Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Merkelig forespørsel - Space Echo!


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en Boss RE-20 Space Echo, og har i den anledning en litt utradisjonell forespørsel. Ettersom jeg har en barnslig glede av å leke at dette er en ekte Space Echo, har jeg lekt med tanken på å gjøre den litt mindre slik:

fig 1

27556.jpg

.. og litt mer slik:

fig 2

27557.jpg

--

Hvis vi deler pedalen opp i tre seksjoner (S1, S2, S3) blir det lettere å transkribere fra fantasi til klartekst.

fig 3

27558.jpg

Idéen går ut på å bygge pedalen inn i en tolex-kledd boks, omtrent som dette:

fig 4

27559.jpg

Hvor jeg plasserer S1 på baksiden, sammen med en bypass/on-off switch og en jack ut til en Boss FS-6 som styrer pedalen.

fig 5

27560.jpg

Til slutt vil jeg sette S3 på toppen, fremme:

fig 6

27561.jpg

--

Etter hva jeg har forstått består pedalen av to kretskort som ligger oppå hverandre. Jeg ser for meg at den enkleste måten å gjøre dette på blir å løsne potensiometrene fra kretskortet og lodde disse fast med ledninger, slit at man kan løfte av S2 og vri den 90 grader CCW. Her følger en illustrasjon av hvordan S3 blir flyttet:

(De sorte strekene skulle representere bevegelsen i S3, og vise banen denne ble flyttet i - men det ble visst bare rot!)

fig 7

27562.jpg

Deretter ser jeg for meg å ordne en bypass/on-off-bryter på baksiden for enkel betjening, samt en jack-ut hvor man kan koble til en footswitch (se figur 5). Jeg så i utgangspunktet for meg å gjøre dette selv, men forstod fort at jeg hadde tatt meg vann over hodet med tanke på egne kvalifikasjoner innen elektronikk og lignende. Derfor henvender jeg meg til dere i fortvilelsen med følgende spørsmål:

1. Er dette i det hele tatt gjennomførbart?

2. Hvor mye ville det kostet å få dette gjort, og hvem kunne isåfall påtatt seg et slikt oppdrag?

- Eksklusiv prisen for pedalen i seg selv. Jeg setter kvalitet høyt, og ser for meg en utførelse som ikke står tilbake for f.eks en reverbtank.

3. Er det noe som burde bli gjort på en annen måte?

- Løsninger, etc.

Til slutt håper jeg at det ikke ble for uforståelig skissert. Jeg sitter på jobb og har kun MS Paint tilgjengelig. På forhånd takk for alle svar :)

- GHalvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originale båndekkoer går for mellom 3-5000 brukt i norge, avhengig av type, modell, hvilken stand den er i osv. Har kikka på endel forskjellige, og alle ligger i samma prisleie. Har selv en Dynachord Echocord 65, som jeg kjøpte av en kar som kjøpte den ny i butikk rundt 1962-64. Den trengte sårt en rens og bytte av bånd, men dette fikset jeg selv. Ga 700 kr for den...litt flaks må en ha innimellom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ville kjøpt en ekte båndekko. Av en eller annen grunn har ikke digitale- eller analoge transistorbaserte pedaler klart å tilnærme seg lyden spesielt bra i mine ører. Plugins på PCen og en del rackenheter høres gankse bra ut though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt en ekte båndekko. Av en eller annen grunn har ikke digitale- eller analoge transistorbaserte pedaler klart å tilnærme seg lyden spesielt bra i mine ører. Plugins på PCen og en del rackenheter høres gankse bra ut though.

Det er da ikke alt som er like gæernt. Empress Vintage Modified Super Delay, for eksempel, låter riktig så flott synes jeg:

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg ville kjøpt en ekte båndekko. Av en eller annen grunn har ikke digitale- eller analoge transistorbaserte pedaler klart å tilnærme seg lyden spesielt bra i mine ører. Plugins på PCen og en del rackenheter høres gankse bra ut though.

Boss RE-20 benytter jo modelleringsteknologi, så den er rimelig close. Har ikke hatt æren av å spille gjennom en RE-201, men har hørt RE-20 skal være ca. 95% close. Den låter uansett dritfett, og - when the drummer kicks in... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være en pedal som støyer mye i utgangspunktet, vil jeg fraråde å forlenge kablingen ytterligere.

Med så korte kabler, tviler jeg på at det har så mye å si.

Hvorfor skal du løsne potensiometerene?

Har ikke kikket inni en slik, men tipper det er jævla mye tettpakket elektronikk i form av så overflatemonterte komponenter og mye PCB inni den.. Noe som gjør jobben litt vrien. Men det er nok mulig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.