Web Analytics
Jump to content

WahWah!

Guest Ziggy Stardust

Recommended Posts

+1

Finne masse soloer og andre ting hvor Wah er brukt og øv med det. Anbefaler egentlig det Petrucci spiller, for hans Wah-bevegelse er nesten aldri gjevn. Så da lærer du deg å konsentrere deg om det samtidig...

Selv om Zakk Wylde er en "biff" som noen kanskje vil si bare lirer av seg kromatikk så bruker han wahwah på en veldig bra og "typisk" måte. En karikatur på den stereotype solo-wahinga...

Jeg synes wah bør brukes svært sparsommelig. Jeg var selv en ekte "wah whore" i min tid, men kom på bedre tanker. Av og til passer det, men som oftest ender man opp med å høres ut som alle andre som bruker wah.

Vai er forsåvidt et ganske bra eksempel på smakfullt wah-bruk, men selv med ham synes jeg det blir litt mye av og til.

• 1 month later...

Må si meg enige med Euph. her - whawha bruken til kirk er ikke særlig bra. Han tramper nesten bare takta med wha-whaen. Wha er særlig fett på legato-runs, det vil si du spiller kjapp legato samtidig som du bruker whaen saaaakte opp og ned. Generelt synes jeg det gjelder å være litt *gjerrig*, da får man mer ut av pedalen. Ikke at jeg er så stor fan av ham (mye er faktisk litt fælt), men Yngwie J. Malmsteen er faktisk ett godt eksempel på hvordan man kan bruke pedalen fett.

Er egentlig ikke såå vanskelig å få wha til å låte fett, det eneste man må lære seg er å koble seg fri fra gitarspillingen, whaen lever sitt liv-det samme gjør gitaren. Greier du å koble de to mekanismene fra hverandre, og bare bruker øra, blir du 'mester' :D

Regner med at Euph. var ironisk? Eller har jeg misforstått?

Min mening er hvert fall klar, kirks wha-bruk er til tider latterlig.

En som faktisk er dyktig på å bruke whawha (man kan selvsagt diskutere selve gitarferdighetene...), er jo Jimi Hendrix da. Hvis det å lære seg wha er det viktige, hadde jeg faktisk kjøpt meg et par skiver av ham. En gang var han jo pioner på området.

Selv om Zakk Wylde er en "biff" som noen kanskje vil si bare lirer av seg kromatikk så bruker han wahwah på en veldig bra og "typisk" måte. En karikatur på den stereotype solo-wahinga...

Kjører ikke Zakk Auto Wah eller Fixed Wah med så og så mye sens?