Web Analytics
Jump to content

Tips til forbedring av lyd i hjemme studio


Emrys
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kommet til det punkte hvor jeg kan spille inn god lyd og høre god lyd.

Men lurer på hva jeg må ha for og forbedre?

Studio mitt består av:

Lydkort - Focusrite Saffire PRO 24

Mic - Røde NT1A *(tilsvarende pop filter og Shock mount)

DAW - Cubase Essentials 5

DAW kontroll - Novation ZeRO SLmkll

Monitorer - KRK Rotkit powered 5

Jeg bruker en enkel og grei Pc, har ikke hatt problemer med frys og sånn.

Jeg har bygget en vegg hvor micen står, og der har jeg fylt opp med absorverings plater på veggen og i taket.

I lytteposisjonen har jeg abosrevings plater i tak og vegger også.

Jeg lurer litt på om de intrigerte preampene i lydkortet mitt er gode nokk.

Har sett litt på noen eksterne preamper, er det noe for meg?

Kom gjerne med tips! :)

post-9859-0-46703900-1308063653_thumb.jp

post-9859-0-69642100-1308063768_thumb.jp

Edited by Emrys
Link to comment
Share on other sites

Nå kan det faktisk være forskjellige årsaker til at folk skriver som de gjør. Ikke alt er nødvendigvis slurv, men det er så....

Uansett har du (trådstarter) et greit oppsett for å kunne få til rimelig bra lyd, og resultatet avhenger nok vel så mye av dine evner med Cubase'en som hardvaren. Og den evnen blir bedre og bedre jo mer man jobber med innspillinger, miksing osv.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Audun, du har et bra oppsett. Det som ikke er bra er plassering av monitorene. De er for langt fra hverandre og for lavt nede. Regner med at ørene dine henger på hode og ikke på magen.

Ville ha kjøpt et par høyttalerstativ.

Så kan du jo oppgradere til cubase 6.

Link to comment
Share on other sites

Cubase 6 er sikkert fint og fjongt det, men her spør trådstarter etter lyd, ikke etter mer funksjonalitet. Jeg må innrømme at jeg aldri har sammenlignet, men må si jeg tviler veldig på om han får bedre lyd med Cubase 6 versus den programvaren han har i dag.

Jeg bruker i dag Cubase 5, har ikke testet Cubase 6, men tviler likevel sterkt på at man kan skru seg til bedre lyd i CB6 ifht. 5. Tidligere brukte jeg Nuendo 2, og lydmessig greier jeg ikke å gjøre det bedre med Cubase på annet vis enn at jeg har spilt inn mer siden jeg brukte Nuendo, og har sånn sett litt mer "lyderfaring". Uansett når jeg hører på innspillingene mine, hører jeg mye som kunne vært gjort mye bedre, men det har fint lite med hardvaren jeg bruker å gjøre, men mer på hvor mye tid jeg har brukt på innspillingene, evnene mine som lydtekniker, hvor mye tid jeg har brukt på å finpusse sluttresultat osv. Jeg har også vært gjennom en periode med utprøving og "leking" med behandling av masterspor i f.eks. Adobe Audition. Ikke alltid vellykket, men man lærer mer og mer, jo mer man holder på.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over her, få monitorene opp i rundt ørehøyde og prøv de frem med vinkling og avstand mellom dem.

Focusrite saffire kortene har helt ok preamper, iallefall hva jeg har erfart. De kan ikke måle seg med andre dyre preamper, men det koster fort noen tusen. Det finnes også billige preamper til rundt 1000-2000, men har ikke prøvd så mange av de. Kan hende det kan være greia for deg hvis du finner en preamp som låter ganske annerledes enn Focusrite'n din, da gir det deg muligheten til å veksle mellom dem og prøve deg frem hva som passer best i hver enkelt situasjon.

Til vokalopptak kan du prøve deg frem med noe demping bak vokalisten. Enkel måte å prøve seg frem med her er å hive ei dyne over et kosteskaft, da kan du henge den opp provisorisk for å prøve deg frem.

Nye mikker er heller ingen dum ting. Selv om det en har fra før er bra greier, så er det forskjellig karakteristikk på alle mikker. Med forskjellige vokalister, gitaramper, trommer, hvasomhelst så kan du få ganske forskjellig resultat med forskjellige mikker. Dette koster litt, men det finnes mange budsjettmikker i dag med rimelig bra lyd, og så finnes det endel på bruktmarkedet.

Nå gjentok jeg kanskje noe av det som allerede var sagt her, men skitt samma :)

Edit: Og så selvfølgelig...lytt til andre innspillinger og sammenlikne med dine. Hør på nivåforskjellene mellom instrumentene, panorering, bruk av effekter osv. Bruk mye tid på dette, ofte er ting gjort ganske annerledes på profesjonelle mikser enn hvordan en glad amatør ville gjort det :) Jeg har fått mange aha-opplevelser når jeg har satt meg ned og "analysert" en låt jeg synes det er spennende arrangementer på eller kul/spesiell bruk av effekter

Edited by basstom
Link to comment
Share on other sites

En god kompressor kan gjøre underverker for en miks. Kjøpte meg nylig Cytomic The Glue plugin (99$) og den er helt fantastisk. Den emulerer stereo bus kompressoren i SSL 4000 konsollen men har fler funksjoner og egner seg utmerket til andre ting enn stereo bus. En rimelig invistering som absolutt er verdt pengene :)

Link to comment
Share on other sites

Hva slags lyd vil du forbedre? gitarlyd? vokal? Prøv forskjellige posisjoneringer av mikrofoner. Så har mixinga en stor betydning også(om utangspunktet er bra). Har du et dårlig utgangspunkt (råopptak), så må dette gjøres noe med først, som fks posisjon av mikrofon. Har du et lydeksempel du kunne lasta opp ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.