Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny halvakusitisk 10-15k


Torkildsen

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at det er på tide å bytte ut min nåværende halvakustiske gitar: Ibanez AW200ce. Den låter ikke bra lenger, etter mange utendørskonserter og ulike temperatursvingninger. Nå spiller jeg ikke lenger konserter, og trenger en halvakustisk gitar til å spille med hjemme i stua - og til å spille inn noen låter med på macen.

Jeg trenger en allsidig gitar med "god" lyd som jeg kan ha i mange år fremover. Jeg har tenkt å teste noen ulike gitarer i en norsk gitarbutikk for å finne ut hvilken jeg skal velge. Jeg trenger imidlertid en "shortlist" i en prisvariasjon på omtrent 10-15 tusen (men er åpen for alternativer over/under). Jeg tenkte å kjøpe selve gitaren over nett fra USA. Hvor mye kan jeg i så fall forvente å spare og hvilket nettsid anbefaler dere?

Setter stor pris på alle gode tips! Kom gjerne med noen argumenter for hvilken gitar, eller eventuelle tråder på forumet jeg bør lese.

På forhånd takk

Endret av Torkildsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS mener sikkert elektroakustisk gitar....

Eller rett og slett en akustisk med pickup?

Til trådstarter;

Prøv ut en del Martin gitarer og finn ut hva som passer for deg. Jeg vil virkelig anbefale å kjøpe brukt i Norge, fremfor å importere en fra USA. Da får du prøvd gitaren først samt at eneste risikoen ved frakt er hvordan du selv frakter gitaren. Det er alt for mange historier om ødelagte gitarer synes jeg, men derimot skal man ikke legge sjul på at mange også bestiller fra USA og andre land uten problemer.

Det er mye å velge i prisklassen din som Martin, Guild, Gibson, Seagull, Lavierre(?) osv.. Her må du rett og slett prøve deg frem å finne ut hvordan lyd du ønsker av gitaren da dette varierer veldig avhengig av treverk, byggemåte og hvordan du spiller.

Lykke til i jakten på ny gitar! Vil kanskje anbefale å flytte tråden til akustiske gitarer for å unngå at folk foreslår andre type gitarer enn du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg veldig glad i Taylor, og har bestilt i alt 4 stk fra USA uten problem. Jeg har skrevet en lengre post om import av Taylor, og den samme tankegangen gjelder for Martin. Se her:

Kort oppsumert skal en gitar fra USA koste 0,6*listeprisen (MSRP, den finner du på produsentenes sider). Dette gjelder i alle fall Taylor og Martin. Importprisen kan kalkuleres etter: (MSRP*0,6+frakt i dollar)*1,25*valutakurs + 210kr = omtrentlig importpris. Fraktprisen varierer mye, fra 150-400 dollar. Jeg har ikke klart å finne ut hvorfor det spriker så mye fra forhandler til forhandler, men noe har å gjøre med at pakkene er oversized, samt at verdien med tanke på forsikring kan være høy. Sjekk dette med forsikring nøye dersom du bestiller - jeg tviler på at en fraktpris på $150 for en oversized pakke verdt $2000 er fullforsikret. Det jeg har funnet ut fra USPS er at en slik pakke vil koste nettopp $400.

I prisleiet du skisserer vil det være Taylor sin 300 og 400-serie som gjelder. 500-800-serien havner vel på 17-20000 og 900-serien havner på 25 000+. Slik jeg ser det er det for lite å spare pr i dag ved å importere de rimeligste modellene selv, tatt risikoen i betrakning - litt avhengig av fraktpris. Jeg har i det siste fått presentert svært gode priser på Taylor hos sound1.no i Harstad (kontakt dem for tilbud, ikke bare det som står på sidene), selv om det fremdeles vil være over 10000 å spare på å importere de dyreste modellene (900-serien).

Du må uansett finne ut hvilken kroppsfasong du evt skal ha. Dette råder jeg deg til å teste før du handler. Taylor har 5 typer:

1. Grand Concert (x12). Litt mindre type, svært komfortabel. Ofte assosiert med fingerspill - men håndterer det meste dersom du ikke kjører den for hardt. Lavere volum, men i mine ører best balansert av alle Taylorer. Min favoritt.

2. Grand Auditorium (x14). Taylors mest populære, svært allsidig - "Swiss army knife".

3. Grand Symphony (x16). Nyeste tilskuddet. Vokser rakst i popularitet. Litt større enn en GA, med mer bass og volum, men formene gjøre den fremdeles behagelig å spille på.

4. Dreadnaught (x10). Dette er vel den samme formen som du hadde på din gamle. Volum og bass, takler hardhendt strumming. Kan oppleves mindre responsiv for fingerspill.

5. Jumbo (x15). Har aldri spilt en Jumbo fra Taylor, så kan ikke si så mye om den. Stor gitar.

Merk at ikke alle typene er tigjengelig for 300 og 400-serien.

Og så er det jo slik at spriket, lydmessig, mellom feks Taylor og Martin er STOR. Du må prøve selv og finne ut hva du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Jeg setter pris på at dere tar dere tid til å svare. Etter å ha lest litt rundt på forumet her og andre sider, virker Martin og Taylor ofte å bli anbefalt. Hvis jeg skal se på det nedre skiktet av prisleiet, som jeg forespeilet (Altså ca. 10 lapper), hvilke gitarer bør jeg sjekke ut da?

Er det noe spesielt jeg bør se etter i forhold til kvaliteten på "pickupen"/mikrofonen.

Hvilken nettside i USA bør jeg evt. kjøpe fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Jeg setter pris på at dere tar dere tid til å svare. Etter å ha lest litt rundt på forumet her og andre sider, virker Martin og Taylor ofte å bli anbefalt. Hvis jeg skal se på det nedre skiktet av prisleiet, som jeg forespeilet (Altså ca. 10 lapper), hvilke gitarer bør jeg sjekke ut da?

Er det noe spesielt jeg bør se etter i forhold til kvaliteten på "pickupen"/mikrofonen.

Hvilken nettside i USA bør jeg evt. kjøpe fra?

Hei.

Du bør absolutt ta deg turen innom litt forskjellige butikker for å sammenligne Taylor og Martin dersom det er interessant. Både de og guild, gibson og larrivee er veldige fine instrumenter.

Men det er veldig mange ting du ikke har skrevet om her som er fullstendig avgjørende for både merke, treverk, modell og prisleie.

1: hva er bruksområdet?

2: hvilke karakteristikker er du ute etter (fyldig, klar, "mellow, punchy osv)

3: hvordan vil du rangere lyd, pris, utseende, mikrofonsystem og andre kvaliteter? Hva er viktigst for deg?

4: spiller du mest strumming eller fingerspill?

5: sliter du med at store gitarer gir deg senebetennelser eller er ubehagelige?

Det er bøttevis å vurdere, og skriv gjerne litt om hva du ser etter.

taylor 214ce, dn3e gc3e dn4e og martin d16gt, omcpa4, d15m, 00016gt og ooo15m er mine favoritter i det nedre sjiktet du prater om, men de er alle vidt forskjellige,. Vil du at jeg skal skrive litt om dem? Og grunnen tik at f.eks Sound1 har satt ned prisene kraftig på Taylor er at de har kommet med en ny forhandlerabtale, og de 3 autoriserte Taylor-butikkene i landet (Sound1, Gitarhuset og Backstage Musikk) skal ligge konkurransedyktig sammenlignet med resten av Europa og USA.

Ps: jeg eier og driver Backstage Musikk, som er norges største på Martin og Taylor samlet, så jeg kan på ingen måte regnes som nøytral. Hvis du vil høre grunner for kjøp i norge kan du få dem, men jeg skal ikke pushe det på deg. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen tik at f.eks Sound1 har satt ned prisene kraftig på Taylor er at de har kommet med en ny forhandlerabtale, og de 3 autoriserte Taylor-butikkene i landet (Sound1, Gitarhuset og Backstage Musikk) skal ligge konkurransedyktig sammenlignet med resten av Europa og USA.

Det var det jeg hadde en følelse av. Det er svært gledelig at Taylor har tatt til vett, prisene var fullstendig på jordet tidligere, og gav en sterkt incentiv til å importere. Kan skrive under på at prisene er sterkt redusert. På alt under 400-serien vil det i mine øyne være meningsløst å importere selv. Selv ved 500-800-serien ville jeg hatt betenkeligheter. Som sagt, så er det fremdeles en god del å spare på 900-serien og også Koa og PS-serien. Dette er vel uansett gitarer som er utenfor de flestes radar.

Hvis du vil høre grunner for kjøp i norge kan du få dem, men jeg skal ikke pushe det på deg. ;-)

Jeg er stor fan av å handle lokalt og støtte opp om norske bedrifter, når prisnivået ikke er helt på jordet. Derfor kan jeg hjelpe deg litt her ;)

1. Du har angrerett på kjøp over internett, evt får du i det minste testet gitaren lokalt dersom du bor strategisk plassert.

2. Du har 5 års reklamasjonsrett.

3. Du får 12 års garanti. Gitarer kjøpt fra USA av europeiske borgere, havner så vidt jeg kan se i et garantimessig ingenmannsland. I beste fall må gitaren sendes til USA, men store fraktkostnader, risiko forbundet med frakt samt en del tollmanøvrering.

4. Du støtter opp om norske bedrifter og er med på å skape et mer velfungerende marked for slike gitarer i Norge. På sikt kan det resultere i bedre utvalg og evt enda bedre priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du bør absolutt ta deg turen innom litt forskjellige butikker for å sammenligne Taylor og Martin dersom det er interessant. Både de og guild, gibson og larrivee er veldige fine instrumenter.

Men det er veldig mange ting du ikke har skrevet om her som er fullstendig avgjørende for både merke, treverk, modell og prisleie.

1: hva er bruksområdet?

2: hvilke karakteristikker er du ute etter (fyldig, klar, "mellow, punchy osv)

3: hvordan vil du rangere lyd, pris, utseende, mikrofonsystem og andre kvaliteter? Hva er viktigst for deg?

4: spiller du mest strumming eller fingerspill?

5: sliter du med at store gitarer gir deg senebetennelser eller er ubehagelige?

Det er bøttevis å vurdere, og skriv gjerne litt om hva du ser etter.

taylor 214ce, dn3e gc3e dn4e og martin d16gt, omcpa4, d15m, 00016gt og ooo15m er mine favoritter i det nedre sjiktet du prater om, men de er alle vidt forskjellige,. Vil du at jeg skal skrive litt om dem? Og grunnen tik at f.eks Sound1 har satt ned prisene kraftig på Taylor er at de har kommet med en ny forhandlerabtale, og de 3 autoriserte Taylor-butikkene i landet (Sound1, Gitarhuset og Backstage Musikk) skal ligge konkurransedyktig sammenlignet med resten av Europa og USA.

Ps: jeg eier og driver Backstage Musikk, som er norges største på Martin og Taylor samlet, så jeg kan på ingen måte regnes som nøytral. Hvis du vil høre grunner for kjøp i norge kan du få dem, men jeg skal ikke pushe det på deg. ;-)

Hei Morten,

Takk for godt svar. Har vært kunde av Backstage tidligere, så vil i så fall ikke bli første gang mine penger havner i din lomme. Hehe.

Her er svarene ift de faktorene du nevnte.

Bruksområde: Jeg kommer til å bruke gitaren hjemme. I hovedsak til å spille låter, komponere låter og spille inn på mac og til å lære meg noen nye låter (hører selv på progressiv rock, men evnene står ikke helt til ambisjonen forløpig). Når jeg skriver går det ofte mye i en kombinasjon av fingerspill og strumming. Trenger den således til variert bruk.

Karakteristikk: Hva gjelder karakteristikk er jeg usikker. Jeg ønsker egentlig å prøve meg frem i en butikk.

Rangering: En kombinasjon av god lyd, god mikrofon og grei pris er viktigst. Utseende er veldig underordnet, og om gitaren koster 8 000 eller 12 000 har ikke veldig mye å si - så fremt gitaren er god. At det er en gitar som har et treverk av god kvalitet og som vil holde seg bra i mange år, er også viktig.

Type spilling: Fingerspill og strumming

Store gitarer/senebetennelse: Har ikke hatt noe problemer med dette tidligere.

Er ikke fremmed for å kjøpe gitaren i Norge, men det forutseter at differansen mellom prisen i Norge/USA er lav.

Skal innom butikk og prøve i løpet av kort tid.

Og takk til alle som tar seg tid til å svare. Det setter jeg pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.