Web Analytics
Jump to content

Edwards Les Paul endelig i Norge!


Byljer
 Share

Recommended Posts

Edwards

ESP Edwards, Japan

En pris på ca. kr. 12000,- er vel kanskje litt drøyt for en Edwards fra "nederste hylle" i Edwards-serien fra ESP? Disse modellene har jo ikke nitrolakk, CTS pots, PIO caps osv., og da er det kanskje litt i overkant? Jeg importerte selv en Edwards fra Japan nettopp, og med frakt og 25% mva betalte jeg i ca. kr. 10600,- (investerte i en TKL kasse også, og da kom jeg på kr. 11600,-). Dette var en Edwards fra øverste hylle med kun nitrolakk, CTS, PIO, Switchcraft etc., og det viser jo at det lønner seg med egenimport selv når en regner med de 25 prosentene Staten skal ha av kjøps- og fraktbeløp.

Uansett, hyggelig at noen endelig våger å ta inn en Les Paul kopier med Open Book Headstock. Er litt spent på om Gibson vil akseptere at disse kommer ut fra Japan. Vet også at ESP i Japan ikke er så keen på å eksportere disse av frykt for hva Gibsonmaskineriet kommer til å gjøre med det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Men da er det kanskje slutt på at man sammenlikner prisene på egenimporterte Edwards med Gibson i butikk i Norge?

Tja.... Kanskje bedre å sammenlikne prisen på en "lav" modell av Edwards (slik som i linken min mener jeg...) med en brukt Gibson Les Paul Standard/ Classic, som ofte går for kr.

11-12000,-? Da er det ikke så mye tvil om hva de fleste vil velge....selv om jeg vet hva jeg selv ville valgt :)

Edited by Byljer
Link to comment
Share on other sites

For og slå det fast med engang så det ikke blir noe misforståelser så kommer disse fra ESP Japan og er nye og er ikke importert noen omveier. Grunnen til att disse ikke har vert solgt i Norge er att gibson ikke godtar att disse henger i same butikk som deres varer og di fleste selgere i Norge ønsker gibson i butikken. Vi har derimot valgt og gå utenom gibson og fender som du finner i alle butikker i Norge.

Men dere har rett disse er fortrins vis laget for det japanske markedet, men ESP har faktisk ikke nektet noen og ta di inn. Men di går heller ikke ut og reklamere så mye heler for og unngå bråk fra gibson.

Men gibson har ikke tatt patent på LP formen i Norge som di har gjort i USA så derfor er dette fult innen for loven.

Prisen må dessverre bli slik, skal kundene ha garanti og gratis reparasjon av gitarene som di fleste ønsker.

Kjøper en på egen import blir man som regel sittende med disse kostnadene selv. PS alle leveres med koffert.

Og jeg velger og tru att di fleste forstår dette med prisene i Norge i forhold til ebay. Det selge 100 vis av LTD EC-1000 i Norge som ligger på en pris fra 9000 til 12000 som lages i Korea så jeg trur ikke det er noe problem for kunder og betale 12000 for en Edwards som er laget av ESP i Japan.

Vi kan også levere spesial bestillinger på edwards der du selv velger farge oppsett osv. Men disse har en leverings tid på 3-4 måneder og koster litt mer.

A-ha! Det forklarer litt mer.

Nå skal det sies at det var en butikkinnehaver som selger Gibson som fortalte meg at import av disse kunne medføre sterke reaksjoner fra Gibson/ Luthman, men vedkommende hadde kanskje en baktanke med å si dette (som f.eks. å selge på meg en Gibson)?

Når det gjelder egenimport så er det selvfølgelig helt riktig at en sitter uten garanti, gratis reperasjon, ingen kasse (uten et tillegg både i pris og fraktkost) etc., så kostnadene ved slik import kommer nok litt og litt etter hvert. Jeg har på en måte en garanti hvis det skulle være en feil på gitaren, men det betyr at jeg må sende gitaren tilbake til Japan (for rep./ reklamasjon) og ta forsendelseskostnaden selv. Den ligger på rundt kr. 1000,-. Så ja, det kan faktisk bli dyrt å importere selv!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei

For og slå det fast med engang så det ikke blir noe misforståelser så kommer disse fra ESP Japan og er nye og er ikke importert noen omveier. Grunnen til att disse ikke har vert solgt i Norge er att gibson ikke godtar att disse henger i same butikk som deres varer og di fleste selgere i Norge ønsker gibson i butikken. Vi har derimot valgt og gå utenom gibson og fender som du finner i alle butikker i Norge.

Men dere har rett disse er fortrins vis laget for det japanske markedet, men ESP har faktisk ikke nektet noen og ta di inn. Men di går heller ikke ut og reklamere så mye heler for og unngå bråk fra gibson.

Men gibson har ikke tatt patent på LP formen i Norge som di har gjort i USA så derfor er dette fult innen for loven.

Prisen må dessverre bli slik, skal kundene ha garanti og gratis reparasjon av gitarene som di fleste ønsker.

Kjøper en på egen import blir man som regel sittende med disse kostnadene selv. PS alle leveres med koffert.

Og jeg velger og tru att di fleste forstår dette med prisene i Norge i forhold til ebay. Det selge 100 vis av LTD EC-1000 i Norge som ligger på en pris fra 9000 til 12000 som lages i Korea så jeg trur ikke det er noe problem for kunder og betale 12000 for en Edwards som er laget av ESP i Japan.

Vi kan også levere spesial bestillinger på edwards der du selv velger farge oppsett osv. Men disse har en leverings tid på 3-4 måneder og koster litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Stiv pris hvis man sammenligner med egenimport, men nå skal det jo faktisk lønne seg å drive butikk her på bjerget også... :)

Ja, jeg skjønner den. Nå skal det dog sies at disse gitarene, etter min erfaring, ligger langt, langt over f.eks. Epiphone o.l. kvalitetsmessig. Både treverk og elektronikk er i en klasse for seg hvis en velger å sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

A-ha! Det forklarer litt mer.

Nå skal det sies at det var en butikkinnehaver som selger Gibson som fortalte meg at import av disse kunne medføre sterke reaksjoner fra Gibson/ Luthman, men vedkommende hadde kanskje en baktanke med å si dette (som f.eks. å selge på meg en Gibson)?

Når det gjelder egenimport så er det selvfølgelig helt riktig at en sitter uten garanti, gratis reperasjon, ingen kasse (uten et tillegg både i pris og fraktkost) etc., så kostnadene ved slik import kommer nok litt og litt etter hvert. Jeg har på en måte en garanti hvis det skulle være en feil på gitaren, men det betyr at jeg må sende gitaren tilbake til Japan (for rep./ reklamasjon) og ta forsendelseskostnaden selv. Den ligger på rundt kr. 1000,-. Så ja, det kan faktisk bli dyrt å importere selv!!!

Selvfølgelig sier han det når han selger gibson fra lutmann. Men vi har ikke noe varer i butikken fra lutmann så di har ikke noe og plage oss med. Og jeg trur ikke di prøver seg heller da en slik diskusjon fort kan slå motsatt veg da all pr er god pr for oss :lol:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig sier han det når han selger gibson fra lutmann. Men vi har ikke noe varer i butikken fra lutmann så di har ikke noe og plage oss med. Og jeg trur ikke di prøver seg heller da en slik diskusjon fort kan slå motsatt veg da all pr er god pr for oss :lol:

Hei Alf, no må du ha dæ på jobb :lol:;):lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei Alf, no må du ha dæ på jobb :lol:;):lol:

Er på jobb jeg. Hjemme kontor :rolleyes: Fikk akkurat nå bekreftelse fra ESP på en spesial bestilling av en modell som ikke er i produksjon men som vi ønsket oss inn. Edwards Les Paul, 3 pickup Black Beauty' Prisen på denne er lit stivere en di andre men du verden dette er en flott sak :wub: Link under

http://www.rebelmusic.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1_2_308&products_id=2685

En skal jeg ha selv :D

Edited by Rebelmusic
Link to comment
Share on other sites

A-ha! Det forklarer litt mer.

Nå skal det sies at det var en butikkinnehaver som selger Gibson som fortalte meg at import av disse kunne medføre sterke reaksjoner fra Gibson/ Luthman, men vedkommende hadde kanskje en baktanke med å si dette (som f.eks. å selge på meg en Gibson)?

Når det gjelder egenimport så er det selvfølgelig helt riktig at en sitter uten garanti, gratis reperasjon, ingen kasse (uten et tillegg både i pris og fraktkost) etc., så kostnadene ved slik import kommer nok litt og litt etter hvert. Jeg har på en måte en garanti hvis det skulle være en feil på gitaren, men det betyr at jeg må sende gitaren tilbake til Japan (for rep./ reklamasjon) og ta forsendelseskostnaden selv. Den ligger på rundt kr. 1000,-. Så ja, det kan faktisk bli dyrt å importere selv!!!

Kan det ha vært meg som fortalte deg det i en diskusjon en gang for lenge siden? I såfall tror jeg at jeg mente 1 av 2 ting og i såfall statement nr 1. (husker ikke helt om vi to har diskutert dette eller om det var noen helt andre):

1. For en butikk med Gibson-avtale som tar inn Edwards kan det bli problemer for butkken da importørene definerer disse som Gibson-kopier (nå snakker jeg utssende og rent objektivt, kvalitet, lyd og funksjoner kommenterer jeg ikke på disse gitarene siden det er noe vi ikke selger, men det er bra instrumenter)

2. For en privatperson som importerer disse i land der Gibson har patent på LP-formen eller frakter dem med seg til/via land der Gibson har patent på denne kan det omfattes av lovgivning som gir Gibson rett til å konfiskere/bøtelegge, på lik linje med andre patenthavere, men dette er heldigvis ikke vanlig praksis. Har sett at det skjer mye med klokker, vesker og klær, men jeg kjenner ikke til tilfeller der instrumentprodusenter har gått ut mot privatpersoner. Ville ikke bekymret meg for det. Finnes andre ting å miste nattesøvnen av. :-)

Link to comment
Share on other sites

Eller på norsk kurs. Hvor er alle språknaziene?

Vi som har fulgt med i timene vet at det finnes noe som heter lese- og skrivevansker. Kan ikke se at dette er verken vanskelig å forstå eller spiller noen rolle når det kommer til gitarene som selges.

Så kan vi andre sitte og fundere på om norsk og kurs skal skrives i ett ord eller ikke. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi som har fulgt med i timene vet at det finnes noe som heter lese- og skrivevansker. Kan ikke se at dette er verken vanskelig å forstå eller spiller noen rolle når det kommer til gitarene som selges.

Vet ikke om jeg kjøper den 100% når det er snakk om å fronte en butikk, men greit nok..... Bygone!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.