dagens penger!

Prisen av en bilvask? Hva er det pris og kvalitet på en gitar skal være? Skal gitaren kastes i søpla når den trenger nye strenger?

Tidligere var gitarer forholdvis mye dyrere. På 2000-tallet har det vært et ekstremt PRISDROPP på Fender og Gibson.

Og nå som prisene for gitarer aldri har vært lavere, har klagene over høye priser aldri vært høyere.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke dette for å provosere altså :) men det er en interessant diskusjon. Men når alt kommer til alt så handler det vel mye om at noen liker mora, andre liker datteren. Men jeg føler av og til at Fender får vel mye tyn for både pris, kvalitet, lydbilde, innovasjon o.l., så nå som jeg har Fenderbrillene på meg så føler jeg et visst behov for å forsvare dem.

Jeg skal si meg enig i det du sier her. Mange digger Fendere, og det er jo helt greit. Jeg er ikke en av dem, og det er også helt greit. Jeg knocker ikke de som liker dem, men jeg tror mange er litt blendet av merket, uten å egentlig ha eid så veldig mye annet. Det er jo tross alt enorm forskjell mellom å ha prøvd instrumenter i butikk, og å ha eid en bass selv over litt tid, satt opp etter egen smak.

Prisforskjellene går mye på utvelgelse av treverk, kvalitetskontroll, utførelse og innovasjon. Og de dyrere merkene tar prisene de tar, fordi markedet er der. I mange tilfeller er ventelistene fra produsent milelange. Jeg har selv eid en Modulus Q5, som er en bass til 45 000kr i Norge. Den bassgitaren er virkelig "SÅ" mye bedre enn det meste jeg har prøvd. Om det er verdt 20-30 000kr mer kan jeg ikke helt svare på, da jeg ikke betalte i nærheten av dette, og aldri fikk føle på akkurat det aspektet.

Skal sies at jeg favoriserer karbonhals, dog, det er en egenskap jeg er villig til å betale en del for. Mitt neste prosjekt blir antakeligvis en P-kropp med Sadowsky elektronikk og Statushals.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter fortsatt ikke hvor eventyra om hvor billige Fender (og Gibson) var i gamle dager kommer fra?

De var mye DYRERE før. Jeg kjøpte ny Am Standard Strat i 1989 og betalte ca. 10.000kr for den. Regn ut til dagens penger!

Prisen av en bilvask? Hva er det pris og kvalitet på en gitar skal være? Skal gitaren kastes i søpla når den trenger nye strenger?

Tidligere var gitarer forholdvis mye dyrere. På 2000-tallet har det vært et ekstremt PRISDROPP på Fender og Gibson.

Og nå som prisene for gitarer aldri har vært lavere, har klagene over høye priser vært høyere.

Det er selvfølgelig også helt korrekt. En Std. Les Paul koster i dag godt under en gjennomsnitlig brutto månedslønn, og i rene penger kostet den faktisk bortimot det samme rundt 1990. Tatt i betraktning kroneverdi og gjennomsnittslønn rundt 1990, er en gitar ufattelig mye billigere i dag enn for "bare" 20 år siden.

Jeg kjøpte en LP Classic i 2001. Betalte 18k for den brukt (i 3mnd.) og gjorde et bra kjøp med tanke på at veil pris den gangen var rundt 25.000,- (Standard kostet omtrent det samme). Så dyre gitarer/basser i dag? Nope! La oss si det slik at det var langt mellom ungdommer mellom 15 og 25 år som for 20 år siden, hadde råd til mer enn en gitar/bass, og veldig sjelden var det en Fender, Gibson eller tilsvarende dyre instrument

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Representerer Fender "value for money" nå, eller er de fremdeles for høyt priset?

For høyt priset?? Vi kjøper jo amper og gitarer som om det var kneipbrød for tida. Ærlig talt, man får en American Vintage til 14 tusen, som overgår det meste av hva gitarer angår i mine øyne, øre og fingre. Altså, for 14 tusen har du en gitar du vil ha glede av til du dauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.