Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til forbedring av lyd i hjemme studio


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kommet til det punkte hvor jeg kan spille inn god lyd og høre god lyd.

Men lurer på hva jeg må ha for og forbedre?

Studio mitt består av:

Lydkort - Focusrite Saffire PRO 24

Mic - Røde NT1A *(tilsvarende pop filter og Shock mount)

DAW - Cubase Essentials 5

DAW kontroll - Novation ZeRO SLmkll

Monitorer - KRK Rotkit powered 5

Jeg bruker en enkel og grei Pc, har ikke hatt problemer med frys og sånn.

Jeg har bygget en vegg hvor micen står, og der har jeg fylt opp med absorverings plater på veggen og i taket.

I lytteposisjonen har jeg abosrevings plater i tak og vegger også.

Jeg lurer litt på om de intrigerte preampene i lydkortet mitt er gode nokk.

Har sett litt på noen eksterne preamper, er det noe for meg?

Kom gjerne med tips! :)

post-9859-0-46703900-1308063653_thumb.jp

post-9859-0-69642100-1308063768_thumb.jp

Endret av Emrys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det faktisk være forskjellige årsaker til at folk skriver som de gjør. Ikke alt er nødvendigvis slurv, men det er så....

Uansett har du (trådstarter) et greit oppsett for å kunne få til rimelig bra lyd, og resultatet avhenger nok vel så mye av dine evner med Cubase'en som hardvaren. Og den evnen blir bedre og bedre jo mer man jobber med innspillinger, miksing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Audun, du har et bra oppsett. Det som ikke er bra er plassering av monitorene. De er for langt fra hverandre og for lavt nede. Regner med at ørene dine henger på hode og ikke på magen.

Ville ha kjøpt et par høyttalerstativ.

Så kan du jo oppgradere til cubase 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cubase 6 er sikkert fint og fjongt det, men her spør trådstarter etter lyd, ikke etter mer funksjonalitet. Jeg må innrømme at jeg aldri har sammenlignet, men må si jeg tviler veldig på om han får bedre lyd med Cubase 6 versus den programvaren han har i dag.

Jeg bruker i dag Cubase 5, har ikke testet Cubase 6, men tviler likevel sterkt på at man kan skru seg til bedre lyd i CB6 ifht. 5. Tidligere brukte jeg Nuendo 2, og lydmessig greier jeg ikke å gjøre det bedre med Cubase på annet vis enn at jeg har spilt inn mer siden jeg brukte Nuendo, og har sånn sett litt mer "lyderfaring". Uansett når jeg hører på innspillingene mine, hører jeg mye som kunne vært gjort mye bedre, men det har fint lite med hardvaren jeg bruker å gjøre, men mer på hvor mye tid jeg har brukt på innspillingene, evnene mine som lydtekniker, hvor mye tid jeg har brukt på å finpusse sluttresultat osv. Jeg har også vært gjennom en periode med utprøving og "leking" med behandling av masterspor i f.eks. Adobe Audition. Ikke alltid vellykket, men man lærer mer og mer, jo mer man holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over her, få monitorene opp i rundt ørehøyde og prøv de frem med vinkling og avstand mellom dem.

Focusrite saffire kortene har helt ok preamper, iallefall hva jeg har erfart. De kan ikke måle seg med andre dyre preamper, men det koster fort noen tusen. Det finnes også billige preamper til rundt 1000-2000, men har ikke prøvd så mange av de. Kan hende det kan være greia for deg hvis du finner en preamp som låter ganske annerledes enn Focusrite'n din, da gir det deg muligheten til å veksle mellom dem og prøve deg frem hva som passer best i hver enkelt situasjon.

Til vokalopptak kan du prøve deg frem med noe demping bak vokalisten. Enkel måte å prøve seg frem med her er å hive ei dyne over et kosteskaft, da kan du henge den opp provisorisk for å prøve deg frem.

Nye mikker er heller ingen dum ting. Selv om det en har fra før er bra greier, så er det forskjellig karakteristikk på alle mikker. Med forskjellige vokalister, gitaramper, trommer, hvasomhelst så kan du få ganske forskjellig resultat med forskjellige mikker. Dette koster litt, men det finnes mange budsjettmikker i dag med rimelig bra lyd, og så finnes det endel på bruktmarkedet.

Nå gjentok jeg kanskje noe av det som allerede var sagt her, men skitt samma :)

Edit: Og så selvfølgelig...lytt til andre innspillinger og sammenlikne med dine. Hør på nivåforskjellene mellom instrumentene, panorering, bruk av effekter osv. Bruk mye tid på dette, ofte er ting gjort ganske annerledes på profesjonelle mikser enn hvordan en glad amatør ville gjort det :) Jeg har fått mange aha-opplevelser når jeg har satt meg ned og "analysert" en låt jeg synes det er spennende arrangementer på eller kul/spesiell bruk av effekter

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god kompressor kan gjøre underverker for en miks. Kjøpte meg nylig Cytomic The Glue plugin (99$) og den er helt fantastisk. Den emulerer stereo bus kompressoren i SSL 4000 konsollen men har fler funksjoner og egner seg utmerket til andre ting enn stereo bus. En rimelig invistering som absolutt er verdt pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags lyd vil du forbedre? gitarlyd? vokal? Prøv forskjellige posisjoneringer av mikrofoner. Så har mixinga en stor betydning også(om utangspunktet er bra). Har du et dårlig utgangspunkt (råopptak), så må dette gjøres noe med først, som fks posisjon av mikrofon. Har du et lydeksempel du kunne lasta opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.